Kronik: Banegården, Bruuns Bro og banegraven (Trafikpolitik)
Det kunne jo være et job for pensionskasserne hvis der kan indflettes passende mængder kontorplads og forretninger.
Så havde man gjort det for længe siden i København, men her lykkedes det kun med SAS' luksushotel over en enkelt banegrav, velsagtens på grund af bygningens højde og meget store værelsespris. Man havde i begyndelsen af 1950'erne et projekt til overdækning af banegraven ved Vesterport station med primært kontor- og forretningsbyggeri, men det var ikke bæredygtigt. Nabobyggegrundene var langt billigere, og i dag er behovet for nyt kontorbyggeri i Københavns minimalt. Der er masser af ledige kontorer og tomme forretningslokaler rundt om i centrum, udviklingen sker i nye yderområder som f.eks. Vestamager, og jeg formoder, at det samme er tilfældet i Århus.Med venlig hilsen
Mrten
Det tror jeg ikke er tilfældet i Aarhus. Udviklingen er primært i centrum, og banegården er omringet af projekter. Fra højhuset, der blev færdig sidste år, til det igangværende Frederiks plads på gamle DSB arealer til det fremtidige Perlekæden projekt, når rutebilstationen engang kan nedlægges og løbende boliger i tusindvis i kanten af banen.
Jeg har svært ved at forstå, hvorfor banegraven ikke skulle kunne overdækkes på et tidspunkt. Det svarer vel bare til at bygge brede udgaver af de broer, der allerede ligger der.