..... eller kørekort, Bo ?
Nå, så forsvinder "Stationsbilen" åbenbart som selvstændig rute. Østbanen havde siden 1926 haft nogle koncessioner til rutebilkørsel i oplandet, hvor driften var bortforpagtet; men de blev fra 1. april 1931 "hjemtaget", hvorefter Østbanen indtil 30.06.1995 forestod busdriften gennem sin busafdeling. Den blev pr. 1. juli 1995 udskilt i datterselskabet Østtrafik a/s.
"Stationsbilen", "bybussen", "rute 320" eller "rute 725" (kært barn .....) er i tidens løb blevet betjent med såvel konventionelle rutebusser som lidt specielle typer, og første gang, man forsøgte sig i sidstnævnte retning, var vist med denne:
ØSJS Bus 115, leverancefoto 03.09.1976 (JØ-P, arkiv nm).
Bussen var en Mercedes O 309, opbygget og leveret af J. Ørum-Petersen's karosserifabrik i Herning som byggenr. "M 16" efter tegning nr. "1A-076D". Den blev indregistreret "DT 91 695", fik internnr. "115", og solgtes atter i 1980.
Af andre typer på "bybussen" kan nævnes Leyland-DAB 7-1024, DAB-Servicebus 11-860S samt Mercedes minibus O 814D fra MCM i Kliplev.
Ved reorganiseringen i maj 2002 blev Østtrafik a/s datterselskab til ejer- og infrastrukturselskabet Hovedstadens Lokalbaner A/S, der i marts 2009 solgte selskabet til DitoBus i Holbæk. Således var Østbanens busafdeling den længst eksisterende ved danske privatbaner.
Bedste hilsener
Niels