Jernbanen.dk forum arkiv 2010-2022

Schoema (Generelt)

af Ole Juhl, Skovby, 17/1 2017, 22:12 (2866 dage siden) @ Niels Munch

Hej
Der er en sjov lille krølle på historien om ophold i Møldrup.

Mens lok boede i Møldrup var det ejet af en privat, lokal møbelsnedker, der fra tid til anden kørte frem og tilbage på Himmerlandsbanen, med maskinen.
Han havde en stor gaffeltruck, som blev brugt til at løfte lok og sporsætte det.
Lok blev opbevaret i en lille carport, hvor der var lagt nogle få m spor således lok kunne trilles ud og løftes.

En lille anekdote går på at ejeren på et tidspunkt kontaktede BDK og spurgt om lov til at køre på banen, svaret var at så lang tid der ikke kom et andet tog var det OK!!

Desværrre blev bundkarret beskadiget under løf med gaffeltruck og lok stod stille i en årrække.

Senere blev det solgt til en entreprenør.
Den videre skæbne ved jeg ikke noget om.


Hele emnet:

 RSS Feed af emne

  • Schoema - Thansi, 17/1 2017, 17:05 [*]
    • Schoema - Niels Munch, 17/1 2017, 17:35
      • Schoema - Thansi, 17/1 2017, 17:44
      • Schoema - Ole Juhl, 17/1 2017, 22:12
        • Schoema - gaest, 18/1 2017, 10:32
          • Schoema - Niels Munch, 18/1 2017, 11:12
          • Schoema - Ole Juhl, 18/1 2017, 12:10
    • Schoema - Thansi, 27/5 2017, 15:55
      • Schoema - TeamBaumann, 27/5 2017, 19:45
Stenlejerne på Sjællands Odde A/S
Stenlejerne på Sjællands Odde A/S

Sjællands Odde består primært af sten og grus, som er ført dertil af skiftende havstrømme. I næsten 100 år blev disse materialer gravet ud, knust, sorteret og fragtet bort, og en 600 mm smalsporsbane med både damp- og diesellok spillede en vigtig rolle i et effektivt transportsystem.

Læs mere
Indsend billederContecRail

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak