Generelt i Europa stiger mængden af intermodalt gods mere end "almindeligt gods". Dvs løstrailere og containere, der ikke behøver være på et jernbanespor på en færge.
Og heldigvis for det, flere løstrailere per jernbane end per motorvej efter en lastbil = mindre trængsel (i teorien) på motorveje (og andre veje) og mindre forurening, eftersom hovedparten af de længere jernbanestrækninger i Europa er elektrificerede.
Da der på en jernbanevogn med eksempelvis løstrailere er en del spildplads, vil du på omtrent samme dæksplads som 3 jernbanevogne med 6 løstrailere kunne parkere 14 løstrailere, og dermed tjene flere penge, da der heller ikke skal betales for dødvægten af en jernbanevogn.
Er der virkelig så meget spildplads? De fleste eksempler på jernbanevogne med løstrailere som jeg har set, er indrettet så hovedparten af den del af traileren som ligger foran støttebenene ligger på den del af jernbanevognen som ligger over den ene bogie.
Der kører daglige kombitog fra Svenske destinationer til Trelleborg, hvor trailerne omlæsses til færgerne til Rostock, hvorfra de kommer på tog igen. Stena Lines færger medfører desuden også konventionelle godsvogne på flere afgang.
Okay, det var jeg så ikke lige klar over.
Konceptet med terminalen i Hirtshals er at der kommer færger fra både Larvik, Kristiansand og Stavanger/Bergen (og reelt også Göteborg, der dog næppe losser i Hirtshals) - færgerne kommer nogenlunde samtidig, og er derfor velegnede til en tilsluttende jernbaneforbindelse.
/Lasse
Og det er jo ganske smart. Men så er spørgsmålet så, hvorvidt terminalen er indrettet til såkaldt "lodret læsning" som i at traileren løftes af en kran og sænkes ned i/på jernbanevognen, eller om man udnytter nogen af de forskellige andre muligheder der findes. Det lader nemlig til, at der findes en række forskellige løsninger hvor en del af godsvognen simpelthen drejes 45° (søg f.eks. efter Modalohr railway systems på youtube) eller sideforskydes så en trailer simpelthen kan køres direkte om bord på jernbanevognen. Problemet med disse systemer er så bare, at hvis de skal fungere optimalt skal de bruge særligt indrettede terminaler, omend at en del af dem dog er kompatible med "lodret læsning".