DTU: Laurbjerg giver "underskud" (Trafikpolitik)
De enkekte stationer skal heller ikke ses isoleret. Hvis mange flere genåbnes vil det betyde endnu flere der dropper bilen på indfaldsvejen uden tab af andre rejsende, hvis de ekstra genåbnede stationer retfærdiggør et helt andet togsystem. På den måde kan forudsætningerne for beregningerne hele tiden ændres og i sidste ende handler det også om holdninger. Man kan ikke beregne en objektiv sandhed. Hvis DTUs bereginger skulle bruges til noget, skulle det ikke være til at skyde ideerne ned, men at finde ud af, hvad der skal til for at det kommer til at virke.
Vås. Jernbanen står for ca. 6 % af den samlede transport i Danmark. Biler for ca 75-80 %. Resten er bus, gang og cykel. Jernbanen er inferiør og det vil investeringer i nye stationer ikke lave om på. Et standsningssted flytter måske nogle busrejsende over i toget, men ikke meget mere. I stedet burde man byudvikle så det foregik optimalt i forhold til den foretrukne transportform: bilen.
I områder der kan sammenlignes med Laurbjerg er andelen af biltrafik formentlig endnu højere og det vil et tog hver halve time ikke nævneværdigt ændre på. Heller ikke hvis man bygger flere parcelhuse i byen.
--
ئۇلغىك