Jernbanen.dk forum arkiv 2010-2022

DSB-boss: Vi kan køre uden statstilskud i 2030 (Trafikpolitik)

af andersj, Aalborg, 12/5 2017, 21:32 (2760 dage siden) @ Peter Christensen

Må være at betragte som en forsinket aprilsnar.....

Spøg til side - er det ikke ca. 2 mia. DSB får hvert år for at kunne afvikle gæld og nedskrive IC4?
Træk dem ud først - så kan vi se på resten bagefter.

Jeg tror nu det er meget realistisk. Du må huske på at de dyre lokalbaner som Svenborgbanen, Lille Syd, Vendsysselbanen og Vejle-Struer forsvinder fra DSB´s drift. Dyre fordi DSB ikke har mulighed for at drive dem effektivt, måske lige med undtagelse af Svendborgbanen. IC4 som regionaltog er dyrt, og den store afstand fra depoterne i Aalborg og Næstved til værkstederne i Aarhus og Fredericia gør det ekstra dyrt.

Sammenhængen mellem driftsbillige el-tog og de største strækninger i Danmark gør at man med stor sandsynlighed kan køre uden driftstilskud på sigt. Men det er jo også først i 2030 hvor det sidste IC4 gerne skulle være skrottet og flåden være moderne og økonomisk.

--
Mvh Anders


Hele emnet:

 RSS Feed af emne

ContecRailBillige jernbane T-shirts

Faxe Jernbane - FJ
Faxe Jernbane - FJ

Danmarks første privatbane var den smalsporede Faxe Jernbane fra Faxe Kalkbrud til ladepladsen ved stranden, der åbnede i 1864. Banen var i drift helt frem til 1982, hvor lastbilerne overtog transporterne. Her er historien om Faxe Jernbane med fokus på det rullende materiel.

Læs mere

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak