Jernbanen.dk forum arkiv 2010-2022

Kronik: Banegården, Bruuns Bro og banegraven (Trafikpolitik)

af ThomasTT, 8/1 2017, 16:13 (2882 dage siden) @ Morten Flindt Larsen

Det kunne jo være et job for pensionskasserne hvis der kan indflettes passende mængder kontorplads og forretninger.


Så havde man gjort det for længe siden i København, men her lykkedes det kun med SAS' luksushotel over en enkelt banegrav, velsagtens på grund af bygningens højde og meget store værelsespris. Man havde i begyndelsen af 1950'erne et projekt til overdækning af banegraven ved Vesterport station med primært kontor- og forretningsbyggeri, men det var ikke bæredygtigt. Nabobyggegrundene var langt billigere, og i dag er behovet for nyt kontorbyggeri i Københavns minimalt. Der er masser af ledige kontorer og tomme forretningslokaler rundt om i centrum, udviklingen sker i nye yderområder som f.eks. Vestamager, og jeg formoder, at det samme er tilfældet i Århus.

Med venlig hilsen
M:-)rten

Det tror jeg ikke er tilfældet i Aarhus. Udviklingen er primært i centrum, og banegården er omringet af projekter. Fra højhuset, der blev færdig sidste år, til det igangværende Frederiks plads på gamle DSB arealer til det fremtidige Perlekæden projekt, når rutebilstationen engang kan nedlægges og løbende boliger i tusindvis i kanten af banen.

Jeg har svært ved at forstå, hvorfor banegraven ikke skulle kunne overdækkes på et tidspunkt. Det svarer vel bare til at bygge brede udgaver af de broer, der allerede ligger der.


Hele emnet:

 RSS Feed af emne

Nørre Smedeby skærvefabrik A/S
Nørre Smedeby skærvefabrik A/S

Her er historien om aktieselskabet Stenbrud & Skærvefabrik Nørre Smedeby med firmaets aktiviteter i både Smedeby og Fladbjerg. Skærvefabrikken ejede gennem tiden adskillige både damp- og motorlokomotiver i såvel smalsporede som normalsporede udgaver.

Læs mere

Veterantog kalender

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak