Tanker om en ny banegård i Aarhus (Trafikpolitik)
Århus H er en fin letbanestation.
Det er jo nok de færreste århusianere som ikke skal længere end til H. Mon ikke de rejsende alligevel skal fordele sig rundt i byen. Hvor fordelingspunktet er, er mindre vigtigt. Altså lige bortset fra at det godt må være et sted med god adgang for både biler og letbanesystem - og her er Århus H bare ikke særlig smart placeret mere. I København er det jo heller ikke alle rejsende fra Jylland som skal et smut i Tivoli og fordelingsbanegården kunne godt her også ligge andetsteds.
Jamen, hvis det er så fin en idé, forstår jeg ikke, hvorfor byer i hobetal rundt om i verden, ikke for længst har fået samme idé.
København fik vel sin fordelingsbanegård i 1986. Høje Tåstrup er navnet, og den blev da vist aldrig den succes, der var lagt op til.
Det ville være en katastrofe for jernbanetrafikken til og fra Aarhus, hvis byens station skulle flytte ud på en pløjemark 15 km vest for byens centrum. Så kan det da godt være, at det ville blive lettere for bilisterne, men jernbanerne bør ikke først og fremmest indrettes efter Trafikkens Herrefolk.