. Bare se på alle Bombardiers nyudviklinger de seneste par år, der enten er flere år forsinket eller ramt af en del børnesygdomme.
Nå ja, som AVENTRA der er gået i drift i UK et år før tid eller OMNEO der opnår TSI certifikat på trods af, at toget ikke skal køre interoperabelt, eller TRAXX DE ME, der blev homologeret på hele 7 uger, eller S-togene til Stuttgart, der blev leveret tre måneder for tidligt, eller ZEFIRO togene til Italien, der kører uden reserver...
DSB har lavet en rigtig god undersøgelse for et par år siden, der laver en meget klar sammenhæng mellem forsinkelser af togleverancer, og ændringer undervejs i projektet (både leverandør og operatør har ansvar). Det er iøvrigt alle leverandører, der har haft samme udfordringer, og visse firmaer i Tyskland tjener jo penge på at leje materiel ud til operatører, der ikke har fået deres tog til tiden - også selv om de har valgt andre leverandører
SJ har også brugt DSBs undersøgelse på Banekonferencen i maj:
http://banekonference.dk/sites/default/files/slides/12/1130_RailCopenhagen2017_SJ%20str...
Når det er sagt, så er TSI LOC&PAS 2014 versionen lavet med en stribe ændringer, der skal kunne reducere risikoen for forsinkelser fremover, og man anbefaler generelt længere leveringstider ved "ny udviklet materiel". At "ny udviklet materiel" så kun spås en "produktionslevetid" på syv år, inden det skal redesignes, er en anden sag.
...og så er det vist ret tydeligt, at man ikke skal sætte for mange (dobbeltdækker) ny-udviklinger i gang på samme tid - og så tilmed, mens regelgrundlaget bliver lavet om
/Lasse