Jernbanen.dk forum arkiv 2010-2022

Tanker om en ny banegård i Aarhus (Trafikpolitik)

af Thomas Boberg Nielsen ⌂, Spor 44, Godsbanen, Aalborg, 6/1 2017, 22:00 (2886 dage siden) @ Mester

Jeg noterer blot, at diskussionen fortsætter i Aarhus. Der er således ikke tale om at starte "en ny diskussion". Som jeg afkoder diskussionen i JP Aarhus (jeg har ikke adgang til andre lokale medier), er der "to lejre": Banegården ud af byen eller banegården skal blive byen.

Jeg synes, det er forfriskende, at der endelig er en (arkitekten), der forsøger at nuancere debatten, og foreslå, at man dels kan beholde banegården midt i byen, dels overveje - med tiden - at supplere med et standsningssted vest for byen.

Bedste hilsner

Thomas

Det er der intet nyt i. Byen har i en overordnet trafikplan talt for en større station i Hasselager. Det betyder dog, at "de indebrændte" - vi andre er åbenbaret forsmåede - nordjyder fortsat må en tur ind i min smukke by.

Jeg nægter at tro på, at der er økonomi i et ekstra togpar uden om Aarhus, hvorfor dine to-fire lyn vil blive på bekostning af Lyn til og fra Aarhus H. Så drop sammenligningen med Vejles modstand mod ny fjordbro. Der er i øvrigt heller ikke plads på sporerne.

Midt i 90'erne var der et visionært forslag om at flytte Aarhus H til godsbanegården og så fortsætte mod nord i tunnel. Den slags er naturligvis hundedyrt - og da tingene helst ikke må koste noget herhjemme - blev det selvsagt ikke til noget.

Størsteparten af ønskerne om at flytte Aarhus H ud til motorvejen, stammer i øvrigt fra folk i Solbjerg og omegn, der ikke ønsker en højhastighedsbane gennem byen.

Kære Mester

Jeg tillader mig at fastholde, at det er nyt, at nogen foreslår en både og løsning. Den nævnte "Hasselagerløsning" har, som jeg husker det, ikke været kombineret med en shunt?

Om der er økonomi i at køre nogle person- og godstog uden om/vest om Aarhus, må vi vel overlade til regnedrengene at undersøge? Om der er plads på sporene? Hvis du mener Aaby-Kongsvang, ser jeg ikke noget problem, ikke nu og slet ikke når der kommer ERTMS?

Bedste hilsner

Thomas

Hele emnet:

RSS Feed af emne

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak