DSB Sv 3
hej alle
er der nogle der ved om den stadig eksiter, her er et billede af den bag en rumpeged billedet er taget i 2003 randers
hej alle
er der nogle der ved om den stadig eksiter, her er et billede af den bag en rumpeged billedet er taget i 2003 randers
hej alle
Jeps, den holder stadig i Randers.
Med venlig hilsen
Christian
Jeps, den holder stadig i Randers.
... og de må gerne passe godt på den. Man (vi taler her om alle klubber/museer) har jo nærmest glemt (eller overset), at der burde have været bevaret noget typisk skinnebusmateriel udover motorvognene.
--
Svend
Jeg er med på, hvorfor meget af det forskellige materiel har de kælenavne de har.
Men har aldrig gennemskuet Rumpegeden, så nu bliver jeg nød til at spørge hvorfor..?? Er sikker på der er kyndige personer herinde som kan komme med en god forklaring
--
hvad syntes du ellers den ligner
Jeg er med på, hvorfor meget af det forskellige materiel har de kælenavne de har.
Men har aldrig gennemskuet Rumpegeden, så nu bliver jeg nød til at spørge hvorfor..?? Er sikker på der er kyndige personer herinde som kan komme med en god forklaring
Måske fordi de altid kørte i "rumpen" af skinnebustogene ?
De blev også kaldt for hatteæsker - sikkert på grund af deres udseende/form/facon ?.
Hehe okay så er det altså bare mig der mangler fantasi
--
Jeg har hørt "sildekasse" på Østbanen.
Ole-Jørn
Hej,
Hos NSB blev de kaldt en "Koffert".
Det er den dygtige modeljernbanefabrikant NMJ, der har lavet den.
Den er da sød...
Venligst
Ped (nej ikke Rumpeped!)
Ja, "kært barn ...."
"Hatteæsker" var vist kælenavnet for især de svenskbyggede ex-TGOJ bagagevogne ved HFHJ og GDS:
HFHJ Sb 1 i Hillerød, juli 1957 (nm).
Ovenstående foto regner jeg som mit allerførste togfotografiske produkt, optaget med min fars Kodak 6½ x 11 bælgkamera, som jeg ikke forstod at indstille. Ganske ærgerligt, for billederne den dag af HFHJ 10 og GDS 11 blev slet ikke til noget .....
Bemærk i øvrigt, at Sp-vognen har hvidmalet mavebælte, hvorimod hatteæsken har fået en "rutebilliste" om bugen.
GDS U 1 i Gilleleje, 25.03.1962 (nm).
Begge bygget i 1939 af Hilding Carlsson i Umeå.
M.v.h.
Niels
Ja, og bemærk lige "slutteren" på HFHJ Sb - en rød plade! Normalt "forbeholdt" enkeltkørende lokomotiv!
Ole-Jørn
Og i Sverige hed (hedder) den "Osten" (form og farve ligner en ost)!
Kom aldrig til Danmark.
Fremstilles i øvrigt af Jeco i 1:87.
Hilsen fra Holger i Hedehusene
At der også i Tyskland fandtes "rumpegeder", var indtil nu ukendt for mig:
http://www.lbe-freunde.de/joomla/index.php/lbe-galrie/fotos/201-der-triebwagen-der-lueb... .
M.v.h.
Niels