"S-tog" i Østjylland (Trafikpolitik)
Det vil naturligvis kræve en ny type tog, nemlig elektriske lokaltog med god acceleration. Men her kan man bl.a. kigge sydpå, hvor man ikke er bange for at lave lange S-togslinjer, f.eks. S3 i Hamborg fra Pinneberg til Stade: ca. 75 km med rejsetid på 1:40 time. (og jeg ved godt, at Hamborg er lidt større end Aarhus). Disse tog vil omvendt være meget bedre egnet, end det der bruges nu:
Dårlig sammenligning. S3 i Hamburg kører på egen infrastruktur hele vejen fra Pinneberg til Neugraben. Det er kun de sidste 30 km. Neugraben-Buxtehude-Stade at S3 deler skinner med fjernbanen. Her kører Metronom regionaltog i timedrift sammen med S3, der også kun kører timedrift helt til Stade udenfor myldretiderne. Dette kan ikke rigtig sammenlignes med Aarhus.
.
Skal vi nu ikke bare lade København have sin egen S-bane (og Metro), begge i egen tracé og med egne signalsystemer.
Det vil ikke være andet end pop, hvis regionalbanerne omkring de større byer skal kaldes for S-baner: Østjylland, Vestfyn, Svendborgbanen, Kystbanen og dele af Nordvestbanen (og hvorfor ikke også alle de nordsjællandske "privat"baner). Togene kommer hverken til at køre bedre, hurtigere eller oftere hvis de får en anden farve eller et andet navn.
Nu er det vel heller ikke navnet det handler om men større hyppighed og/eller faste minuttal.