Jernbanen.dk forum arkiv 2010-2022

Kuffertdag på MHVJ - turbåden "Svanen" (Generelt)

af LHJ, 28/6 2017, 17:15 (2639 dage siden) @ Niels Munch

Denne "pseudohjuldamper", der besejler en ganske køn rute, har naturligvis også en baggrund:

[image]"Svanen" i Mariager Havn 23.10.2005 (nm).

"Svanen" er bygget 1994 (altså heller ingen veteran) på Hvide Sande Skibs- og Bådebyggeri A/S, selvsamme værft som forestod optisk istandsættelse af damplokomotivet "Emil Mayrisch" N.3, der er opstillet i whiskydestilleriet i DSBs gamle vognværksted i Nyborg.

Så kom der også et skær af jernbane over denne aktør på "Trekantruten" :-P !

[image]


M.v.h.
Niels


Kære Niels!

Det glæder mig, at du tilsyneladende har nydt dit besøg i Mariager - og på Mariager Fjord. Fjorden, som vi (ubeskedent) lokalt omtaler som "Danmarks smukkeste". Og fjorden opleves allerbedst netop fra dækket på "Svanen", thi da skæmmes udsigten ikke af denne rædsel af et skib.
I mine tidlige år som driftsbestyrer ved MHVJ kom jeg - ikke helt ubevidst - til at fortælle skibsreder Eric Bøgh, hvad jeg mente om hans skib. Det var noget i retning af, at det ville være pænest, hvis det sejlede baglæns med bunden i vejret (...!), og siden berørte vi ikke emnet på vore årlige møder om afviklingen af "Trekantruten" ;-) . Det lykkedes heldigvis at få gennemtrumfet, at man bl.a. i lokale turistbrochurer ikke omtalte skibet som "hjuldamperen", men derimod "fjordbåden" eller noget tilsvarende. Alt andet ville have været en hån mod bl.a. de folk, der driver "Hjejlen".
Nå, men det har jo dybest set ikke ret meget med jernbane at gøre ...

Mh
LH
(der stadig håber at få tid til at færdiggøre beretningen fra Selketalbahn i april 2016 - men sådan har vi det, os der stadig er fuldtids - godt og vel - på arbejdsmarkedet :-) )


Hele emnet:

 RSS Feed af emne

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak