"Toget er et levn fra fortiden" selvkørende lastbiler (Trafikpolitik)
Men hvad med gods? Her kan selvkørende biler måske være relevante. Hvis man sender selvkørende lastbiler fra fx Hirtshals kl. 18 er de vel syd for Hamburg, inden næste myldretid. Det forekommer ret effektivt, og lastbiler på motorvej er nok, hvor teknologien nemmest kan virkeliggøres.
"propelling" (der ikke handler om at udføre "propellen") hvor forreste lastbil ud af 3-4 stykker er bemandet, mens de efterfølgende er selvkørende ventes indført på motorveje mellem særlige rastepladser i løbet af 2-3 år. Dette vil give mening fra Hirtshals, men vil stadig ikke være den revolution, der forhindrer jernbanegods. Dertil er trængslen på motorvejene ganske enkelt for stor.
Det primære argument for "propelling" er iøvrigt ikke at spare chaufføromkostninger (de er ret lave i forvejen), men mere at spare energi, ved at køre i slipstrømmen af lastbilen foran