Jernbanen.dk forum arkiv 2010-2022

Gjesing sidespor (til Esbjerg Flyveplads) (Generelt)

af NielsJ, 28/6 2017, 11:48 (2705 dage siden) @ NielsJ

Der har i alt været 5 sidespor mellem Guldager St. og Esbjerg St.

1: Lige syd for Guldager St, langs Skovridervej, hvor kanonløbene blev opbevaret.
Dette spor var farbart i kort tid (1944-45?)

2: Gjesing Private Sidespor, som gik ind til ammunitionsdepotet nord for flyvepladsen, ved "Vangen" og "Gærdet" i Tarp. Dette spor var farbart fra 1940-45.

3: Industrisporet ind til Carlsberg/Tuborg-depotet. Dette var i brug indtil omkring år 2000. Sporforbindelsen til hovedsporet er væk, men sporene ind til rampen ligger der endnu. Der er 2 spor oppe ved depotet.

4: Unavngiven spor til flyvepladsen - det blev taget i brug få dage før bombningen af flyvepladen. Ialt kun farbart i få måneder.

5: Industrisporet til Vestfrost. Her er der et ret omfattende sporareal, til både den "gamle" og "nye" fabrik. Det udgår ved broen under Spangsberg Møllevej. Her var meget godstrafik. Det var i brug til efter år 2000. Alle sporerne ligger der endnu, men er voldsomt begroet.

Er det ikke korrekt? :)


Hele emnet:

 RSS Feed af emne

Jernbanebøger

Verdens bedste Ib Spang Olsen

Verdens bedste Ib Spang Olsen. Pris 180 kr.

Læs mere
Gørlev Sukkerfabrik
Gørlev Sukkerfabrik

I 1911 stiftede en kreds af sjællandske landmænd Sukkerfabrikken Vestsjælland A/S. Her er historien om Gørlev Sukkerfabrik og det tilhørende omfattende banenet på over 87 kilometer smalspor, der blev befaret af 7 damplokomotiver og 7 diesellokomotiver.

Læs mere

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak