Fourth Railway Package market pillar adopted by Europe ..." (Trafikpolitik)
Hvis denne artikel holder vand:
Det gør den næppe. Det ligner endnu et angreb på EU.
Og set i det lys er det da fin timing at offentliggøre planerne for Københavns Lufthavns udvidelse netop nu.
Der er jo ingen grund til at vi skal gå hernede på jorden og blive kvalt i luftforurening når vi ligeså godt kan flytte det hele op i atmosfæren hvor det ikke generer nogen...
Hvis der er en sammenhæng, er det en ganske anden. Det er tydeligt, hvis den omtalte jernbanepakkes historie undersøges nærmere.
Den har været længe undervejs. Den hører til en filosofi, hvor den europæiske flytrafik tænkes begrænset til nogle få, store lufthavne, som forbindes med højhastighedstog. Mere på http://www.consilium.europa.eu/en/policies/4th-railway-package/.
I forvejen har Schiphol, Frankfurt og Düsseldorf højhastighedstog. Det vil passe dårligt til dansk selvforståelse, hvis Kastrup Lufthavn ikke blev en af de fremtidige hovedlufthavne.
Ønsket om liberalisering er begrundet med et ønske om, togdrift ikke skal være forbeholdt de rigeste lande. Det kan da også konstateres, at Danmark har svært ved at finde samme beløb til sin togdrift, som bl.a. Sverige, Tyskland, Frankrig, Spanien og Storbritannien bruger på det, og DSB mangler kapacitet i nogle tog. Belgien og Nederlandene samarbejder om sin togdrift, og betjenes desuden af SNCF's datterselskaber Thalys og Eurostar.