Jernbanen.dk forum arkiv 2010-2022

"Toget er et levn fra fortiden"

af Peter Christensen, 9/1 2017, 09:50 (2883 dage siden) @ Niels Munch

Tja, sådan som DSB og BaneDanmark tåger rundt, så er det ikke svært at få den opfattelse fra politisk hold.
Bare nævn IC4 og signalprogrammet......pt. syntes ingen af delene som den helt store succes.

Meeen nu har LA og V jo ikke 90 mandater, så de skal lokke nogle flere med.

Avatar

"Toget er et levn fra fortiden"

af Michael Deichmann ⌂, Gribskov kommune, 9/1 2017, 10:30 (2883 dage siden) @ Niels Munch

Det er ikke bare en besked til dem i det jernbanehistoriske forum; den er til os alle fra Venstre og LA.

Læs nærmere f.eks. her: http://nyheder.tv2.dk/politik/2017-01-09-venstre-kalder-toget-et-levn-fra-fortiden-her-... .

Jeg hørte den godt i morgenradioavisen.

Personligt tror jeg ikke på at selvkørende biler bliver mainstream de første mange år - og man vil ryge ud i de samme udfordringer som signalsystemet - alt det der færdes på vejene som IKKE er selvstyrende. Og her tænker jeg ikke bare på veteranbiler, hestevogne fra Dyrehavsbakken på vej hjem men også diverse motorredskaber og arbejdskøretøjer - fuldstænmdig som troljer mm på skinnerne med ETCS eller CBTC.

Og enhver trafikforsker burde kunne forklare dem at med mindre hele Hovedstadområdet, Trekantsområdet og Storårhus skal plastres til i afalt, så ender det i en stor trafikprop.

Det tangerer dumhed - som man ikke undres over fra LA's side, men Kristian Pihl Lorentzen burde være klogere.

Der er vist gået ideologi i den.

--
Venligst

Michael Deichmann

[image][image]

"Toget er et levn fra fortiden"

af Niels Munch, 9/1 2017, 10:53 (2883 dage siden) @ Michael Deichmann

Der er vist gået ideologi i den.


Ja, og det blev vel indvarslet af multiminister Birch Olesen i en nytårspressemeddelelse 2. januar, hvor han bl.a. gjorde gældende:

"- Den tidligere SR-regering prioriterede et tocifret milliardbeløb på kollektiv trafik i stedet for at gøre noget ved de store udfordringer, som trafikanterne dagligt oplever på vejene. Det efterlader os i dag med en massiv investeringsudfordring, som gør, at der nu skal findes et økonomisk råderum frem mod 2025, før nye investeringer i landets infrastruktur kan sættes i gang."

Kilde: https://www.trm.dk/da/nyheder/2017/behov-for-investeringer-i-infrastrukturen .


M.v.h.
Niels

"Toget er et levn fra fortiden"

af Svend, 9/1 2017, 11:41 (2883 dage siden) @ Niels Munch

Det er da fint at V og LA melder ærligt ud, hvad de mener om jernbanen og kollektiv trafik i øvrigt. Så ved vi i mindste, hvor vi har dem. Heldigvis er der fortsat et overvejende flertal i Folketinget for at bevare og udbygge jernbanen ;-)

"Toget er et levn fra fortiden"

af Poul Andersen, 9/1 2017, 12:43 (2883 dage siden) @ Svend

Den nuværende regering er også et levn fra fortiden.

Mvh.
Poul.

"Toget er et levn fra fortiden"

af Svend, 9/1 2017, 13:25 (2883 dage siden) @ Poul Andersen

Den nuværende regering er også et levn fra fortiden.

.
Al dårligdom startede her

Avatar

"Toget er et levn fra fortiden"

af metrohenrik ⌂, Ringsted, 9/1 2017, 12:58 (2883 dage siden) @ Niels Munch

...her er fremtiden.

[image]

--
Venlig hilsen
Henrik Værum Høgh

"Toget er et levn fra fortiden"

af Niels Munch, 9/1 2017, 13:15 (2883 dage siden) @ metrohenrik

[image]


Vi ser et foto af autonome eller selvkørende biler, som er forladt af deres passagerer, der for længst har fortsat til fods og nået deres mål. Fordelen er, at bilen selv finder hjem, når "knuden er løst".


[image]

"Toget er et levn fra fortiden" og andet ligegyldigt vrøvl

af ThomasTT, 9/1 2017, 16:59 (2883 dage siden) @ Niels Munch

Bombastiske udtalelser som ikke bare er håbløse men også ligegyldige. Venstre er jo med i alle væsentlige forlig, undtagen dele af togfonden, og når først det er gennemført ser virkeligheden anderledes ud. Ikke mindst vælgernes opfattelse af jernbanen. Reelt er det jo også kun nye skinner Pihl undsiger her.

Selvkørende bilers lyksageligheder virker helt urealistiske. Trafikken vil bryde sammen, når først børn og ældre begynder at køre bil, for slet ikke at tale om al ekstrakørslen, hvis man bare kan sende sin bil afsted som privat postvæsen. Man vil være tvunget til at lægge store afgifter på i et omfang, så det nærmest kan være det samme. Bilens grundlæggende problemer forsvinder ikke.

Altimens fortsætter den stationsnære udvikling alle byer. På bare en enkelt toglinie har man 8 af landets 10 største byer og bare her vil der skabes arbejdspladser og boliger i tusindvis eller hundredetusindvis i gå-afstand fra stationer.

Men det er rigtigt at tog er dyrt. Desværre. Men det burde kunne gøres billigere ved at udnytte kapaciteten langt bedre, hvilket til dels vil ske alene ved passagervækst, der i sig selv kan give selvforstærkende effekter, men også ved mere fokus på kapacitet fremfor bare hastighed.

"Toget er et levn fra fortiden" nu ikke så negativ.

af Steff, 9/1 2017, 17:47 (2883 dage siden) @ ThomasTT

Den førerløse bil skal jo bare hjælpes, så er det problem løst. Man kan jo ikke blande trafikken, således at ikke førerløse biler (altså uden automatik), landbrugsredskaber, veterankøretøjer mv., kører frit tilgængelig blandt de ikke førerløse biler. Skaber usikkerhed blandt passagererne i de førerløse biler. Man kan jo af sikkerhedsmæssige årsager tænke sig, at man laver specielle veje udelukkende til førerløse biler og hvor der ikke er krydsninger med ”almindelige” veje og hvis, så opsættes der bomanlæg for at sikre at almindelige biler u/fører uforvarent skulle sinke eller komme på afveje. Ligeledes kan man igen af sikkerhedsmæssige årsager ved elektronisk svigt, opsætte tvangs skinner i vejens længde (a la en styringsskinne, hvorpå den førerløse bil kan ”hægtes på”) og langsgående fenders i hver vejside. Sidstnævnte så at undgå at den førerløse bil ryger ad vejen ved uheld.

Ved ind- og udfaldsveje kan man udskille og lave flere forgreninger og for at nå en acceptabel hastighed, skal disse veje jo bygges udenom større byer og gå så direkte som muligt, have sine egne broer over og under bælterne. Man kan jo allerede bygge nogle af disse veje på nedlagte jernbanestrækninger, der ligger til ingen verdens nytte som cykelstier eller rekreative områder.

For godstransporten kan man lave nogle store mangesporede terminaler og – igen for at få godset så hurtigt frem som muligt – lave specielle lastvognsførerløse veje – instruktionerne skal bare huskes at skrives på et østeuropæiske sprog, der jo her i landet på fordring af EU er det internationale landtransport sprog. Disse lastvognsveje kan jo kombineres med at ligge sideløbene med de andre veje for førerløse biler, således at man får hele traceer gennem landskabet, over ådale, fjorde således at man ikke genere byudviklingerne. Man skal muligvis gå på kompromis med den forældede tankegang med at passe på det værende, fredninger o.s.v. Men det er jo det bl.a. liberalisme går ud på. Det frie initiativ og retten til at køre hvor, hvorledes og hvordan jeg har lyst, bare jeg kommer frem.
Sidst, nu ikke så negative med de førerløse biler, det eksisterer jo den dag i dag, se bare på mobilsnak, læsning, skrivning af notater, spise- og drikning, indtastning af informationer i teknisk udstyr som navigation, p-piloter etc. Husk også på, at man allerede kan leje en bil ”uden fører”, selvom førersædet normalt er besat!!

Og så undgår man jo de problemer der ved at brede sig i trafikken nu til dags, at de gældende regler ikke følges. F. eks. at højresvingsbaner for biler i udpræget grad anvendes for at komme først over især i nærheden visse storbysområder og at lyssignaler anses som autonome hindringer, for udelukkende at genere de nu om dages førerløs biler.

Så, altså ikke negativ.Med venlig hilsen
Steffen Dresler

NB: Nå, ja, glemte jo helt de mennesker der ikke har råd til en førerløs bil. Her kan man så sætte dem i førerløse busser og for letheds skyld og for at spare kanaler på de førerløse veje, koble dem sammen, smart ikke sandt?
.

--
Steffen Dresler

"Toget er et levn fra fortiden" nu ikke så negativ.

af Jens Hansen, 9/1 2017, 19:12 (2883 dage siden) @ Steff

Nu kunne vi jo starte med førerløse tog.

Nu totalt OT "Toget er et levn fra fortiden" ikke så negativ

af Per Sørensen, 9/1 2017, 23:41 (2883 dage siden) @ Jens Hansen

Det er vel typisk for politikere, at de kun ser den ene side af sagen og så jubler de...

Netop DE burde vel komme lidt op i luften og se på konsekvenserne af de forskellige ting der sker i nærmeste fremtid.
Lad os nu forestille os at de kære venstrepolitikere får ret og at der om få år kun kører førerløse biler rundt og det dækker alles transportbehov (tvivlsomt!).

Der skal jo skabes lidt flere jobs end man har formået på det sidste, for rækken af arbejdsløse bliver lang: alle tidligere chauffører af lastbiler, busser, taxier (ja også Uber!), UPS,TNT,GLS,UPS, Posten, men også alle ansatte hos DSB, Arriva, alle privatbaner, S-tog, men også snart piloter, styrmænd, og sidste nye ifølge DR radio ansatte på advokatkontorer (ja rigtigt: DJØF'er!!).
Mange tror at de overflødige kan blive programører, men så mange bliver der vist ikke brug for. Slet ikke når robotter kan kopiere robotter!
Onde tunger mener at Folketinget er bedre tjent med robotter - så bliver der færre fejl! :-D

Da de føreløse ikke støder sammen, er der jo ingen grund til at køre rundt med så mange kilo udstyr - så farvel til airbag, kofanger, donkraft, ja alt stål; - vi kan jo bare køre i en bil lavet af vandafvisende karton ( ja måske et stort mælkekarton!).
Så ryger der nogle stålværker og relaterede brancher med måske over 1 mill. mand, bare i Europa.

De mange mennesker der ikke har arbejde, kan så ikke betale så meget i skat og sammenholdt med at multinationale selskaber ofte betaler, hvad de har lyst til i skat, så kan der opstå lidt finansieringsproblemer.

3-D kopiering vil mindske transportbehovene betydeligt og om ikke så længe, har vi måske en spaltning af vand til verdens bedste brændstof eller lasertransport af energi fra solfangere i kredsløb eller turbiner i havstrømmene eller bare noget bedre end olie og naturgas.

Måske skulle venstrefolkene tage armene ned, smøge ærmerne op og så småt starte en debat om verdensomspændende skønsmæssig skat af store firmaers omsætning og så måske lidt snak om borgerløn til de mange arbejdsløse.

Da der kun kommer halvt så mange biler, bliver der også et stort problem med indtægter der...

Tænk at skrive sådan en omgang i et jernbaneforum! Det må du undskylde.

Venligst
pediHg ;-)

Nu totalt OT "Toget er et levn fra fortiden" ikke så negativ

af Svend, 10/1 2017, 06:34 (2883 dage siden) @ Per Sørensen

Lad være med at overvurdere V- og LA-politikernes evner til at være visionære og fremsynede. Det hele er alene én stor undskyldning (og bortforklaring) for at spare på udgifter til drift og anlæg af jernbaner i Danmark. Det værste er næsten, hvis vælgerne tror på, hvad der bliver sagt ..... men folket vil forføres og bedrages. Det har der været mange eksempler på gennem tiderne .......

Nu totalt OT "Toget er et levn fra fortiden" ikke så negativ

af ThomasTT, 10/1 2017, 13:54 (2882 dage siden) @ Svend

Lad være med at overvurdere V- og LA-politikernes evner til at være visionære og fremsynede. Det hele er alene én stor undskyldning (og bortforklaring) for at spare på udgifter til drift og anlæg af jernbaner i Danmark. Det værste er næsten, hvis vælgerne tror på, hvad der bliver sagt ..... men folket vil forføres og bedrages. Det har der været mange eksempler på gennem tiderne .......

Er forskellen på S og V særlig stor, når det kommer til handling? V er vel med i det meste nu, og var det ikke S der fandt på IC4 som en smart billig løsning..

Nu totalt OT "Toget er et levn fra fortiden" ikke så negativ

af Svend, 10/1 2017, 14:42 (2882 dage siden) @ ThomasTT

Er forskellen på S og V særlig stor, når det kommer til handling? V er vel med i det meste nu, og var det ikke S der fandt på IC4 som en smart billig løsning..

.
En forskel er i hvert fald, at Venstre nu har meldt ud, at de ikke vil jernbanen, mens Socialdemokratiet (og alle andre ud over V og LA) at de vil .....
Det kan sikkert være noget hårdt for de brugere af Jernbanen, der har (eller har haft) sympati for disse partier at kapere, men nu er sandheden kommet frem ... og godt for det!

Avatar

Nu totalt OT "Toget er et levn fra fortiden" ikke så negativ

af gaest, 12/1 2017, 08:21 (2880 dage siden) @ Svend

Er forskellen på S og V særlig stor, når det kommer til handling? V er vel med i det meste nu, og var det ikke S der fandt på IC4 som en smart billig løsning..

.
En forskel er i hvert fald, at Venstre nu har meldt ud, at de ikke vil jernbanen, mens Socialdemokratiet (og alle andre ud over V og LA) at de vil .....
Det kan sikkert være noget hårdt for de brugere af Jernbanen, der har (eller har haft) sympati for disse partier at kapere, men nu er sandheden kommet frem ... og godt for det!

S og venstrefløjen vil ikke bare banen. De vil DSB. For dem er det en selvfølge at de eneste der har materiel og ekspertise til at køre tog i Danmark nødvendigvis må være DSB. Højhastighedsdieseltog var netop et forsøg på at skabe en niche til DSB som andre operatører ikke så let kunne få adgang til, for det kunne de andre operatører nemlig ikke! De kørte allerede dengang elektrisk. Nu har det så vist sig at DSB heller ikke kan få det der fantiatiske højhastighedsdieselnet til at fungere. Dette sammenholdt med indtil flere nybyggede godsterminaler der stadig er jomfruelige, og et signalprogram der er på vej ud i sumpen, har fået de resterende politikere til at køre godt og grundigt træt af banen i almindelighed og DSB i særdeleshed. Jeg kan sådan set godt forstå at de har fået den opfattelse at enhver investering i jernbane ender som en fejlinvestering.

Nu totalt OT "Toget er et levn fra fortiden" ikke så negativ

af Niels Bak, 10/1 2017, 15:47 (2882 dage siden) @ ThomasTT

Der er forskel på dårlig vilje og dårlig evne...

Nu totalt OT "Toget er et levn fra fortiden" ikke så negativ

af Jørgen Pagh Jensen, 10/1 2017, 20:04 (2882 dage siden) @ Per Sørensen

Ja, det var da virkelig helt OT. Uanset hvilken ny teknologi, der er tale om, vil den jo altid betyde, at nogle job bliver overflødige. Det er jo det, som bringer verden videre. Jeg tror i øvrigt ikke, at jernbaner bliver overflødige før om 50-100 år. Men det undrer mig dagligt, at så mange mennesker pendler til og fra arbejde, når meget arbejde burde kunne udføres hjemmefra via computer.

Avatar

Nu totalt OT "Toget er et levn fra fortiden" ikke så negativ

af Michael Deichmann ⌂, Gribskov kommune, 10/1 2017, 23:55 (2882 dage siden) @ Jørgen Pagh Jensen

Men det undrer mig dagligt, at så mange mennesker pendler til og fra arbejde, når meget arbejde burde kunne udføres hjemmefra via computer.

Du kan ikke erstatte det sociale islæt ved telefon- og videokonferencer. Jeg taler af erfaring da jeg idag har en chef, der sidder i Brno i Tjekiet og kolleger i afdelingen der er spredt over Europa. Jeg er nogle måneder slet ikke på kontoret eller blot nogle gange. Det kan virke, men sommetider er man altså nødt til at mødes face to face.
g

--
Venligst

Michael Deichmann

[image][image]

Avatar

"Toget er et levn fra fortiden" nu ikke så negativ.

af Michael Deichmann ⌂, Gribskov kommune, 10/1 2017, 01:41 (2883 dage siden) @ Steff

Det du beskriver der er næsten den forlængst afskrevne "RUF".

--
Venligst

Michael Deichmann

[image][image]

"Toget er et levn fra fortiden" selvkørende lastbiler

af ThomasTT, 10/1 2017, 14:05 (2882 dage siden) @ Michael Deichmann

Det du beskriver der er næsten den forlængst afskrevne "RUF".

Det er vel bare jernbanen, han beskriver. . med rette. Den skal nok klare sig og vokse. Fir passagertransport.

Men hvad med gods? Her kan selvkørende biler måske være relevante. Hvis man sender selvkørende lastbiler fra fx Hirtshals kl. 18 er de vel syd for Hamburg, inden næste myldretid. Det forekommer ret effektivt, og lastbiler på motorvej er nok, hvor teknologien nemmest kan virkeliggøres.

"Toget er et levn fra fortiden" selvkørende lastbiler

af Svend, 10/1 2017, 14:47 (2882 dage siden) @ ThomasTT

Det du beskriver der er næsten den forlængst afskrevne "RUF".


Det er vel bare jernbanen, han beskriver. . med rette. Den skal nok klare sig og vokse. Fir passagertransport.

Men hvad med gods? Her kan selvkørende biler måske være relevante. Hvis man sender selvkørende lastbiler fra fx Hirtshals kl. 18 er de vel syd for Hamburg, inden næste myldretid. Det forekommer ret effektivt, og lastbiler på motorvej er nok, hvor teknologien nemmest kan virkeliggøres.

.
Mon ikke disse lastbiler skal overtages af en rigtig chauffør, når de når grænsen :-P
Her tror jeg, at tyskerne helt anderledes har alle ben solidt plantet på jorden :-D

"Toget er et levn fra fortiden" selvkørende lastbiler

af Gæst1, 10/1 2017, 14:47 (2882 dage siden) @ ThomasTT

Men hvad med gods? Her kan selvkørende biler måske være relevante. Hvis man sender selvkørende lastbiler fra fx Hirtshals kl. 18 er de vel syd for Hamburg, inden næste myldretid. Det forekommer ret effektivt, og lastbiler på motorvej er nok, hvor teknologien nemmest kan virkeliggøres.

"propelling" (der ikke handler om at udføre "propellen") hvor forreste lastbil ud af 3-4 stykker er bemandet, mens de efterfølgende er selvkørende ventes indført på motorveje mellem særlige rastepladser i løbet af 2-3 år. Dette vil give mening fra Hirtshals, men vil stadig ikke være den revolution, der forhindrer jernbanegods. Dertil er trængslen på motorvejene ganske enkelt for stor.
Det primære argument for "propelling" er iøvrigt ikke at spare chaufføromkostninger (de er ret lave i forvejen), men mere at spare energi, ved at køre i slipstrømmen af lastbilen foran

Avatar

"Toget er et levn fra fortiden" selvkørende lastbiler

af BoergeOf61, Randers C, 10/1 2017, 14:54 (2882 dage siden) @ ThomasTT
redigeret af BoergeOf61, 10/1 2017, 15:08

Bl.a. Mercedes og Volvo arbejder på det. Det er uklart hvilke krav, det stiller til vejene.

Jeg tænker på, om det vil kræve noget, der minder om jernbanernes nye signalsystem bare rullet ud på hele vejnettet. Det er ikke givet, bilerne kan læse færdselstavler.

Avatar

"Toget er et levn fra fortiden" selvkørende lastbiler

af Michael Deichmann ⌂, Gribskov kommune, 10/1 2017, 23:49 (2882 dage siden) @ BoergeOf61

Jeg tænker på, om det vil kræve noget, der minder om jernbanernes nye signalsystem bare rullet ud på hele vejnettet. Det er ikke givet, bilerne kan læse færdselstavler.

Der er allerede nogle biler, der er udstyret med elektronik som kan aflæse færdselstavler - bl.a. hastighedstavler.
Ingen tvivl om at udviklingens mål er at skabe biler, der kan køre autonomt på de veje vi har og med den udrustning der er, men som jeg har antydet tidligere er det ikke et "rent" miljø udelukkende med selvkørende biler og det er det der er den store udfordring.

--
Venligst

Michael Deichmann

[image][image]

Avatar

"Toget er et levn fra fortiden" selvkørende lastbiler

af BoergeOf61, Randers C, 11/1 2017, 11:17 (2881 dage siden) @ Michael Deichmann

Denne artikel fortæller om nogle udfordringer. En af dem er detaljeringsgraden af de kort, bilerne er afhængige af. Vejskilte er ikke nævnt. Det er vejenes bredde, lyssignaler og forhindringer derimod.

"Toget er et levn fra fortiden" selvkørende lastbiler

af Frank Poulsen, 11/1 2017, 11:24 (2881 dage siden) @ BoergeOf61

Og jeg har tit tænkt på hvad med ved vejarbejder... Nyasfalterede veje hvor der ingen striber er. Her omkring har vi en flere km lang hovedvej uden striber siden før jul... Hvordan skal en føreløsbil finde ud af det? og holde sig i højre side, og møde en modgående der ikke er førerløs? Der er virkelig mange ubekendte detaljer. Og alle mulige øvrige midlertidige vejarbejder hvor man skal køre over spærreflader afvente modgående, "enkeltsporsdrift" osv osv osv. Vil det ikke kræve en masse mere ved vejarbejder i form af sikkerhed, og gøre mange vejarbejdere dyrere... Man misser lidt det større billede føler jeg.

"Toget er et levn fra fortiden" selvkørende lastbiler

af krabsen, 11/1 2017, 11:54 (2881 dage siden) @ Frank Poulsen

Og jeg har tit tænkt på hvad med ved vejarbejder... Nyasfalterede veje hvor der ingen striber er. Her omkring har vi en flere km lang hovedvej uden striber siden før jul... Hvordan skal en føreløsbil finde ud af det? og holde sig i højre side, og møde en modgående der ikke er førerløs? Der er virkelig mange ubekendte detaljer. Og alle mulige øvrige midlertidige vejarbejder hvor man skal køre over spærreflader afvente modgående, "enkeltsporsdrift" osv osv osv. Vil det ikke kræve en masse mere ved vejarbejder i form af sikkerhed, og gøre mange vejarbejdere dyrere... Man misser lidt det større billede føler jeg.

Et andet eksempel, som for mig er trykprøven:

Kan en selvkørende bil finde ud af at køre frem for rødt lys for at give plads til et bagfra kommende udrykningskøretøj?

Det sker ikke så sjældent som man måske tror...

"Toget er et levn fra fortiden" selvkørende lastbiler

af Frank Poulsen, 11/1 2017, 11:58 (2881 dage siden) @ krabsen

Endnu et godt eksempel. Men de vil vel også have dem selvkørende, udrykningskøretøjerne og nogle store computersystemer der styrer de andre selvkørende væk... og så ligger man sig selv op på en båre... Nææh skulle man nu ikke prøve at få styr på skinnedelen først. Det må trods alt være væsentlig nemmere at få selvkørende!!!

"Toget er et levn fra fortiden" selvkørende lastbiler

af Lasse Toylsbjerg-Petersen, 11/1 2017, 12:10 (2881 dage siden) @ Frank Poulsen

Nææh skulle man nu ikke prøve at få styr på skinnedelen først. Det må trods alt være væsentlig nemmere at få selvkørende!!!

Teknikken er tilstede til at køre alt skinnebåren trafik førerløst (selvkørende er skridtet før "førerløst", hvor man kan godt kan have en lokomotivfører til at overvåge). Både Alstom, Bombardier, Siemens og flere andre tilbyder det på Metroer, og teknikken kan indbygges i konventionelle tog op til 380 km/t, som er det pt hurtigste i plandrift.

At man ikke gør det skyldes primært et ønske om, at lade bilerne indføre det først, fordi så bliver kravene næppe så voldsomme, som de uden tvivl vil blive, hvis jernbanen er "first mover". Vil man eksempelvis stille krav om, at alle fortov er afspærret mod vejen, og at fodgængerovergange styres med "døre", så ingen går over for rødt eller at biler tvinges til at køre langsomt frem mod lyskryds, selvom der er grønt lys?

Ved jernbanen vil der straks komme krav om perrondøre på alle perroner, lav indkørselshastighed og en hel masse andet, der isoleret set, sikkert er smart nok, men som aldrig vil blive indført for bilerne, fordi det simpelthen er for dyrt og for bøvlet.

Derfor er det bedre at vente, og det gør man så :-)

Dog vil "selvkørende" drift - altså med en lokomotivfører der overvåger, forventeligt komme indenfor de kommende 5-10 år. Ideen her er primært at "være klar" til førerløs drift, og så derudover kigge på om køre-/hviletidsbestemmelserne for lokomotivførerne, kan justeres lidt (formentlig for at øge tiden lokomotivførere kører tog, men den del ligger hos de operatører, der kigger på mulighederne, så her er jeg ikke opdateret)

Lasse

"Fremtidens bil" (var: "Toget er et levn fra fortiden")

af John Poulsen, 10/1 2017, 21:17 (2882 dage siden) @ Niels Munch

Det er ikke bare en besked til dem i det jernbanehistoriske forum; den er til os alle fra Venstre og LA.

Læs nærmere f.eks. her: http://nyheder.tv2.dk/politik/2017-01-09-venstre-kalder-toget-et-levn-fra-fortiden-her-... .

M.v.h.
Niels

Mens de borgerlige bekender trafikpolitisk kulør (og vi venter på at få dem fyret), kan nedenstående "debatindlæg" fra DSB (anno ca. 1975) om ikke andet så vende tingene på hovedet
[image]
[image]
[image]
[image]
[image]
[image]
[image]
[image]
[image]

Avatar

"Toget er et levn fra fortiden"

af metrohenrik ⌂, Ringsted, 11/1 2017, 07:43 (2881 dage siden) @ Niels Munch

"Vi bruger milliarder på jernbane hvert år" påstår Hr Pihl-Lorentzen. Og det skal jo nok passe. Men som jeg husker så har vi i nogle år ikke brugt så mange, og nu kommer efterslæbet. Nå det var egentlig ikke det jeg ville.

Skal man sammenligne de to trafikformer (uden at kunne) skal man jo have alle faktorer ind i bilregnestykket, ikke bare hvad koster en vej pr kilometer, i både nybyg men også i drift. Man skal jo også sammenligne de samfundsmæssige faktorer. Her tæller tilskadekommende, kvæstede og dræbte også en del. Hvad koster vinterberedskabet, renholdense af strækningerne. Hvor kommer energien fra til fremdrift.

Disse udgifter har det med at blive blændet af, men måske man skulle prøve at stille samme krav til bilerne på vejen, som vi stiller til den skinnebårne trafik.
Tænk hvis der blev indført ATC for biler, med sikring af overholdelse af hastighed, bremselængde, vognbaneskift og standsning og parkering. Blot en tanke. Så tror jeg at bilen ville koste mere end jernbanen, problemet er blot at alle sikkerhedstiltag på vejene pålægges den private ejer, således at staten ikke mærker omkostningen.

For nogle år siden, indførte Klaus Bondam et miljøkrav i København, der betød at en lastbil skulle have monteret en "dims" der, ifølge KB, kun kostede 10000kr, og det havde han da ret i. Problemet for en vognmand er blot at alle hans biler skulle have en på, for fleksibilitetens skyld. Samtidig skulle værkstedet sørme også have penge, og bilen skulle ud af drift i 2 hverdage. Totalomkostning, i hverfald for en god bekendt, lidt over 50000 pr styk.
Hvis der stilles øgede sikkerhedskrav til jernbanen er det jo staten der skal betale, og derfor bliver udgiften jo pludselig synlig for Hr. Pihl-Lorentzen.

--
Venlig hilsen
Henrik Værum Høgh

"Toget er et levn fra fortiden"

af Jens N, Fredericia, 11/1 2017, 10:20 (2881 dage siden) @ metrohenrik

For nogle år siden, indførte Klaus Bondam et miljøkrav i København, der betød at en lastbil skulle have monteret en "dims" der, ifølge KB, kun kostede 10000kr, og det havde han da ret i. Problemet for en vognmand er blot at alle hans biler skulle have en på, for fleksibilitetens skyld. Samtidig skulle værkstedet sørme også have penge, og bilen skulle ud af drift i 2 hverdage. Totalomkostning, i hverfald for en god bekendt, lidt over 50000 pr styk.
Hvis der stilles øgede sikkerhedskrav til jernbanen er det jo staten der skal betale, og derfor bliver udgiften jo pludselig synlig for Hr. Pihl-Lorentzen.


Dit regnestykke med staten gælder kun for de operatører som kører på kontrakt for staten.
For de der står udenfor (godsoperatører, vedligeholdere af infrastruktur m.fl.) er regnestykket som for din vognmand. Alle udgifter og besvær med montering, overføres til operatøren.

Med venlig hilsen Jens

"Toget er et levn fra fortiden"

af Peter Christensen, 11/1 2017, 13:15 (2881 dage siden) @ Jens N

Dit regnestykke med staten gælder kun for de operatører som kører på kontrakt for staten.
For de der står udenfor (godsoperatører, vedligeholdere af infrastruktur m.fl.) er regnestykket som for din vognmand. Alle udgifter og besvær med montering, overføres til operatøren.

Jeg har været inde på forholdet før og ikke mødt forståelse for det: Signalprogrammet har potentialet til at smadre godstrafikken i Danmark inklusiv transitgods!
Af samme grund giver det jo god mening at udbygge vejene i god tid således at det større antal lastbiler kan håndteres.....
Flot gået af jernbanefolket - det er slet ikke nødvendigt med ideologi for at få argumenter til at lukke jernbaner da jernbanen levere alle tænkelige argumenter selv......i hvert fald set fra vejsiden og Christiansborg.

"Toget er et levn fra fortiden"

af Svend, 11/1 2017, 16:47 (2881 dage siden) @ Peter Christensen

Dit regnestykke med staten gælder kun for de operatører som kører på kontrakt for staten.
For de der står udenfor (godsoperatører, vedligeholdere af infrastruktur m.fl.) er regnestykket som for din vognmand. Alle udgifter og besvær med montering, overføres til operatøren.

Jeg har været inde på forholdet før og ikke mødt forståelse for det: Signalprogrammet har potentialet til at smadre godstrafikken i Danmark inklusiv transitgods!
Af samme grund giver det jo god mening at udbygge vejene i god tid således at det større antal lastbiler kan håndteres.....
Flot gået af jernbanefolket - det er slet ikke nødvendigt med ideologi for at få argumenter til at lukke jernbaner da jernbanen levere alle tænkelige argumenter selv......i hvert fald set fra vejsiden og Christiansborg.

.
Nu er det jo ikke kun Danmark der indfører ETRMS, så .......

"Toget er et levn fra fortiden"

af Niels Bak, 11/1 2017, 21:50 (2881 dage siden) @ Svend

Næ i andre lande er det blot langt mere pletvis med en strækning af gangen. Så der kan man da tale om lange overgangsperioder, hvor togene skal have flere teknologier installeret.

Avatar

"Toget er et levn fra fortiden"

af Michael Deichmann ⌂, Gribskov kommune, 12/1 2017, 00:20 (2881 dage siden) @ Niels Bak

Næ i andre lande er det blot langt mere pletvis med en strækning af gangen. Så der kan man da tale om lange overgangsperioder, hvor togene skal have flere teknologier installeret.

...og det er jo netop åbenbart problemet for godsoperatørerne, at perioden er så kort i Danmark at man ikke kan nå at afskrive STM udstyret før det er overflødigt.

Ak ja - nu er det også et problem at man prøver at blive hurtigt færdige...... :-)

--
Venligst

Michael Deichmann

[image][image]

Avatar

"Toget er et levn fra fortiden"

af gaest, 12/1 2017, 08:14 (2880 dage siden) @ Michael Deichmann

Ak ja - nu er det også et problem at man prøver at blive hurtigt færdige...... :-)

Lad os nu først se om de bliver hurtigt færdige.

"Toget er et levn fra fortiden"

af esni, Frederikssund, 12/1 2017, 00:08 (2881 dage siden) @ Svend

Nu er det jo ikke kun Danmark der indfører ETRMS, så .......

Mange af de hidtidige projekter har været nye strækninger, og så har man lettere kunnet høste fordele ved systemet.
Vi har bragt os i en situation, hvor eksisterende systemer var i en tilstand der kævede handling NU, og hvor standarden ikke var klar endnu.

Men det er op til os selv om det bliver godt når det er gjort.

Farum sten og gruskompagni A/S
Farum sten og gruskompagni A/S

Her er historien om de virksomheder, der blev etableret ved Vassingerød i Nordsjælland i begyndelsen af forrige århundrede: Farum teglværker, Farum kalkværk, Farum kalkbrud, Sten- og gruskompagniet mv. Læs også om den normalsporede Lillerød-Farum Banen.

Læs mere
DSB MH326

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak