Tanker om en ny banegård i Aarhus (Trafikpolitik)
Århus H er en fin letbanestation.
Det er jo nok de færreste århusianere som ikke skal længere end til H. Mon ikke de rejsende alligevel skal fordele sig rundt i byen. Hvor fordelingspunktet er, er mindre vigtigt. Altså lige bortset fra at det godt må være et sted med god adgang for både biler og letbanesystem - og her er Århus H bare ikke særlig smart placeret mere. I København er det jo heller ikke alle rejsende fra Jylland som skal et smut i Tivoli og fordelingsbanegården kunne godt her også ligge andetsteds.
Men et effektivt "fordelingspunkt" kan jo kun ligge i centrum. Hertil kommer, at der altså er temmelig tæt bebygget i Aarhus centrum, og det vil kun forsætte. Indenfor bare en enkelt kilometer af Aarhus H er der efterhånden 60-70.000 boliger/arbejdspladser. Et tal der sikkert vil nærme sig 100.000 i fremtiden. Indenfor bare en kilometer
Flyt stationen ud, og nærområdet reduceres med 90-95%. Kombineret med langt dårligere busser mv vil det være katastrifalt for jernbanen. Banerne mod vest ville formentlig blive nedlagt. Der er næppe mange der ville gide tage toget fra herning, silkeborg eller viborg, hvis man ender i en forstad. Hele ideen med jernbanen er at den kan binde bykerner sammen. Det kan biler og fly ikke.