"Toget er et levn fra fortiden" selvkørende lastbiler (Trafikpolitik)
Nææh skulle man nu ikke prøve at få styr på skinnedelen først. Det må trods alt være væsentlig nemmere at få selvkørende!!!
Teknikken er tilstede til at køre alt skinnebåren trafik førerløst (selvkørende er skridtet før "førerløst", hvor man kan godt kan have en lokomotivfører til at overvåge). Både Alstom, Bombardier, Siemens og flere andre tilbyder det på Metroer, og teknikken kan indbygges i konventionelle tog op til 380 km/t, som er det pt hurtigste i plandrift.
At man ikke gør det skyldes primært et ønske om, at lade bilerne indføre det først, fordi så bliver kravene næppe så voldsomme, som de uden tvivl vil blive, hvis jernbanen er "first mover". Vil man eksempelvis stille krav om, at alle fortov er afspærret mod vejen, og at fodgængerovergange styres med "døre", så ingen går over for rødt eller at biler tvinges til at køre langsomt frem mod lyskryds, selvom der er grønt lys?
Ved jernbanen vil der straks komme krav om perrondøre på alle perroner, lav indkørselshastighed og en hel masse andet, der isoleret set, sikkert er smart nok, men som aldrig vil blive indført for bilerne, fordi det simpelthen er for dyrt og for bøvlet.
Derfor er det bedre at vente, og det gør man så
Dog vil "selvkørende" drift - altså med en lokomotivfører der overvåger, forventeligt komme indenfor de kommende 5-10 år. Ideen her er primært at "være klar" til førerløs drift, og så derudover kigge på om køre-/hviletidsbestemmelserne for lokomotivførerne, kan justeres lidt (formentlig for at øge tiden lokomotivførere kører tog, men den del ligger hos de operatører, der kigger på mulighederne, så her er jeg ikke opdateret)
Lasse