Status på elektrificering til Esbjerg (Generelt)
Er der nogen, der ligger inde med en opdateret status på elektrificering til Esbjerg? Er køreledningsarbejdet på Esbjerg station færdiggjort?
Er der nogen, der ligger inde med en opdateret status på elektrificering til Esbjerg? Er køreledningsarbejdet på Esbjerg station færdiggjort?
Hej
I følge DSB's trafikændringer http://www.dsb.dk/trafikinformation/andringer-i-trafik-og-drift/andringer-i-trafik-og-d... skal der laves køreledningsarbejde en hel aftener/nætter i februar-april. Jeg har ikke yderligere oplysninger.
MVH, Lars
Hej
Den 21-1 2017 var jeg ved Esbjerg og Tjæreborg stationer. I Esbjerg er masterne rejst; men ledningerne manglede. I tjæreborg var ledningerne hængt op som det fremgår af billederne.
Mvh. Henning
http://www.123hjemmeside.dk/hdknudsen
Beklager dybt, men den sædvanlige Esbjerg-rapportør er optaget anderswo...
Ga Ha Noi ("Hanoi H") i en rejsegods/pakvogn i spor 4, hvor en flok lystige banefolk bød på nytårsfrokost og rigeligt med risvin.
Njae, det er strengt taget et par dage siden, men der er stadig langt til Esbjerg. Om en god uges tid kan der lokal-rapporteres igen...
Et par billeder fra i går eftermiddags (3/2) - beklager kvaliteten (dels pga. regn og dels pga. mobilbilleder). Højere kvalitet kan tilsendes. Spor 6 (DSB parkeringsspor) er pr. i går eftermiddags det eneste spor hvor der er hængt køretråd op, om det er hængt op helt ud i forsyningen ved jeg dog ikke (det kan et par billeder fra Frodesgade dog afklare). Jeg synes at huske at køretråden i spor 6 blev hængt op natten til den 30/1 eller 31/1.
Spor 0:
Og, for sjov, næsten samme billede i "aften-tåge" i forgårs:
Spor 1 og 2:
Spor 3, 4 og 5 og 6 (hvor køretråden lige kan anes):
Spor 6 med køretråd set fra parkeringssporene:
Spor 8 og 9 set mod syd med "Broen Shopping" i baggrunden:
Spor 8 og 9 set mod nord med Frodesgadebroen i baggrunden:
Detalje af køretråd i spor 6:
Tiil sammenligning var der som nævnt ikke hængt køretråd op i spor 6 den 28. januar da jeg tog følgende billede (advarsel til folk med OCD....):
Detalje fra ovenstående billede:
--
Hilsen
Mikkel
http://www.bane.dk/visBanearbejde.asp?artikelID=19271
det kan læses i marts vil der komme strøm på anlægget så vi nærmere os.
Nogen som ved hvor mange ic3 det vil frigør til nordpå... man vil vel kunne bedre bruge ir4 nu der bliver lidt flere km den kan køre på...
Nogen som ved hvor mange ic3 det vil frigør til nordpå... man vil vel kunne bedre bruge ir4 nu der bliver lidt flere km den kan køre på...
Er der overhovedet konkrete planer om at køre eltog til Esbjerg før køreplanskiftet i december?
Jan
Nogen som ved hvor mange ic3 det vil frigør til nordpå... man vil vel kunne bedre bruge ir4 nu der bliver lidt flere km den kan køre på...
Er der overhovedet konkrete planer om at køre eltog til Esbjerg før køreplanskiftet i december?
Ja fra K17-3
Er der overhovedet konkrete planer om at køre eltog til Esbjerg før køreplanskiftet i december?
Ja fra K17-3
K17-3 lyder som en intern DSB-betegnelse. Jeg går ud fra, at det betyder fra august.
Jan
Nogen som ved hvor mange ic3 det vil frigør til nordpå... man vil vel kunne bedre bruge ir4 nu der bliver lidt flere km den kan køre på...
Er der overhovedet konkrete planer om at køre eltog til Esbjerg før køreplanskiftet i december?
Ja fra K17-3
Er der en eller anden venlig sjæl - måske en DSB-ansat - som kan "oversætte" den kryptiske tekst "K17-3" til en dato, som selv jeg kan forstå i stedet for det kryptiske volapyk, som Rail har skrevet, tak.
M v h
Peter
Er der en eller anden venlig sjæl - måske en DSB-ansat - som kan "oversætte" den kryptiske tekst "K17-3" til en dato, som selv jeg kan forstå i stedet for det kryptiske volapyk, som Rail har skrevet, tak.
Nej, nej, det skal være indforstået, ellers er det ikke sjovt!
--
Venlig hilsen
Erik Olsen
Nogen som ved hvor mange ic3 det vil frigør til nordpå... man vil vel kunne bedre bruge ir4 nu der bliver lidt flere km den kan køre på...
Er der overhovedet konkrete planer om at køre eltog til Esbjerg før køreplanskiftet i december?
Ja fra K17-3
Er der en eller anden venlig sjæl - måske en DSB-ansat - som kan "oversætte" den kryptiske tekst "K17-3" til en dato, som selv jeg kan forstå i stedet for det kryptiske volapyk, som Rail har skrevet, tak.
Jeg er ikke DSB-ansat; men gætter gerne ...
Så vidt jeg lige kan se, så startede DSB-køreplanperioden K16-3 den 08.08.2016. Jeg gætter derfor på, at DSB med K17-3 mener umiddelbart efter skolernes sommerferie i august 2017.
Jan
I nat bliver der sat tråd op i sp. 3 og videre ud i 2. hsp. Info fra maskinføreren med tråden.
--
Reinholdt
Signalmontør
Fra JydskeVestkysten
Banedanmark har tændt for ny transformerstation i Andst
AF: JØRGEN SCHULTZ
Publiceret 12. februar 2017 kl. 05:58
I forbindelse med elektrificeringen af jernbanestrækningen mellem Esbjerg og Lunderskov er der nu sat strøm på transformerstationen i Andst.
I forbindelse med elektrificeringen mellem Esbjerg og Lunderskov er der kommet strøm på den første transformerstation.
Autotransformeren
Autotransformeren tilfører ikke energi, men omsætter spændingen fra et niveau til et andet - fra 50.000 til 25.000 volt. Her kommer strømmen via en feeder-ledning, der er en del af det samlede kørestrømsanlæg. Der er opsat autotransformer i henholdsvis Esbjerg og i Holsted.Elektrificering Esbjerg-Lunderskov omfatter 2.137 prøvegravninger til fundamenter, 2.088 fundamenter, 1.614 kørestrømsmaster, 100 kilometer returkabel, 100 kilometer fødeledning og 260 kilometer bæretov og køretråd
Det er en stor milepæl for projektet bag elektrificeringen af Esbjerg-Lunderskov, at vi nu har sat strøm til transformerstationen i Andst.Henrik Vikelgaard, driftsleder i Elektrificeringsprogrammet i Banedanmark.
ANDST: Anlægsarbejdet i forbindelse med elektrificeringen af jernbanestrækningen mellem Esbjerg og Lunderskov skrider frem. Nu er der kommet strøm på den første transformerstation.
Banedanmark er kommet så langt med projektet, at der er blevet tændt for transformerstationen i Andst. Stationen skal levere strøm til den kommende næsten 60 kilometer elektrificerede strækning mellem Esbjerg og Lunderskov.
- Det er en stor milepæl for projektet bag elektrificeringen af Esbjerg-Lunderskov, at vi nu har sat strøm til transformerstationen i Andst, siger Henrik Vikelgaard, driftsleder i Elektrificeringsprogrammet i Banedanmark.
Transformerstationen i Andst vil tegne sig for størstedelen af leverancen af strøm til jernbanen suppleret af en transformerstation i Esbjerg. desuden vil der være yderligere to mindre autotransformere i Esbjerg og Holsted. To af anlæggene ligger altså i Vejen Kommune.
Ny i familien
Netop autotransformerne er det nye familiemedlem i anlægget. Autotransformeren tager strømmen fra den feeder-ledning, der er en del af kørestrømsanlægget, og ændrer spændingen fra 50.000 volt til det halve, så det passer til den spænding, som togenes strømaftagere skal have.
- Populært sagt giver autotransformerne togene et "energi-boost", så der ikke er behov for så mange af de store og dyrere transformere, men at man på den små 60 kilometer lange strækning kan nøjes med en i Andst og en i Esbjerg. Det er første gang, at det sker i Danmark, men i lande, hvor større dele af jernbanen er elektrificeret, er det helt almindeligt at sikre strøm til togene på den måde, siger Henrik Vikelgaard.
Der bliver i fire banetransformere - tre i Andst samt en - lidt mindre - i Esbjerg. Alt sammen er det tilsluttet EnergiNets højspændingsnet og sørger for, at den strøm, der kommer ind, får det rette spændingsniveau, inden strømmen sendes videre ud i kørestrømsanlægget.Transformatorerne i Andst er seks meter høje, 5,8 meter lange og 4,5 meter brede.
Så det går da fremad
Er der spændingsregulering påbygget autotransformatoren således, at den kan kompensere for belastningsafhængige spændingsændringer?
Gert
I overenstemming med http://www.bane.dk/visBanearbejde.asp?artikelID=19271 begynder testkørslerne om ca halvanden uge. Dvs installationen burde være nogenlunde færdig. Kunne det være at nogen aktivist har nogle hemmelige fotos på Esbjerg station i skuffen han kunne uploade her, til de andres glæde?
I overenstemming med http://www.bane.dk/visBanearbejde.asp?artikelID=19271 begynder testkørslerne om ca halvanden uge. Dvs installationen burde være nogenlunde færdig. Kunne det være at nogen aktivist har nogle hemmelige fotos på Esbjerg station i skuffen han kunne uploade her, til de andres glæde?
Esbjerg skal først testes 10. april. Kørslerne starter 20. marts mellem Lunderskov og Bramming eller Tjæreborg. Esbjerg bliver først efter den 10. april.
--
Mvh Anders
Jeg indrømmer at man helst burde have læst *det hele* på kildesiden, inden man åbner munden her i forum. .)
'Strøm til anlægget mellem Esbjerg og Lunderskov'
http://www.bane.dk/visNyhed.asp?artikelID=25851
Altså fra 12/13 marts. Dvs anlægget burde være stort set færdigt. Ville nogen være bered til at vise aktuelle fotos fra Esbjerg, måske?
Altså fra 12/13 marts. Dvs anlægget burde være stort set færdigt. Ville nogen være bered til at vise aktuelle fotos fra Esbjerg, måske?
Ja de skal vel til at flytte "byggepladsen" til Sjælland og igang med at sætte master op på den nye bane.
--
Venligst
Michael Deichmann
'Strøm til anlægget mellem Esbjerg og Lunderskov'
http://www.bane.dk/visNyhed.asp?artikelID=25851
Altså fra 12/13 marts. Dvs anlægget burde være stort set færdigt. Ville nogen være bered til at vise aktuelle fotos fra Esbjerg, måske?
Jow, her kommer en - mere eller mindre - ukommenteret flok... rå og ubehandlede direkte fra kamera, optaget 10.03.2017.
Inklusive:
- uskøn, midlertidig beskyttelse på et par broer
- dumdristig malet graffiti
- køretråd i alle togvejsspor (næsten) - og nu også mellem neutralsektion "Lykkegård" og selve stationen, samt forberedt i "DSBs" opstillingsspor, men ikke i "Arrivas"
- lidt jording
- køreledningsophæng under det nye shoppingcenter, "Broen"
- opsatte master uden køretråd mod havnen.
Hej
I flg. bane.dk kom der strøm på anlægget i nat.
MVH, Lars
Hej
I flg. bane.dk kom der strøm på anlægget i nat.
Hertil og ikke længere med elektriske køretøjer...
- lige vest for Forsyningsstation Esbjerg hhv. neutralsektion Lykkegård.
Er der nogen, der ligger inde med en opdateret status på elektrificering til Esbjerg? Er køreledningsarbejdet på Esbjerg station færdiggjort?
Præcis kl. 21:00 her til aften afgik det første - planlagte - el-tog (med el-traktion) fra Lunderskov mod strækning 29. Toget ankom til Vejen (efter div. tests) kl. 21:27.
Hvilket tog (litra) er der tale om?
Hvilket tog (litra) er der tale om?
2 ER, så vidt jeg ved.
Ja, ER 2017 og 2034. De kørte tilbage mod Lunderskov cirka 21.55.
--
Hilsen
Mikkel
Er der nogen der tog billeder af det første tog?
Er der nogen der tog billeder af det første tog?
For at det i al evighed ikke skal forblive hemmeligt: https://www.facebook.com/banedanmark/
..... men meget er der ikke at se.
Er der nogen der tog billeder af det første tog?
For at det i al evighed ikke skal forblive hemmeligt: https://www.facebook.com/banedanmark/
..... men meget er der ikke at se.
Det kan næsten være hvad som helst....
Er der ikke en dygtig fotograf i området, der kunne hjælpe de statslige myndigheder lidt?
I mangel af bedre var jeg lige et hurtigt smut i Tjæreborg i går aftes, og fik et par - hverken særlig gode eller seværdige - billeder (en blæsende, overskyet marts-aften er ikke de bedste fotobetingelser, slet ikke med mobiltelefon), hovedsagligt af "teknikken" på ER 2017. Hvis det ønskes kan jeg da godt smide et par af billederne op, men jeg er næsten sikker på at andre kan bidrage med bedre billeder. Derudover fik jeg en video hvor toget sætter i gang fra Tjæreborg mod Bramming.
--
Hilsen
Mikkel
Uha foto er altid velkommen
Tak, udmærket! Har kun set det nu. Ja, det ville have været pænt med nogen fotos/videos på test-tog, sådan som andre allerede har bemærket.
Dette er hvad jeg har - take it or leave it.
Alle fotos haves i 20MP opløsning, og kan tilsendes hvis ønsket. Alle fotos er taget i Tjæreborg 21/3/2017 omkring kl. 22.15.
Foto taget fra perronen ved spor 1
Det eneste der afslører at toget rent faktisk holder i Tjæreborg på dette billede, er vist Arriva-billetautomaten i venteskuret
Ledning til kraftig projektør på ER 2017
En -åbenbart speciel- (test)pantograf, som er monteret på ER 2017
I vestibulen på FR 2217 var der opsat en kæmpe computer/monitor, formentlig til overvågning af kørestrømmen el.lign.
Foto taget fra perronen ved spor 2 i retning mod Esbjerg
--
Hilsen
Mikkel
Det er både stort - at der er mere eldrift på vej i Danmark. Men også sørgeligt at se hvor hurtigt det kan gå, hvis man vil. Irriterende at udretninger og andet fordyrende hele tiden skal forhindre den simple elektrificering til Århus.
--
ئۇلغىك
Bjergprædiken (kapitel 5-7) vers 3...
Mvh
Carsten
Det har da taget en hel del af udsynet fra broen, med de der master.
30.07.2014:
09.03.2017:
Er der nogen, der ligger inde med en opdateret status på elektrificering til Esbjerg? Er køreledningsarbejdet på Esbjerg station færdiggjort?
Præcis kl. 21:00 her til aften afgik det første - planlagte - el-tog (med el-traktion) fra Lunderskov mod strækning 29. Toget ankom til Vejen (efter div. tests) kl. 21:27.
Nedenstående lidt "stemninger" fra Gørding og Bramming her til aften - tredje prøvetogs-dag.
M 306177 (3ER) passerer Gørding T. Lyset på køreledningsmasterne skyldes projektøren på test-strømaftageren.
Toget holder i spor 2 i Bramming og skal afgå som M 306178 - afg 20:40. Der skal foretages ændringer på test-strømaftageren, så der afventes kørestrømsafbrydelse og jording. Iflg. programmet skal der også "løbes om", så de 18 minutter, der er afsat mellem ank og afg, holder i hvert fald ikke.
Er der nogen, der ligger inde med en opdateret status på elektrificering til Esbjerg? Er køreledningsarbejdet på Esbjerg station færdiggjort?
Præcis kl. 21:00 her til aften afgik det første - planlagte - el-tog (med el-traktion) fra Lunderskov mod strækning 29. Toget ankom til Vejen (efter div. tests) kl. 21:27.
Toget holder i spor 2 i Bramming og skal afgå som M 306178 - afg 20:40. Der skal foretages ændringer på test-strømaftageren, så der afventes kørestrømsafbrydelse og jording. Iflg. programmet skal der også "løbes om", så de 18 minutter, der er afsat mellem ank og afg, holder i hvert fald ikke.
22:35 holder toget fortsat i Bramming...
Nogen som ved hvor mange ic3 det vil frigør til nordpå... man vil vel kunne bedre bruge ir4 nu der bliver lidt flere km den kan køre på...
Er der overhovedet konkrete planer om at køre eltog til Esbjerg før køreplanskiftet i december?
Ja fra K17-3
Er der en eller anden venlig sjæl - måske en DSB-ansat - som kan "oversætte" den kryptiske tekst "K17-3" til en dato, som selv jeg kan forstå i stedet for det kryptiske volapyk, som Rail har skrevet, tak.
Jeg er ikke DSB-ansat; men gætter gerne ...
Så vidt jeg lige kan se, så startede DSB-køreplanperioden K16-3 den 08.08.2016. Jeg gætter derfor på, at DSB med K17-3 mener umiddelbart efter skolernes sommerferie i august 2017.
Jan
Mit bud: K betyder køreplan, 17 referer til at vi er i 2017, og 3 betyder 3. kvartal. Så at det er umiddelbart efter skolernes sommerferie lyder ganske sandsynligt.
Tak alle! Nu har vi også fået videobevis:
Hvornår er det lige den elektriske strækning indvies? Og bliver der nogen form for arrangement?
--
Venlig hilsen
Kenny Kariyawasam
Facebook-side: https://www.facebook.com/kenkarifilm
Youtube-kanal: https://www.youtube.com/kennysfilm
Hvornår er det lige den elektriske strækning indvies? Og bliver der nogen form for arrangement?
Klip fra Banedanmark-nyhed i dag, den 21.04.2017:
Elektrificeringsprogrammet overleverer i dag den første strækning, de 57 kilometer mellem Esbjerg og Lunderskov, til Teknik. Ved frokosttid bliver papirerne underskrevet, og dermed har Elektrificeringsprogrammet og Banedanmark nået en stor milepæl.
[...]
DSB planlægger først at køre el-tog på strækningen efter august. Frem mod den 1. august gør vi strækningen helt klar og får elektrificeret de sidste få sidespor på Esbjerg Station og sporene ned til Esbjerg Havn. I august afholdes en større fejring af, at der nu kan køre eltog på strækningen, i samarbejde med DSB.
"Der skal derfor også lyde en kæmpe tak til alle involverede fra Aarsleff/Siemens, DSB og Banedanmark, som har bidraget til, at denne milepæl nu er nået. Det er fedt, når vi arbejder sammen – og når vores fælles mål," siger Klaus Bergman.
Tak for et klogt svar på et meget berettiget spørgsmål.
... Ved frokosttid bliver papirerne underskrevet, og dermed har Elektrificeringsprogrammet og Banedanmark nået en stor milepæl.
[...]
Hej Jens
Tak for informationen, men tilsyneladende har Banedanmark ikke (længere) nyheden på deres hjemmeside.
Kan det tænkes, at der mangler en underskrift eller to…
Venlig hilsen Skjold Christensen
Hvornår er det lige den elektriske strækning indvies? Og bliver der nogen form for arrangement?
Klip fra Banedanmark-nyhed i dag, den 21.04.2017:Elektrificeringsprogrammet overleverer i dag den første strækning, de 57 kilometer mellem Esbjerg og Lunderskov, til Teknik. Ved frokosttid bliver papirerne underskrevet, og dermed har Elektrificeringsprogrammet og Banedanmark nået en stor milepæl.
[...]
DSB planlægger først at køre el-tog på strækningen efter august. Frem mod den 1. august gør vi strækningen helt klar og får elektrificeret de sidste få sidespor på Esbjerg Station og sporene ned til Esbjerg Havn. I august afholdes en større fejring af, at der nu kan køre eltog på strækningen, i samarbejde med DSB."Der skal derfor også lyde en kæmpe tak til alle involverede fra Aarsleff/Siemens, DSB og Banedanmark, som har bidraget til, at denne milepæl nu er nået. Det er fedt, når vi arbejder sammen – og når vores fælles mål," siger Klaus Bergman.
Tak for svar. Har du linket til den nyhed?
--
Venlig hilsen
Kenny Kariyawasam
Facebook-side: https://www.facebook.com/kenkarifilm
Youtube-kanal: https://www.youtube.com/kennysfilm
Tak for svar. Har du linket til den nyhed?
Tog det fra en intern meddelelse. Med de anvendte formuleringer var jeg sikker på, at den også var til ekstern brug . Men måske har jeg gjort noget galt..., lad os nu se, om den ikke dukker op på bane.dk også inden så længe.
Se i øvrigt også: https://youtu.be/FjvT2zTzSi8
Hvis det går galt, så kan det komme at se sådan her ud:
https://www.youtube.com/watch?v=6fgXZnao2BQ
Men det vil vi da ikke håbe, eller hur? .)
Er der nogen, der ligger inde med en opdateret status på elektrificering til Esbjerg? Er køreledningsarbejdet på Esbjerg station færdiggjort?
Opdaterer lige den gamle tråd med billeder fra "havnebanen" ved Estrupvej med et par nye og nogle efterhånden historiske billeder - med og uden strøm:
Retning mod stationen.
07.06.2006:
11.09.2014:
13.06.2017:
Retning mod havnen.
07.06.2006:
11.09.2014:
13.06.2017: