Jernbanen.dk forum arkiv 2010-2022

privatbanerutebiler, Nordsjælland

af gamle ole, 21/2 2011, 13:26 (4959 dage siden)

Når man læser om anlæg og tilhørende slagsmål om ruteføring for lokal - og privatbaner, er det for intet at regne sammenlignet med slagsmål om rutebilruter.
Takket være den nye bog om GDS og SHSs bog om Helsingørbusserne, og lidt i HFHJ-bøgerne er der trods alt en del viden om privatbanerutebilsdriften i Nordsjælland.
Først sloges man med de private vognmænd, knap så meget DSB (i Nordsjælland)men nok så meget indbyrdes. HFHJ havde en rute fra Frederiksværk, tværs gennem GDS-land og HHGB-land der endte i Helsingør. HHGB havde en rute, 306, gennem GDS-land fra Hillerød til Hornbæk, mens GDS næsten holdt sig indenfor eget område, bortset fra Nordkysten vestpå mod HFHJ-land.
I Nødebo hvor jeg boede i 50erne og 60erne, var der nærmest borgerkrig i byen der var delt i HHGB-fans og GDS-fans, ligesom dem der handlede hos købmanden og i Brugsen.
Den "grå" fra HHGB fik lov til at køre direkte til Hillerød, mans den "gule" (tidligere røde) fra GDS måtte dreje fra midt i byen og køre vestpå via Kildeport til Hillerød.
Og sådanne slagsmål kunne man utvilvsom genfinde over alt i landet.
Også DSB sloges med private rutebiler i Hørsholmområdet mm.;-)

privatbanerutebiler, Nordsjælland

af gamle ole, 13/3 2011, 13:48 (4939 dage siden) @ gamle ole

-og nu konstaterede jeg ved et tilfælde at begge gamle GDS og HHGB ruter 354 og 306 nu slet ikke er længere. Der kører simelthen ikke længere busser nordpå fra Nødebo mod Gilleje og Hornbæk mm!

privatbanerutebiler, Nordsjælland

af Kenneth Verting, 20/11 2012, 18:27 (4321 dage siden) @ gamle ole

Næ Ole. 354 har en del år nu kørt med mellem Holte St.og Nivå St. (Jeg har selv været afløser-chauffør på den rute fra AUG. 2007 til De BLÅ OMNIBUSSER overtog den for nogle år siden)

Linie 306 mellem Hornbæk og Hillerød har jeg også kørt på i 80- og 90'erne indtil HT-garagen i Helsingør lukked i APR. 1994, og jeg blev overflyttet til Kokkedal Garage.

privatbanerutebiler, Nordsjælland

af gamle ole, 21/11 2012, 15:43 (4320 dage siden) @ Kenneth Verting

Ja nu er der efterhånden ikke meget tilbage af det oprindelige privatbanerutebilnet.


Hilsen Ole

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak