Fremtiden for jernbanen på Lolland og Falster (Trafikpolitik)
Jo mere de veteranbaneinteresserede og Guldborgsund Kommune tøver med at overtage strækningen, så der kan etableres en permanent veteranbane (som Banedanmark jf. alle andre steder ikke er pligtig til at vedligeholde for), desto mere gror strækningen til og desto dyrere bliver det for kommunen og klubberne at bringe den i farbar stand. Banedanmark er ikke forpligtet til at opretholde strækninger aht. fremtidige veteranbaner, så det er bare med at komme i gang for dem, der drømmer om at overtage banen. Det er primært deres og kommunens ansvar, at banen overlever, og det ansvar bør de ikke løbe fra.
Bare for at få det på plads. Jeg er klar over, at Banedanmark ikke er forpligtet til at vedligeholde veteranbaner. Der er blot den hage ved Gedserbanen, at Banedanmark ejer 4 km af banen, hvor er altså også bliver drevet veterantogsdrift. På denne del af banen er en overkørsel i Væggerløse ude af funktion og på Yder Østerbro i Nykøbing er strækningen fuldstændig tilgroet. På denne strækning burde Banedanmark stå for en vis stand af vedligehold. Jeg var involveret i den indledende proces forud for denne aftale, hvor Banedanmark mildest talt ikke var en medspiller! Nok om det.
Ellers er det fine betragtninger.
Banedanmark er forpligtet til vedligehold af Gedserbanen nord for denne interimistiske stopbom, som ligger syd for Væggerløse. (AM: 14-09-16)