Tanker om en ny banegård i Aarhus (Trafikpolitik)
Århus H er en fin letbanestation.
Det er jo nok de færreste århusianere som ikke skal længere end til H. Mon ikke de rejsende alligevel skal fordele sig rundt i byen. Hvor fordelingspunktet er, er mindre vigtigt. Altså lige bortset fra at det godt må være et sted med god adgang for både biler og letbanesystem - og her er Århus H bare ikke særlig smart placeret mere. I København er det jo heller ikke alle rejsende fra Jylland som skal et smut i Tivoli og fordelingsbanegården kunne godt her også ligge andetsteds.
Hvor fordelingspunktet befinder sig er da super vigtigt. Det mest praktiske sted i en by som Aarhus er centralt i byen hvor letbaner og busser kan fungere som en stjerne * ud til alle afkroge af byen med hovedbanegården som centrum. Hvis fordelingspunktet befinder sig vest for byen så vil man alligevel skulle transportere sig ind til et nyt fordelingspunkt centralt i byen.
Jeg vil også vædde med at der er rigtig mange flere togpassagerer der har et ærende indenfor 1 kilometer af Aarhus H end der vil være indenfor 1 kilometer af en Aarhus V.
--
Mvh Anders