fremtid for kollektiv trafik-herunder jernbaner?? (Trafikpolitik)
Sjovt nok er DSB's primære målgruppe tilsyneladende "Business Pendlere" mellem København og Århus. Det er ellers ikke dem man ser flest i togene.
Jeg er noget i tvivl om de ganske store investeringer i ny infrastruktur der i sidste ende kun giver nogle ganske få minutters kortere rejsetid virkelig er det der kommer flest kunder til gode.
Skal vi lige tage den én gang til for Kong Hans: De mange ambitiøse investeringer i jernbanen de kommende år gavner både pendlere, forretningsrejsende og fritidsrejsende. Hvis man som togpendler sparer fx blot 2 minutter hver dag hver vej, svarer det til 4 minutter gange 200 arbejdsdage = 800 minutter = 13 timer om året for hver pendler. Hvis der så er fx 20.000 pendlere x 13 timer = 260.000 timers transporttid sparet om året.
Desuden er rygterne om jernbanens død stærkt overvurderede. Se bare dette spørgsmål til og svar fra transportminister Ole Birk Olesen:
TRU spørgsmål 286:
Kan ministeren oplyse, om han deler Venstre og Liberal Alliances transportordføreres holdning om, at tog hører fortiden til og behovet for et paradigmeskifte, jf. artiklen ”Venstre kalder toget et levn fra fortiden: Her er fremtiden”, bragt på tv2.dk den 9. januar 2017, og om det vil få indflydelse på udsigterne til hurtigere togforbindelse på Sjælland?
Svar:
Det er regeringens ønske, at der foretages fornuftige investeringer i infrastruktur – både på vejene og på skinnerne. Et generelt pejlemærke for transportpolitikken bør være, at vi skal anvende transportformerne dér, hvor de har deres relative styrker. Og jernbanen har bestemt sine styrker. Indtil videre er der ikke nogen anden transportform, som kan konkurrere med jernbanetrafikkens kapacitet, når det handler om at få et stort antal pendlere frem til jobbet og tilbage igen senere på dagen. Toget har også en styrke på længere rejser med mange passagerer, hvor der vil være en tidsmæssig fordel ved at tage toget frem for bilen.
Jeg mener derfor ikke, at toget hører fortiden til. Vi investerer i disse år mange penge i jernbanen. Vi investerer mange milliarder i et nyt signalprogram, og vi afsætter midler til en omfattende elektrificering af hovedbanenettet.
For så vidt angår spørgsmålet om udsigterne til hurtigere forbindelse på Sjæl-land, sker der i øjeblikket en markant satsning på hurtigere forbindelser bl.a. i form af den ny bane København-Ringsted og opgraderingen og elektrificeringen mellem Køge Nord og Næstved, som begge er under anlæg. Endvidere bliver Sydbanen mellem Ringsted og Nykøbing F opgraderet til 200 km/t, udbygget til dobbeltspor og elektrificeret. Opgraderingen er færdig i 2021, mens elektrificeringen vil være færdig hen mod 2024.
Med venlig hilsen
Ole Birk Olesen
http://www.ft.dk/samling/20161/almdel/tru/spm/286/svar/1380004/1718928.pdf