Noget om rådgivning (Trafikpolitik)
Man er først klog, når man ved, at der er noget, man ikke ved. Hedder det vist nok.
Jeg ved ikke, om jeg er klog. Men jeg ved, at der er noget, jeg ikke ved. Og jeg ved, at det er en god idé, at købe sig til professionel rådgivning på de områder, hvor ens viden ikke slår til og jeg har derfor i årenes løb brugt penge på advokat, ingeniør, landmåler, it-konsulent, arkitekt m. v.
Den rådgivning, jeg har modtaget, har indtil nu altid været i orden. Skulle der være sket det, at jeg havde været utilfreds med en rådgiver, kunne jeg have udskiftet vedkommende med en anden. Jeg kunne med andre ord have stemt med fødderne.
Men det kan politikerne ikke, når vi taler om den (økonomiske) rådgivning, som de modtager fra Banedanmark. Jeg bliver simpelthen træt i hovedet, hver gang jeg læser, at Banedanmark igen har skønnet forkert.
Jeg skal ikke trætte jer med den seneste sag. I hvert fald ikke i større omfang:
Som bosiddende i Aalborg og glad for at køre med tog, ser jeg frem til at kunne køre fra Aalborg til København på 3 timer. Et politisk flertal har besluttet, at det skal kunne lade sig gøre. En forudsætning herfor er bl. a., at det over store dele af strækningen Aalborg-Hobro skal være muligt at køre 200 km/t (i dag er hastigheden 120 km/t, hvilket er lavt for en dobbeltsporet strækning med lyntog og intercitytog.)
Banedanmark måtte for nogle år siden kaste håndklædet i ringen og meddele, at de havde regnet forkert - at køre 200 km/t ville koste 300-400 mio. kr. mere end beregnet. Man indstillede derfor de videre undersøgelser.
Så prøvede man at regne på 160 km/t og i dag måtte man så krybe til korset og meddele, at det oprindelige estimat på 76,1 mio. kr. for en 160 km/t-løsning nu pludselig hedder 167,6 mio. kr. - og det endda uden at sporreglerne er blevet lavet om. Man er i stedet begyndt at tolke sporreglerne på en anden måde.
Jeg forstår ikke, at politikerne finder sig i så dårlig en rådgivning. Det bliver naturligvis ikke bedre af, at den siddende minister er jernbanehader; men jeg synes såmænd ikke, at rådgivningen er meget bedre, i de perioder hvor ministeren er af en anden politisk observans.
Er man interesseret i Banedanmarks Kristian-forklar-mig-røv-notat, kan det læses her:
http://www.ft.dk/samling/20161/almdel/tru/bilag/324/1758214.pdf
og ministerens følgebrev til udvalget kan læses her:
http://www.ft.dk/samling/20161/almdel/tru/bilag/324/1758213.pdf
Som det fremgår, beder Banedanmark politikere om at bestemme sig inden 31. maj 2017 - det er om 14 dage!
Ærgerligt, at politikerne ikke kan gå et andet sted hen.
Med venlig hilsen
Thomas Boberg Nielsen
På vej med en bog i 2019 om 150 år for Støvring station - og strækningen Randers-Aalborg