Komfort i IC3 (Generelt)
Ville lige høre om komforten i de tyske ICE tog er på højde med IC3 eller måske bedre. Har mange gange hørt at man sidder bedre i de danske tog. Er det rigtigt? Mvh Bent
af Bent Olsen, 14/2 2017, 10:08 (2847 dage siden)
Ville lige høre om komforten i de tyske ICE tog er på højde med IC3 eller måske bedre. Har mange gange hørt at man sidder bedre i de danske tog. Er det rigtigt? Mvh Bent
af BoergeOf61, Randers C, 14/2 2017, 10:51 (2847 dage siden) @ Bent Olsen
Det må være en subjektiv vurdering.
Selv kan jeg umiddelbart kun mindes 1. klasse i tyske ICE, og syntes, komforten var mindst på højde med dansk IC3. En væsentlig forskel var, at IC3 er mere kompakt med mindre plads mellem sæderne og ikke har fodstøtter. En anden forskel, som ikke har meget med komforten at gøre, er, at tysk ICE har bistro el. restaurant, men rejsende skal huske at lægge noget på sit sæde, før de går i bistroen el. restauranten for at undgå, andre tager pladsen i mellemtiden.
Denne vurdering er mest baseret på ICE-1 og ICE-3, som begge er elektriske.
af Erling Pedersen, 14/2 2017, 12:21 (2846 dage siden) @ Bent Olsen
Hej Bent.
Efter ofte at have rejst både med Diesel ICE og EL ICE, så kan jeg roligt sige du sidder tusind gange bedre i IC3.
I ICE er indstigningsforholdene under al kritik med en dør, det gør et være renderi i den meget smalle midtergang mellem sæderne, svært ved at sætte, rejse sig, toiletterne er små.
Baggagehylderne i ICE er meget smalle så her er det svært at opbevare baggage.
Du sidder dårligere, det trækker altid fra vinduerne i ICE på grund af airconditionen, i IC3 kan du se ud af vinduet i ICE sidder nogle sæder fremad halvt uden for vinduerne, så du ser halvt i vinduet, halvt ind i væggen, i de dårlige tyske sæder.
ICE TD (Diesel) kan du mærke motoren ryste under sæderne, da deres motorer er ophængt direkte i rammen.
I IC3 er sæderne bredere og meget komfortable, hvor ICE har smalle sæder.
Men det er helt normalt, tyskerne gør det samme ved vognmateriellet, de kan ikke indrette vogne, som vi kan i Danmark.
I Danmark tæller komfort trods alt mere end bare transporten.
Sådan er mine oplevelser.
Hilsen Erling.
af BoergeOf61, Randers C, 14/2 2017, 12:47 (2846 dage siden) @ Erling Pedersen
Baggagehylderne i ICE er meget smalle så her er det svært at opbevare baggage.
IC3 har slet ikke bagagehylder. Selv er jeg normalt ligeglad. Min kuffert på 67 x 38 x 20 cm. ligger normalt på en hylde over min plads i både IC3, ICE og TGV. Den er god nok til rejser på op til en uge. Det er for længe siden, ICE-TD har kørt i Jylland til, jeg husker deres komfort.
af Erling Pedersen, 14/2 2017, 21:47 (2846 dage siden) @ BoergeOf61
Her eksempel på dårligt udsyn ICE.
Hilsen Erling.
af BoergeOf61, Randers C, 14/2 2017, 22:10 (2846 dage siden) @ Erling Pedersen
redigeret af BoergeOf61, 14/2 2017, 22:39
Jeg ser bedre sæder. Sådan er vi så forskellige.
I nogle tilfælde er det første, jeg gør efter påstigning i sådan et ICE-tog, at jeg placerer min kuffert over armlænene og finder en bog og evt. en mp3-afspiller frem, hvorefter kufferten lukkes og placeres på hylden over sædet. Jeg har ikke behov for bedre udsyn. Det er en gammel, blød kuffert vist købt i Føtex, og den har været med på flere togrejser til Tyskland, Storbritannien og Belgien. Den kan i øvrigt også ligge på hylden over sæder i tyske IC-tog.
Edit: Da jeg kun rejser to-tre udenlandske dobbeltture om året, som hver højest tager to dage, er nogle ord som "ofte" og "normalt" en overdrivelse.
af gaest, 15/2 2017, 08:40 (2846 dage siden) @ Erling Pedersen
Her eksempel på dårligt udsyn ICE.
Hilsen Erling.
Noget lignende kan man også opleve i ER togene, så helt fremmed er det ikke i DK. MA lynene havde også den slags på anden klasse.
af caprani , København, 15/2 2017, 12:16 (2845 dage siden) @ gaest
Problemet med sæder med dårligt udsyn er heller ikke ukendt i noget der ellers må betragtes som mit yndlings-fjernrejsemateriel, nemlig Sveriges X-2000.
--
Bedste hilsner......
-Klaus
af Bent Olsen, 15/2 2017, 15:50 (2845 dage siden) @ caprani
Hvad er det som gør at X2000 er dit favorittog?
af caprani , København, 15/2 2017, 16:27 (2845 dage siden) @ Bent Olsen
Hvad er det som gør at X2000 er dit favorittog?
Sporgangen og hastigheden som jeg vurderer det. Konceptet med maskinenheden i den ene ende minder mig lidt om MA togene fra min ungdom, og stilheden regner jeg som et stort plus. Krængeteknologien gør farten ekstremt komfortabel, men er en ulempe når man skal bevæge sig rundt. Sæderne passer mig ydermere godt, men det gør de såmænd også i vores hjemlige DD-vogne, selvom jeg ser mange andre brokke sig
Derudover er enhver form for servering ombord naturligvis noget man må savne stærkt på hjemlige skinner, men det har man så også i X-2000.
En tur op til Stockholm gennem forårsSverige, med Leonard Bernstein i hovedtelefonerne - så bliver det for mig ikke meget bedre
--
Bedste hilsner......
-Klaus
af Bent Olsen, 15/2 2017, 16:42 (2845 dage siden) @ caprani
Mange tak for din fine beskrivelse. Jeg savner dem her i Odense, hvor de kørte til engang. Var i Stockholm sidste sommer. Mange af de svenske tog tiltalte mig meget. Deroppe ser det ud til at fungere.
af caprani , København, 15/2 2017, 16:59 (2845 dage siden) @ Bent Olsen
Mange tak for din fine beskrivelse. Jeg savner dem her i Odense, hvor de kørte til engang. Var i Stockholm sidste sommer. Mange af de svenske tog tiltalte mig meget. Deroppe ser det ud til at fungere.
Min tilbagetur fra min årlige Gotlandsrejse går oftest med nattoget til Malmö, i liggevogn trukket af RC maskine(r).
Jeg ser ofte frem til det som årets bedste søvn Endskønt materiellet som sådan er aldersstegent, er undervognene virkelig moderne og avant garde. Ofte kører man 10-20 km/t før man overhovedet aner at man bevæger sig.
Det er ikke alt Svensk materiel jeg er vild med. Stockholms S-tog er fine på korte stræk, men eksempelvis Stockholm/Nynäshamn (20+ stop) er de efter min mening bestemt ikke egnede til. Jeg ville nok heller ikke bryde mig om en tur Kh/Korsør i en SA (hvis det ellers var muligt)
--
Bedste hilsner......
-Klaus
af Bent Olsen, 15/2 2017, 17:15 (2845 dage siden) @ caprani
Du nævnte iøvrigt også DD vognene fra DSB. Hvordan er dit indtryk af dem? Ser dem jo desværre ikke så ofte på Fyn. Men er de ikke OK at køre med?
af caprani , København, 15/2 2017, 17:27 (2845 dage siden) @ Bent Olsen
Du nævnte iøvrigt også DD vognene fra DSB. Hvordan er dit indtryk af dem? Ser dem jo desværre ikke så ofte på Fyn. Men er de ikke OK at køre med?
Tilfældigvis virker det som om, at de temmelig tyndpolstrede og spartanske sæder passer omtrent perfekt til mig personligt, men jeg hører adskillige både større og mindre mennesker brokke sig fælt over siddekomforten. Selv holder jeg af at opholde mig i et af enkeltsæderne på øverste dæk, men det længste jeg har rejst med dem har også været Kh/Kalundborg. Jeg skal ikke på stående fod kunne sige, om en "Dobbeltdækkerlyn" til Århus ville være helt så komfortabel en oplevelse.
Hvad sporgangen angår synes jeg de er rigtigt fine, men nu ér det jo altså også en vogn med en vægt på omtrent 70 tons.
--
Bedste hilsner......
-Klaus
af caprani , København, 15/2 2017, 18:59 (2845 dage siden) @ caprani
I tilslutning til dine ytring om, at det ser "ud til at fungere" i Sverige skal jeg da ikke glemme lige at bemærke, at de har store problemer med "hule" skinner. Skinnerne sprækker simpelthen indvendig grundet rystelser, og korroderer indefra. Det har der været skrevet en del om for et par år siden, så vidt jeg husker.
Ydermere må jeg indrømme, at jeg på et tidspunkt (med en musiker-kollega) afventede afgang fra en station syd for Stockholm med navnet "Gnesta". Der var en rum tid til vores lokaltogsafgang mod Stockholm, og som entusiast besigtigede jeg naturligvis lokaliteten som tidsfordriv. Gnesta er en forholdsvis landlig gennemkørselsstation med to gennemgående spor, og der kommer masser af x-2000 igennem med tæt ved 200 km/t. På daværende tidspunkt var sporene langs perronenerne på træsveller, og jeg kunne notere mig, at skinnerne var befæstiget med gammeldags skinnesøm, som var halvt til trekvart ude på 5-6 hinanden følgende sveller. Jeg tænkte naturligvis mit, sååå........
--
Bedste hilsner......
-Klaus
af Niels Munch, 15/2 2017, 19:16 (2845 dage siden) @ Bent Olsen
Var i Stockholm sidste sommer. Mange af de svenske tog tiltalte mig meget. Deroppe ser det ud til at fungere.
Der har ellers i perioder været omfattende kritik af Stockholms Pendeltåg som følge af ringe rettidighed og mange aflysninger.
M.v.h.
Niels
af caprani , København, 15/2 2017, 19:44 (2845 dage siden) @ Niels Munch
Var i Stockholm sidste sommer. Mange af de svenske tog tiltalte mig meget. Deroppe ser det ud til at fungere.
Der har ellers i perioder været omfattende kritik af Stockholms Pendeltåg som følge af ringe rettidighed og mange aflysninger.
M.v.h.
Niels
Ja når man ikke er henvist til afbenyttelsen hver dag, så er det let at tro, at "græsset altid er grønnere" på den anden side. I øvrigt larmer køleblæserne i deres elektriske dobbeltdækkertog uhyre fælt...........
--
Bedste hilsner......
-Klaus
af Niels Bak, 17/2 2017, 09:03 (2844 dage siden) @ Bent Olsen
Undtaget når det så ikke gør...
Har prøvet at bryde sammen med et x2000 ved en lille landsby langt ude på landet i Småland, og det klarede SJ helt igennem elendigt. Da klokken blev 16 kunne togets personale (som tydeligt var ferieafløsere) ikke længere få fat i nogen på hovedkontoret i Stockholm, da der endelig kom busser var der kun plads til halvdelen af passagererne, og der gik en rum tid inden nogen opdagede, at der ikke var bestilt flere, det var kun en lokal familie, der tømte fryseren for færdigretter, som fik sørget for at børnefamilier fik fodret deres unger, og der gik 6 timer inden de sidste var blevet afhentet og kørte mod København....
af Erling Pedersen, 16/2 2017, 22:13 (2844 dage siden) @ gaest
Hejsa.
Helt naturligt MA havde samme dårlige udsyn er jo bare en Tysk VT 11.5 / VT 601 med en Dansk styrevogn.
Ellers et gennemgående tysk tog, hovsa et gennemprøvet produkt, der sad en klog indkøber dengang, det er sjældent !
Hilsen Erling.
af Jørgen Pagh Jensen, 18/2 2017, 12:17 (2842 dage siden) @ Erling Pedersen
I MA-tog var vinduesmellemrum meget smalle (i BM og BS) vognene, desværre er de blevet bredere i nyere tog - ved nogen, som det er på grund af skærpede sikkerhedskrav?
Er netop kommet hjem fra Tyskland, Belgien og England - og ja, IC3 står sig vældigt godt rent komfortmæssigt.
af BoergeOf61, Randers C, 18/2 2017, 12:31 (2842 dage siden) @ Jørgen Pagh Jensen
I MA-tog var vinduesmellemrum meget smalle (i BM og BS) vognene, desværre er de blevet bredere i nyere tog - ved nogen, som det er på grund af skærpede sikkerhedskrav?
Det kan skyldes højere sikkerhedskrav som følge af højere hastigheder. MA-tog havde en topfart på 160 km/t, mens de tyske ICE-tog har topfart over 200 km/t. Vinduesmellemrum er også smalle i fx. tyske regionaltog.
af HLA07, 18/2 2017, 12:37 (2842 dage siden) @ Erling Pedersen
Ja, Ma, dejlig komfort, måske særlig på 1. Klasse, kupeer med 6 i hver, god benplads, også når man skulle ud af kupeen fra vinduesplads, dejlige sofaer, lad os få samme indretning i de nye IC tog når de kommer i fremtiden. Ir 4 ringe 1. Klasse, stolene for tæt på hinanden og smallere end Ic3. Jeg gider ikke at kommententere 1. Kl på Ic4, bortset fra det er rip off at tage ekstra betaling for den indretning
af FS1954, 17/2 2017, 22:44 (2843 dage siden) @ Bent Olsen
Uden at have læst de øvrige svar kan jeg berette fra et par ture på 1. klasse i ICE Hamborg-Nürnberg i sidste uge, at komforten i disse tog lader meget tilbage at ønske. Sæderne er hårde og plasticagtige, og selvom jeg havde bestilt "Abteil" (kupé), var der blot tale om en firemands-sædegruppe afskærmet af en simpel glasvæg. Traktementet - de "gratis" ekstraydelser på 1. klasse - består af poser med to maltbolscher, hvilket dog er et betydeligt fremskridt i forhold til tidligere tiders miniposer med "Gummibärchen" (vingummibamser) - de blev et par gange undervejs overrakt med højtidelig mine af "Schaffneren". Nakkepuderne kunne ikke indstilles, og det ene armlæn var omviklet med kraftig tape for at skjule revnerne i polstringen. Ryglænet kunne heller ikke bevæges.
Siddekomforten i vore egne IC3 er flere klasser over ICE, selv på 2. klasse, og der er betydeligt bedre plads i IC3. Kaffen (Starbucks i pulverform) i IC3 er også bedre end i ICE, men det kræver, at vandet i termokanden er så hedt som muligt. Vær dog opmærksom på, at når IC3 kører på de tyske strækninger Flensborg/Puttgarden-Hamborg), bliver kaffen, teen og vandet fjernet af personalet.
Til gengæld slår DB AG DSB på de fleste andre punkter - togene kører præcist, ICE-systemet er effektivt, og så er der - selvfølgelig - restaurant og bistro i togene. Man kan også få serveret mad og drikke fra restauranten ved sædet, hvis man hellere vil det, og undervejs kommer personalet ofte igennem toget og sælger kaffe, Brezels (saltkringler), friske aviser og om sommeren is. Restaurantens menu skifter hver måned, og det er ikke franske hotdogs, pizzaer og pølsehorn, de sælger, men gode og afvekslende retter af fin kvalitet til såvel kødspisere som vegetarer. Prøv det!
Med venlig hilsen,
FS1954
af andersj, Aalborg, 18/2 2017, 00:05 (2843 dage siden) @ FS1954
Til gengæld slår DB AG DSB på de fleste andre punkter - togene kører præcist,
Skal vi ikke lige rette den til: Dine to afgange kørte til tiden. Deutsche Bahns rettidighed er ringere end DSB's og det til trods for at DSB stiller skrappere krav til hvornår et tog er forsinket i forhold til Deutsche Bahn. For rigtig rettidighed skal du til Sveits.
--
Mvh Anders
af caprani , København, 18/2 2017, 09:40 (2843 dage siden) @ andersj
For rigtig rettidighed skal du til Sveits.
Eller Japan.........
--
Bedste hilsner......
-Klaus
af FS1954, 19/2 2017, 00:26 (2842 dage siden) @ andersj
Jeg medgiver gerne, at to afgange er et ret lille, statistisk materiale at bygge en iagttagelse på, men tingene - togene - har nu altid fungeret perfekt for mig, når jeg har rejst i Tyskland, hvadenten det var til München, Køln, Berlin, Harzen eller andre steder. Selv dagen efter Eschede-ulykken fungerede trafikken, godt nok med andre strækninger og flere skift, men hele tiden med ordentlig information og personale på perronerne.
Med venlig hilsen,
FS1954
af mss , 19/2 2017, 15:44 (2841 dage siden) @ andersj
Ja mine erfaringer er heller ikke de bedste. Berlin-København med togskift i Hamburg.
Vi stod på Berlin Hbf (Tief) og ventede. Ingen information, men efterhånden blev det klart at toget var forsinket. Noget tid efter at toget skulle have været der, blev det meldt forsinket. Der kom en anden ICE mod Hamburg ind i nabosporet og vi måtte selv spørge om vi måtte tage det i stedet "tja, tjo så lad gå da". Vi hoppede på det, og nåede lige akkurat den overfyldte (kun et i stedet for to togsæt) ICE-TD til København. Der måtte vi så kæmpe for retten til vores reserverede pladser...
På udturen havde DSB i øvrigt valgt at lade toget køre 20 min. før tiden, uden at informere os pr. SMS som vi ellers var tilmeldt. Heldigvis var vi i rigeligt god tid, så vi nåede det. Men den ligger selvfølgelig hos DSB.
--
Mvh MSS
Min fotoside: http://mortenschmidt.piwigo.com/
Over 9000 fotos i over 200 albums
af Niels Bak, 19/2 2017, 22:45 (2841 dage siden) @ mss
Ja eller tricket med at sælge billetter til et togskifte i Hamborg, som man ved ikke kan nås pga planlagt sporarbejde. Vandt to-tre timers ventetid syg med feber på Hamburg Hbf og så omvejen over Jylland hjem. - Temmelig ringe service.