Strækningskapacitet Lindholm-Hjørring (Trafikpolitik)
Staten spytter lige nu rigtig mange millioner i at "forlænge" henholdsvis Lindholm station mod nord og Hjørring station mod syd , således at man kan skabe mere luft til togene på den enkeltsporede strækning. Alle, der har haft bare en lille bitte smule berøring med at lave køreplaner, ved, hvor stor betydning en sådan udvidelse af kapaciteten har.
Nu har nogle lokalpolitikere i Aalborg Kommune så fået den geniale idé, at der bør etableres et eller flere togstop på nævnte strækning. Vestbjerg, Sulsted og Tylstrup nævnes. Dermed ædes den forøgede kapacitet op øjeblikkeligt.
Direktøren for Nordjyske Jernbaner udtaler d. d. til Nordjyske Stiftstidende:
"Det skal være et sted, hvor man kan være i stand til at håndtere det her stoppested uden, at det giver længere køretid. Men det, jeg kan sige nu, er, at hvis man fastholder den køretid, der er mellem Aalborg og Hjørring, så kan vi godt nå at stoppe en gang mere."
Hvis der er så meget "luft" mellem Lindholm og Hjørring allerede i dag, hvorfor pokker skal man så smide millioner i en kapacitetsudvidelse?
Jeg under gerne Vestbjerg, Sulsted og Tylstrup togbetjening. Men det skal gøres med åbne øjne og facts på bordet. De tre byer er i øvrigt kun henholdsvis nr. 31, 40 og 41 på Trafik-, Bygge- og Boligstyrelsens "hitliste" over potentielle (gen)åbninger.
Med venlig hilsen
Thomas Boberg Nielsen
På vej med en bog i 2019 om 150 år for Støvring station - og noget om strækningen Randers-Aalborg