Tanker om en ny banegård i Aarhus (Trafikpolitik)
Riv dog skidtet ned - og ryk stationen 500-800 m mod vest, der er endnu god plads
.
Hvis man vil sideforskyde hele stationsområdet 500-800 meter - altså også opstillingsspor - bliver det en noget kompliceret og rasende dyr (og tidskrævende) ombygning.
Men man kan vælge den løsning, at regionaltogene fortsat kører ind til nogle meget korte perroner på Aarhus H, mens Intercity- og Lyntog kører via en ny bane langs motorvej E45. Der skal så bygges en ny fjerntogsstation (uden andet end perroner) ude ved et af motorvejskrydsene.
Og dermed gøre århusianernes vej til Lyn og ICtog længere og mere bøvlet? Det er det mest tåbelige forslag, jeg har hørt, siden det sidst blev fremsat. Forstil en kamp der bliver om pladserne, når et superlyn fra både nord og syd sætter 1000 passagerer af, hvoraf hovedparten skal transporteres til midtbyen i nærbanetog og lignende.
Aarhus H ligger det rigtige sted og bør blive liggende.