I f t BaneDanmark er Gedserbanen færdig. Nu skal veteranbaner i Danmark eller i det mindste øst for Storebælt se at finde ud af at gå sammen med foreningen i Gedser om at overtage ansvaret for den strækning, så dt kan køres Veterantog fra Nykøbing Falster og til Gedser.
Det bliver sværere og sværere at køre på de lange skinner og selv nogle af privatbanerne bliver toggangen så hyppig at der ikke bliver plads der heller.
På Falster har man en pæn lang strækning hvor man vil kunne køre nogle ordentlige ture.
Ja, hellere kunne køre nogle ordentlige ture på Gedserbanen end ingen ture overhovedet.
Det er bestemt ikke overraskende, at Banedanmark mener, at Gedserbanen er færdig. De har tilsyneladende hellere ikke interesse i at vedligeholde de første 4 km af banen, som de ellers er forpligtet til. Men uanset om Banedanmark mener, at banen er færdig, så er det fortsat deres opgave at holde strækningen åben i et omfang, der svarer til den interesse, der er for at køre tog på strækningen, så længe der ikke er vedtaget en lov om nedlæggelse af banen.
Det gør Banedanmark da så sandelig også. Strækningen vedligeholdes og holdes åben i et omfang, der nøjagtigt svarer til den interesse, der er for at køre tog på strækningen, dvs. = nul. Der har i 20 år ikke været nogen kommercielle operatører, der har villet køre til Gedser, hverken med passagerer eller gods. Lokaltrafikken ophørte for 42 år siden, og "interessen" defineres alene af den kommercielle trafik, der er på strækningen, ikke af nogle enkeltpersoners interesse for hobbykørsel.
Jo mere de veteranbaneinteresserede og Guldborgsund Kommune tøver med at overtage strækningen, så der kan etableres en permanent veteranbane (som Banedanmark jf. alle andre steder ikke er pligtig til at vedligeholde for), desto mere gror strækningen til og desto dyrere bliver det for kommunen og klubberne at bringe den i farbar stand. Banedanmark er ikke forpligtet til at opretholde strækninger aht. fremtidige veteranbaner, så det er bare med at komme i gang for dem, der drømmer om at overtage banen. Det er primært deres og kommunens ansvar, at banen overlever, og det ansvar bør de ikke løbe fra.
Jeg vil lige smide et andet forhold på bordet vedr. Gedserbanen. Både Gedser Helhedsplan og i Lokalplan 141, Gedser Havn, er der reserveret et baneareal til etablering af fremtidig sporforbindelse til færgelejet i Gedser. Scandlines har tilmed stillet garanti for baneanvendelse af arealet, såfremt der i fremtiden måtte opstå et behov for en sådan forbindelse.
Ja, selvfølgelig har Scandlines det. Det er ikke noget problem for dem og garantien bliver opretholdt, til den aflyses, hvilket formentlig sker, når den faste forbindelse åbnes og Scandlines forlader Gedser. At stille en sådan garanti er ren formalitet, der intet fylder på et bord.
Denne åbning for jernbanedrift skal naturligvis også fremgå af de langsigtet visioner i kommuneplanen. Ingen ved, hvilke transport og logistikbehov Femern Bælt-projektet medføre.
Nej, men de fleste - måske ikke alle - ved dog, at Rødby ligger på Lolland og ikke på Falster.
Erfaringerne fra andre store infrastrukturprojekter viser, at det er en god idé at skubbe udviklingen i den rigtige retning allerede før regionerne bindes sammen af ny infrastruktur.
Erfaringerne fra tilsvarende faste forbindelser viser, at der stort set aldrig har været behov for kommerciel trafik på parallelt løbende banestrækninger. Strib er vist den eneste undtagelse, men det var i en anden tid. Foreløbig er der ingen, der har turdet tvangsflytte den mængde mennesker (boliger) og de industrivirksomheder til Sydfalster, som vil være nødvendig for at opretholde en økonomisk bæredygtig jernbanetrafik på Gedserbanen. Jeg synes helt ærligt, at det er på tide, at dette bliver gjort, hvis man mener, at der er baggrund for en egentlig genåbning af banen. Man må kunne flytte de nødvendige tusinde mennesker fra de banetomme egne af kommunen til Sydfalster, så Gedserbanen kan overleve. Det kræver blot lidt vilje og magt.
Og Guldborgsund Kommune vil ligge centralt placeret i forhold til Femern-byggeriet. Denne placering, vækst og potentiale fremgår imidlertid ikke af strategierne på jernbaneområdet i Kommuneplan 2017-29.
Ja, kommunen vil ligge centralt, men Femern-forbindelsen bliver bygget et andet sted i kommunen end Sydfalster, primært på en helt anden ø. Sydfalster er lige så relevant for Femern-forbindelsen som Vålse og omegn.
Med venlig hilsen
Mrten