Hvor er vi nu?
Så er det tid til en lille lørdag-eftermiddag-quiz:
Billedet er taget 31.07.2010. Men hvor?
Med venlig hilsen
Thomas Boberg Nielsen
af Thomas Boberg Nielsen , Spor 44, Godsbanen, Aalborg, 12/3 2011, 08:52 (5005 dage siden)
Så er det tid til en lille lørdag-eftermiddag-quiz:
Billedet er taget 31.07.2010. Men hvor?
Med venlig hilsen
Thomas Boberg Nielsen
af Mads Olesen , 12/3 2011, 09:00 (5005 dage siden) @ Thomas Boberg Nielsen
Det er Sminge trinbrædt på strækningen mellem Silkeborg og Laurbjerg.
Stationen nedrykkedes til trinbrædt engang i 1960erne. Stationsbygningen eksisterer stadigvæk i flot stand.
Mads
af Niels Munch, 12/3 2011, 09:13 (5005 dage siden) @ Thomas Boberg Nielsen
.... og jf. Thomas Rithmester's glimrende website:
http://www.danskestationer.dk/sl-lg/sl-lg_sminge.php .
M.v.h.
Niels
af T. Rithmester , Struer, 24/7 2011, 17:32 (4871 dage siden) @ Niels Munch
.... og jf. Thomas Rithmester's glimrende website:
Ked af lige at bringe denne tråd op igen, men der har været en lille ændring i stierne på min hjemmeside, så Sminge station kan nu ses her:
http://www.danskestationer.dk/sl-lb/sminge.php
--
Med venlig hilsen
Thomas D. Rithmester
af Thomas Boberg Nielsen , Spor 44, Godsbanen, Aalborg, 12/3 2011, 10:48 (5005 dage siden) @ Thomas Boberg Nielsen
Hej Mads og Niels
Det er nemlig fuldstændig korrekt.
For ikke indviede: Stationen blev omdannet til trinbræt. Trinbrættet blev placeret tættere på landevejen et lille stykke fra selve stationsbygningen ved en ny perron, hvorpå placeredes et læskur bygget af lodretstående sveller.
Stationsbygningen er som nævnt stadig eksisterende.
Her kunne måske startes en debat i lighed med de forskellige debatter, som fra tid til anden føres om rullende materiel: Når man restaurerer, hvilken ”originaltilstand” skal man så føre det rullende materiel hhv. bygningen tilbage til? Som det/den så ud ved starten, slutningen, årstal 18XX, 19YY osv. osv?
Om det skal være det ene eller det andet, er jeg meget neutral overfor. Dog synes jeg, at det er synd, at ændre noget rullende materiel eller en bygning til at have et udseende, som den/det aldrig har haft (jf. f.eks. diskussionen om MO 554!)
Jeg skal ikke gøre mig til herre over, om Sminge station er blevet grim eller pæn efter restaureringen. Det er jo smag og behag og det kan diskuteres i den uendelige. Men det er, synes jeg, synd at udstyre den med mahognivinduer og PH-lamper i kobber (så vidt jeg kan se). For det har den i hvert fald aldrig haft tidligere. Stationsbygningerne på de enkelte delstrækninger af Laurbjerg-Bramming er alle smukke, synes jeg, og de afspejler i et eller andet omfang de landskaber, de er placeret i, fra den fede østjyske muld på strækningen Laurbjerg-Silkeborg til det flade kartoffelavler-Oluf-Sand-land omkring Grindsted.
Med venlig hilsen
Thomas Boberg Nielsen
Sminge Trinbræt, læskur af lodretstående sveller, 31.07.2010 (Fotograf: Thomas Boberg Nielsen)
Sminge Station, 31.07.2010 (Fotograf: Thomas Boberg Nielsen)
af Georg Schmidt, 12/3 2011, 11:09 (5005 dage siden) @ Thomas Boberg Nielsen
Billede taget fra en åben endeperron under passage med en DJK udflugt vistnok 1970.
af Thomas Boberg Nielsen , Spor 44, Godsbanen, Aalborg, 12/3 2011, 12:00 (5005 dage siden) @ Georg Schmidt
Kære Georg
Herligt foto, der jo netop viser trinbrætets placering i forhold til stationsbygningen, der ses i baggrunden.
Har du flere "bagperronfotos" fra samme strækning?
Med venlig hilsen
Thomas Boberg Nielsen
af Georg Schmidt, 12/3 2011, 17:59 (5005 dage siden) @ Thomas Boberg Nielsen
Der er nogle stykker, her et par mere.
Indkørselssignalet til Laurbjerg fra Silkeborg
Fårvang 1971.
Mvh
Georg
af Thomas Boberg Nielsen , Spor 44, Godsbanen, Aalborg, 13/3 2011, 08:14 (5004 dage siden) @ Georg Schmidt
Hej Georg
Tusinde tak. Jeg bliver altid så glad, når der dukker billeder op, som ikke tidligere har været gengivet i jernbanelitteraturen. Især dit billede af indkørselssignalet til Laurbjerg er jo i topklasse. Har du en nærmere tidfastsættelse eller er det "bare" ca. 1970-1971?
Jeg har brugt en del tid på at løbe/spadsere på strækningen Laurbjerg-Bramming. Jeg startede i 2004 i Laurbjerg og er nu nået til Krogager. Og en dag når jeg vel helt til Bramming. Der er jo fin sti det meste af vejen, bortset fra et enkelt længere delstræk mellem Ejstrupholm og Brande, hvor man næsten skal kravle på alle fire gennem diverse trævækst.
Med venlig hilsen
Thomas Boberg Nielsen
af Georg Schmidt, 13/3 2011, 09:14 (5004 dage siden) @ Thomas Boberg Nielsen
Hej Thomas
Billederne stammer fra en MHVJ-tur med HV3, Tank- og godsvg -HHJ C 26 og 27 og VNJ C25 den 8/5 1971, hvor vi kørte Laurbjerg-Grindsted-Varde-Skjern-Silkeborg-Langå.
Sydenden af Thorsø 8/5 1971.
Fungerende Thorsø den 8/5 1971.
Er det Resenbro eller
Jeg mener stedet er tæt syd for Laurbjerg.
Gjern.
Tak for den fine reportage fra Skive Havn, var ikke klar over at sporarealet var så omfattende, 'faldt' også over englænderen.
Mvh
Georg
af Georg Schmidt, 13/3 2011, 10:42 (5004 dage siden) @ Georg Schmidt
Her som der så ud på Fårvang station et stykke tid efter lukningen.
Fårvang 1971.
Fårvang mod syd 1971.
af Thomas Boberg Nielsen , Spor 44, Godsbanen, Aalborg, 13/3 2011, 10:50 (5004 dage siden) @ Georg Schmidt
Hej Georg
Endnu engang tak for endnu flere herlige billeder!
Med venlig hilsen
Thomas Boberg Nielsen
af Mads Olesen , 13/3 2011, 16:31 (5004 dage siden) @ Georg Schmidt
Georg Schmidt ! Fantastiske billeder fra den skæve.
Billedet Resenbro eller ? er fra Bøstrup. HV3 er på vej mod Silkeborg.
Min påstand beror på at Resenbro ikke ligger i en kurve, desuden er annekset til stationen i Resenbro placeret i Laurbjerg retningen.
Mads Olesen, tidligere Silkeborg.
af Georg Schmidt, 13/3 2011, 19:51 (5004 dage siden) @ Mads Olesen
Du har ret, det er Bøstrup og overkørslen på det andet billede ligger mellem Laurbjerg og Bøstrup. Det går jo godt op ad bakke til Bøstrup faktisk helt til Thorsø.
Mærke for holdeplads uden sidespor, det må være Sminge.
Her holder vi ved perron 1 i Silkeborg.
Forbi godspladsen i Silkeborg, det var dengang gods blev sendt med banen. MO 1858 venter på næste indsats.
I Funder passerede Mk-Fk 675-76 på vej mod Herning.
Vi ser her sikringsanlægget i Funder i enden mod Silkeborg. Man ser Indkørselssignal og fremskudt signal med forgreningsangivelse, den afvigende gren med signal mod Brande. På grund af den tætte toggang mellem Silkebog og Funder blev der etableret en automatisk linieblok med mellembloksignal mellem Silkeborg og Funder.
Her ses den ende der vender mod Brande/Herning, man ser de to strækninger. Perronudkørselssignalet i spor 1 har en bogstavviser der kan vise H eller B (Herning eller Brande).
Her indkørselssignalet i Funder for banen fra Brande, tavlen med 50 betyder nedsat hastighed i udkørselsenden. Billeder fra 8/5 1971.
Mvh
Georg
af Georg Schmidt, 13/3 2011, 21:35 (5004 dage siden) @ Georg Schmidt
Glemte lige et par stykker.
Den nordlige jernbanebro over Remstrup Å i Silkeborg set mod byen maj 1971.
Resenbro set mod Silkeborg maj 1971.
af jesper , 14/3 2011, 04:17 (5003 dage siden) @ Georg Schmidt
Virkelig flotte billeder! Der er vel ikke nogen der skulle ligge inde med billede af der hvor de to baner krydser hinanden på broen øst for funder?
af Thomas Boberg Nielsen , Spor 44, Godsbanen, Aalborg, 14/3 2011, 06:08 (5003 dage siden) @ jesper
Virkelig flotte billeder! Der er vel ikke nogen der skulle ligge inde med billede af der hvor de to baner krydser hinanden på broen øst for funder?
Hej Jesper
Du skriver øst for Funder, men mener sikkert vest for Funder
Jeg tror, at du ikke skal google ret længe eller kigge på ret mange jernbanehjemmesider, før end du finder billeder af anlæget. Det er ret gennemfotograferet efter nedlæggelsen.
Vil du se billeder fra dengang anlæget var i drift, skal der ledes noget mere ihærdigt. Men frit efter hukommelsen:
Dancker har i sin bog et herligt billede taget fra fyrbødersiden. Steff har et eller andet sted her på jernbanen.dk/forum uploaded et næsten tilsvarende billede - blot set fra den modsatte retning. Og i et gammelt nummer af Modelbane Nyt er der et meget lille billede fra 1940'erne af broen. Og så har Ove Nygaard i øvrigt skrevet om trafikafviklingen i Funder og Christianshede her på forum.
Jeg har selv besøgt anlæget flere gange. Én af gangene var søndag den 12. august 2007, hvor jeg kørte til Christianshede og løb turen fra Christianshede og nordpå op til anlæget. Nedenfor link til 25 billeder fra løbeturen.
Med venlig hilsen
Thomas Boberg Nielsen
https://picasaweb.google.com/thomas.boberg.nielsen/ChristianshedeFunder12082007?feat=di...
af AL, 14/3 2011, 06:32 (5003 dage siden) @ Thomas Boberg Nielsen
UPS .... Du står da vel ikke midt i sporet og tager billeder ????? Var sporet spærret og var du ledsaget og instrureret af bemyndiget person samt har du fået pas på banen kursus, som er løbende opdateret ????
af UTJ, 14/3 2011, 06:55 (5003 dage siden) @ AL
Jeg er sikker på at fotografen har meget lange arme - det kan altså ikke nytte noget at der skal komme den slags kommentarer hver gang der kommer et billede her. Det må du klare af privat med fotografen selv - ikke i forum-offentlighed.
af AL, 14/3 2011, 07:24 (5003 dage siden) @ UTJ
Jeg er sikker på at fotografen har meget lange arme - det kan altså ikke nytte noget at der skal komme den slags kommentarer hver gang der kommer et billede her. Det må du klare af privat med fotografen selv - ikke i forum-offentlighed.
1. Siden hvornår kan du stille dig til dommer over hvad der skal skrives herinde ?
2. Det er efterhånden snarere reglen end undtagelsen at der fotograferes på steder hvor der ikke er tilladt offentlig færdsel, og hvis ikke det nævnes offentligt kunne det tænkes at "nye" fotografer kunne få den tanke at det er ok at fotografere sådanne steder.
3. Det kunne være mig der påkørte en fotograf en dag, og det skal jeg så leve med resten af mit liv, fordi en lige skulle have sit pletskud, netop der hvor jeg kom kørende.
SÅ DERFOR
af Svend, 14/3 2011, 08:15 (5003 dage siden) @ AL
2. Det er efterhånden snarere reglen end undtagelsen at der fotograferes på steder hvor der ikke er tilladt offentlig færdsel, og hvis ikke det nævnes offentligt kunne det tænkes at "nye" fotografer kunne få den tanke at det er ok at fotografere sådanne steder.
Man er blevet meget mere restriktiv og forsigtig med, hvem der må færdes i og langs sporet. Som hobbyfotograf skal man holde sig til områder, hvor man har lov til at være. Reglerne er skærpet, fordi der efterhånden færdes alle mulige mennesker rundt på jernbaneområder, ikke kun de der er ansat hos jernbanevirksomhederne og infrastrukturejerne, men også alle mulige underentreprenører som man gerne vil have lidt hånd i hanke med - også uddannelsesmæssigt. Ud over det, er der voksende problemer med tyverier f eks af kobberkabler, og det betyder at man er ekstra opmærksom på, hvem der færdes rundt omkring.
For ikke at jernbanefotografer skal være kommende jagtet vildt, vil der være en god ide at overholde reglerne.
Læs mere her:
http://www.bane.dk/db/filarkiv/5894/Pas_p%E5_p%E5_banen_6udgave.pdf
--
Svend
af seg, 14/3 2011, 08:10 (5003 dage siden) @ AL
Da jeg var knægt kunne man i Odense høre GM'erne klatre vestfra
op fra banegraven, hen over Jarlsberggade tunnelen længe inden man
fra perronen kunne se dem.
Samtidig kunne man stå ved perronkanten i østenden og høre skinnerne
synge så snart lokomotivet var synligt forbi tunnelen, vel 500 m borte.
For nylig stod jeg på Nyborg Station ved perronkanten og lyttede efter,
om jeg kunne høre det ankommende (standsende) IC3 tog i skinnerne.
Jeg kunne ikke - jeg hørte lyden fra selve toget først.
Fordi skinnelegemet og det rullende materiel er i langt bedre stand
i dag end for 40 år siden er det ekstra farligt at færdes på sporene:
Strækningshastighederne er mange steder højere og støjniveauet lavere.
Man får altså betydeligt mindre forvarsel end for 40 år siden, så jeg
forstår godt lokomotivførernes bekymring.
af UTJ, 14/3 2011, 08:31 (5003 dage siden) @ seg
Da jeg var knægt kunne man i Odense høre GM'erne klatre vestfra
op fra banegraven, hen over Jarlsberggade tunnelen længe inden man
fra perronen kunne se dem.
Samtidig kunne man stå ved perronkanten i østenden og høre skinnerne
synge så snart lokomotivet var synligt forbi tunnelen, vel 500 m borte.For nylig stod jeg på Nyborg Station ved perronkanten og lyttede efter,
om jeg kunne høre det ankommende (standsende) IC3 tog i skinnerne.
Jeg kunne ikke - jeg hørte lyden fra selve toget først.Fordi skinnelegemet og det rullende materiel er i langt bedre stand
i dag end for 40 år siden er det ekstra farligt at færdes på sporene:
Strækningshastighederne er mange steder højere og støjniveauet lavere.
Man får altså betydeligt mindre forvarsel end for 40 år siden, så jeg
forstår godt lokomotivførernes bekymring.
Jeg forstår også godt AL's bekymring - og alle andre lokoføreres. Men det behøver ikke at blive gentaget hvergang vi ser på billeder. Tilmed ved jeg også at det kan være uhyre svært at bedømme om en person ved sporet er opmærksom eller ej, set fra et førerrum.
Og jo, jeg bestemmer ikke hvad der skal skrives her, for det gør Tommy.....
af seg, 14/3 2011, 09:46 (5003 dage siden) @ UTJ
Jeg forstår også godt AL's bekymring - og alle andre lokoføreres.
Men det behøver ikke at blive gentaget hvergang vi ser på billeder.
Jeg synes også godt, man kunne nøjes med at advare imod helbredsskader
på ca. hver femte cigaretpakke...
af K.B.Andreasen, Midtsjælland, 14/3 2011, 08:34 (5003 dage siden) @ AL
Nu kender jeg ikke lige strækningens forløb på det pågældende sted.
Men tit kan billeder der er taget med zoom fra et lovligt opholssted, se ud som om de er taget midt fra sporet el.lign. Jeg hører ikke selv til blandt de ypperste fototgrafer, men beytter mig da selv af denne effekt hvor det er muligt.
Selvfølgelig skal reglerne overholdes, både for vores egen og andres sikkerhed, men også for ikke at give os "togtosser" et dårligt ry. Men nogle gange skal man måske lige vente med at råbe vagt i gevær før end man er helt klar over under hvilke omstændigeheder et pågældende billede er taget.
--
af Georg Schmidt, 14/3 2011, 07:40 (5003 dage siden) @ jesper
Her et par billder af broen vest for Funder maj 1971.
Broen hvor banen til Brande bliver ført over Midtbanen.
Vort tog på vej over broen i retning mod Brande maj 1971.
Der kom lige et tog fra Herning forbi.
Den bro er vist meget gennemfotograferet, har også en del billeder fra stedet fra en anden udflugt.
af TeamBaumann, Hjordkær, 14/3 2011, 08:17 (5003 dage siden) @ Georg Schmidt
Der var du vist heldig, at fotografere 2 tog på en gang
Eller var der mere en aftalt spil, at den skulle passere broen samme tid som MO'en
kom forbi?
af Georg Schmidt, 14/3 2011, 08:24 (5003 dage siden) @ TeamBaumann
Jeg opfattede det den dag som held, han kørte også hurtigt forbi.
af Tommy Nilsson , Ringsted, 14/3 2011, 08:58 (5003 dage siden) @ jesper
Virkelig flotte billeder! Der er vel ikke nogen der skulle ligge inde med billede af der hvor de to baner krydser hinanden på broen øst for funder?
--
af Thomas Boberg Nielsen , Spor 44, Godsbanen, Aalborg, 13/7 2015, 20:55 (3421 dage siden) @ Georg Schmidt
Mærke for holdeplads uden sidespor, det må være Sminge.
Billeder fra 8/5 1971.
Kære Georg
Nu har jeg siddet længe og kigget på dette billede. Ja, jeg har sådan set kigget på det, siden du postede det for ca. 3½ år siden.
Jeg er kommet frem til at mene, at billedet ikke er indkørslen til Sminge fra Silkeborg , men at det må være indkørslen til Fårvang fra Silkeborg. Mit argument er, at på billedet ser det ud til, at det går lige ud helt frem til stationsarealet. Det var ikke tilfældet med Sminge, der lå "i svinget". I Fårvang derimod lå stationsarealet "på lige spor".
Jeg ved ikke, om en forstørrelse af billedet eller en nærmere granskning af nummereringen på din negativstrimmel kan kaste lys over forholdet?
Bedste hilsner
Thomas
af Georg Schmidt, 14/7 2015, 09:30 (3420 dage siden) @ Thomas Boberg Nielsen
Kære Thomas
Mener nu ikke der har været tvivl om billedet der viser Fårvang fra syd. Negativnummer 10 er Fårvang station nummer 11 med mærket holdested uden sidespor (Fårvang fra syd) og nummer 12 er Gjern station.
Fårvang fra syd udsnit fra nr. 11.
Udsnit fra negativ 10 Fårvang station.
Med venlig hilsen
Georg
af Thomas Boberg Nielsen , Spor 44, Godsbanen, Aalborg, 14/7 2015, 10:25 (3420 dage siden) @ Georg Schmidt
Mener nu ikke der har været tvivl om billedet der viser Fårvang fra syd. Negativnummer 10 er Fårvang station nummer 11 med mærket holdested uden sidespor (Fårvang fra syd)
Fårvang fra syd udsnit fra nr. 11.
Kære Georg
Jeg siger mange tak! Det, der forvirrede mig, var, at du i dit oprindelige indlæg havde skrevet "Mærke for holdeplads uden sidespor, det må være Sminge."
Bedste hilsner
Thomas
af Thomas Boberg Nielsen , Spor 44, Godsbanen, Aalborg, 16/3 2011, 07:24 (5001 dage siden) @ Georg Schmidt
Jeg kører gennem Bøstrup to gange om dagen fire dage om ugen. Så jeg ville jo være et skarn, hvis ikke jeg stoppede op og tog et billede.
Så det har jeg gjort i morges - men uden synderlig succes: MODLYS!
Med venlig hilsen
Thomas Boberg Nielsen
Bøstrup Station, 16.03.2011 (Fotograf: Thomas Boberg Nielsen)
af Georg Schmidt, 16/3 2011, 07:58 (5001 dage siden) @ Thomas Boberg Nielsen
Mange tak for billedet Thomas, det kan man da kalde opfølgning. Hvilken forandring, der er vist også ændret noget ved den ene skorsten. Jeg har to mere fra området, afstandsmærkerne kunne indikere hver side mod Thorsø eller hva. Jeg var ikke god til at notere optagelsene dengang.
Mvh
Georg
af Thomas Boberg Nielsen , Spor 44, Godsbanen, Aalborg, 16/3 2011, 08:06 (5001 dage siden) @ Georg Schmidt
Mange tak for billedet Thomas, det kan man da kalde opfølgning. Hvilken forandring, der er vist også ændret noget ved den ene skorsten. Jeg har to mere fra området, afstandsmærkerne kunne indikere hver side mod Thorsø eller hva. Jeg var ikke god til at notere optagelsene dengang.
Mvh
Georg
Hej Georg
Endnu engang herlige billeder. Tak for det. Jeg synes, at sådanne billeder er lige så interessante som billeder af rullende materiel eller billeder af stationsbygninger. Men nu er jeg jo heller ikke helt normal.
Jeg har ikke et videnskabeligt bud på, hvor de to billeder er taget. Men min mavefornemmelse siger mig, at det nederste billede er taget mellem Laurbjerg og Bøstrup.
Hvis ellers helbredet holder, er jeg sikker på, at jeg ikke har løbet/gået strækningen for sidste gang. Og næste gang vil jeg tage dine billeder med og se om jeg kan stedfæste dem.
Med venlig hilsen
Thomas Boberg Nielsen
af K.B.Andreasen, Midtsjælland, 16/3 2011, 08:23 (5001 dage siden) @ Thomas Boberg Nielsen
Endnu engang herlige billeder. Tak for det. Jeg synes, at sådanne billeder er lige så interessante som billeder af rullende materiel eller billeder af stationsbygninger. Men nu er jeg jo heller ikke helt normal.
Bare rolig Thomas du er ikke alene
--
af re20000, 16/3 2011, 10:53 (5001 dage siden) @ K.B.Andreasen
Endnu engang herlige billeder. Tak for det. Jeg synes, at sådanne billeder er lige så interessante som billeder af rullende materiel eller billeder af stationsbygninger. Men nu er jeg jo heller ikke helt normal.
Bare rolig Thomas du er ikke alene
jamen så er vi da tre....
af K E Jørgensen , 28/7 2011, 13:03 (4867 dage siden) @ re20000
Hvor ligger......eller lå denne station kej
af Thomas Boberg Nielsen , Spor 44, Godsbanen, Aalborg, 28/7 2011, 13:23 (4867 dage siden) @ K E Jørgensen
Hvor ligger......eller lå denne station kej
Jeg gætter på Emdrup.
Med venlig hilsen
Thomas Boberg Nielsen
af K E Jørgensen , 29/7 2011, 09:57 (4866 dage siden) @ Thomas Boberg Nielsen
hej Thomas flot og hurtigt Emdrup 25,02.68 kej
af Thomas Boberg Nielsen , Spor 44, Godsbanen, Aalborg, 26/10 2011, 10:27 (4777 dage siden) @ Georg Schmidt
Det sker fra tid til anden, at der mere eller mindre tilstræbt fotograferes det samme sted med en del års mellemrum. Georg Schmidt har mange flotte 1971- og 1976-billeder fra "Den skæve" (Laurbjerg-Bramming), som jeg selv "gennemfotograferede" i slutningen af 1970'erne/starten af 1980'erne og det sker da også at jeg fra tid til anden går en tur på strækningen. Det har bl.a. givet følgende resultat.
Med venlig hilsen
Thomas Boberg Nielsen
Km 34,2 mellem Bøstrup og Laurbjerg. Overkørsel nr. 94. Vogterhus nr. ? Set i retning mod nord. 8. maj 1971. Fotograf: Georg Schmidt.
Km 34,2 mellem Bøstrup og Laurbjerg. Overkørsel nr. 94. Vogterhus nr. ? Set i retning mod nord. 25. oktober 2011. Fotograf: Thomas Boberg Nielsen. Vi er i øvrigt. her.
19.000 rejsekort-standere skrottes: Arvtager kan koste en kvart milliard
Den europæiske bilindustri er i krise: Sådan bliver danske virksomheder ramt
Direkte togrute truet af lukning: »Det vil hægte hele landsdelen af«
Uppercut til Vestjylland: DSB dumper direkte rute til København
Bezos jagter Musk i rummet med kæmpe-raket: Det handler om fremtidens internet