Tanker om en ny banegård i Aarhus (Trafikpolitik)
Jeg noterer blot, at diskussionen fortsætter i Aarhus. Der er således ikke tale om at starte "en ny diskussion". Som jeg afkoder diskussionen i JP Aarhus (jeg har ikke adgang til andre lokale medier), er der "to lejre": Banegården ud af byen eller banegården skal blive byen.
Jeg synes, det er forfriskende, at der endelig er en (arkitekten), der forsøger at nuancere debatten, og foreslå, at man dels kan beholde banegården midt i byen, dels overveje - med tiden - at supplere med et standsningssted vest for byen.
Bedste hilsner
Thomas
Det er der intet nyt i. Byen har i en overordnet trafikplan talt for en større station i Hasselager. Det betyder dog, at "de indebrændte" - vi andre er åbenbaret forsmåede - nordjyder fortsat må en tur ind i min smukke by.
Jeg nægter at tro på, at der er økonomi i et ekstra togpar uden om Aarhus, hvorfor dine to-fire lyn vil blive på bekostning af Lyn til og fra Aarhus H. Så drop sammenligningen med Vejles modstand mod ny fjordbro. Der er i øvrigt heller ikke plads på sporerne.
Midt i 90'erne var der et visionært forslag om at flytte Aarhus H til godsbanegården og så fortsætte mod nord i tunnel. Den slags er naturligvis hundedyrt - og da tingene helst ikke må koste noget herhjemme - blev det selvsagt ikke til noget.
Størsteparten af ønskerne om at flytte Aarhus H ud til motorvejen, stammer i øvrigt fra folk i Solbjerg og omegn, der ikke ønsker en højhastighedsbane gennem byen.