Jernbanen.dk forum arkiv 2010-2022

Kronik: Banegården, Bruuns Bro og banegraven (Trafikpolitik)

af ThomasTT, 7/1 2017, 15:26 (2883 dage siden) @ UTJ

Ejerforholdet kan løses administrativt. Men det vil være forfriskende at rive hele baduljen ned (hal og Bruunsbro) og planlægge en ordentlig løsning, for selve banegårdshal og areal er meget snævert for en ordentlig endestation for togene fra København - særlig med tanke på at der er arealer under 1 km derfra som kan udnyttes. Letbanen følger jo parallelt, så det er ikke noget problem.

Man skal huske på at Århus jo i mangt og meget er delt af baneterrænet og en flytning ville kunne udvikle et meget driftigt område midt i byen, når nu Banedanmark alligevel kun ser problemer i den eksisterende banegård.

Der er bare ikke noget mere "driftigt" end en banegård. Den bliver ikke flyttet. Der er en grund til, at fx Bruuns Galleri er det mest besøgte center i Danmark, og de vil under ingen omstændigheder af med togene, ligesom de heller ikke vil med de mange kopier, der bygges andre steder. Fx broen i Esbjerg. Ville det også være bedre uden de spor, der er selve Årsagen til beliggenheden. Det er en absurd tanke at flytte togene væk, så der kan være noget driftigt. Togene skaber driftigheden.


Hele emnet:

 RSS Feed af emne


DSB MZ1456Indsend billeder

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak