DTU: Laurbjerg giver "underskud" (Trafikpolitik)
DTU har regnet sig frem til, at 234 kunder pr. dag vil stige på toget i Laurbjerg. Til gengæld vil 480 kunder fra andre stationer undlade at stige på toget, fordi standsningen i Laurbjerg forlænger deres rejsetid.
Sådan en melding skal nok give ballade! Uanset hvor videnskabeligt den end er underbygget.
http://www.ft.dk/samling/20161/almdel/tru/spm/361/svar/1385992/index.htm?param1=abb
Med venlig hilsen
Thomas Boberg Nielsen
På vej med en bog i 2019 om 150 år for Støvring station - og strækningen Randers-Aalborg
Den slags beregninger kan jo ikke bruges til ret meget. Ikke bare er det dybest set gætværk, men mange faktorer inkluderes ikke. Hvad med fx færre biler på indfaldsveje til Aarhus? Inkluderes det? Næppe. i øjeblikket udvider Aarhus kommune bare en enkelt indfaldsvej til en pris, der kunne finansiere 27 nye stationer.
Og inkluderes de seneste udstykninger i Laurbjerg? Eller de senere udstykninger, der givetvis kommer, især hvis man får en station? Næppe.
Det der giver flere passagerer er stationsnære boliger og arbejdspladser. Skal der være færre biler, skal der åbnes stationer.
Tallene fra Langeskov kan forhåbentlig øge interessen