Jernbanen.dk forum arkiv 2010-2022

"S-tog" i Østjylland (Trafikpolitik)

af ThomasTT, 22/3 2017, 02:36 (2809 dage siden) @ jaer

Og det er det samme problem med letbanen generelt. Hvis ikke den kører på jernbanespor, bliver den meget meget langsom. Det er også derfor Grenåbanen allerede inden åbningen har droppet ideen om at køre ind til Aarhus via det nye spor fra Lystrup. Det var den oprindelige plan, at de fleste tog skulle den vej, men det er simpelthen for langsomt.


Øhhhh, hvor meget af den nye linje har tracé sammen med vejen eller andre trafikanter? Stort set hele vejen fra Lystrup og ned til haven (Nørreport) har Letbanen da sit eget tracé (dog på Letbane-sprog kaldet "Særligt tracé")

Det er nok snare antal standsningssteder, der har betydning for køretiden.

MVH Jan

Men der skal køres med lave hastigheder i byen og med mange skarpe langsomme sving. Det går langsomt. De mange stop hænger jo sammen med den lave hastighed. Det gør jo stop billigere i tidstab. Præcis som med busser.

Aarhus H - lystrup bliver ca 15 minutter på det rigtige spor og det dobbelte på det nye. Det nye spor er en fin forlængelse af Odderbanen, men det duer ikke for Grenåbanen pga langsommeligheden. Etape 2 er allerede blevet kritiseret for at være enddog meget langsom.


Hele emnet:

 RSS Feed af emne

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak