Transport-, bygnings- og boligministerens lovprogram 2017-18 (Trafikpolitik)
Fra Transport-, Bygnings- og Boligministeriets nyhedsbrev af 6. oktober 2017:
"20 forslag til årets lovprogram
Folketinget er åbnet, og regeringens lovprogram er offentliggjort. Jeg har 20 lovforslag inden for transport-, bygnings- og boligområdet, som vi skal behandle i den kommende tid.
Regeringen og DF vil fremme fremkommeligheden på vestfynske motorvej ved at lave en permanent udvidelse af motorvejen mellem Nr. Aaby og Odense V fra 4 til 6 spor plus nødspor. Samtidig vil vi sænke taksterne på Storebæltsbroen med 25 pct. Det vil gavne mobiliteten i Danmark og sammenhængen mellem landsdelene.
Og så håber jeg, at regeringen får opbakning til vores finanslovsudspil, som bl.a. lægger op til:
- At øge hastighedsgrænsen på særligt udvalgte landeveje og motorveje
- At igangsætte en VVM-undersøgelse af en udvidelse af E45 fra fire til seks spor fra Aarhus Nord til Aarhus Syd og fra Skanderborg Syd til Hornstrup ved Vejle.
- At foretage støjbekæmpende initiativer, der kan afhjælpe vejstøj, som mange borgere oplever i dagligdagen.
Det er i hvert fald initiativer, jeg som transportminister ikke kan lade være med at glæde mig over.
Mange spørger så: Hvad med togområdet? I den forbindelse ser jeg frem til at tage fat i forhandlingerne om fremtidens jernbane. Regeringen ønsker en moderne, effektiv og kundeorienteret jernbane, og det mener vi, at vi bedst kan opnå gennem øget konkurrence på flere strækninger.
I kan se lovforslagene på mit ministerområde i linket nedenfor, hvor I også kan læse mere om den seneste tids nyheder og udspil herfra.
Med venlig hilsen
Ole Birk Olesen"
Ministeriets lovprogram kan downloades herfra: https://www.trm.dk/da/publikationer/2017/transport-bygnings-og-boligministerens-lovprog... .
M.v.h.
Niels