Regeringsgrundlaget om jernbanen (Trafikpolitik)
Man hører tit, at "DSB skal privatiseres" eller i "udbud". Det skulle blive billigere for kunderne og øge konkurrencen osv osv.
Men hvad betyder det.
Sådan som den kollektive trafik er i dag, er taksterne fastsat af de regionale trafikselskaber (= regionerne) indenfor deres område. Disse takster gælder også for DSB og Arriva indenfor takstområdet. DSB/Arriva uden indflydelse.
Ved rejser over "takstgrænserne" med tog gælder DSBs takster, som DSB (=regeringen) fastsætter og som også gælder for togrejser med Arriva ifm DSB-rejser og over takstgrænserne. Og som skal tilpasses trafikselskabernes takster, så det ikke bliver så forskelligt sammenlignet med bussrejser. Altså ingen konkurrence.
I Sverige er der forskellige togselskaber på de samme strækninger med forskellige priser og service. Der også lokale länstrafikselskaber med lokale takstsystemer og egne tog eller regionale/mellemdistancetog, der får tilskud fra stat eller län. Men billetter til et selskab gælder ved aflysninger og uregelmæssigheder ikke i de andre selskabers tog.
Hvad er det, der ønskes. Ved at udbyde DSBs strækninger opnår man ufleksibel materiel- og personaleanvendelse og meget mere bureaukrati mellem togselskaberne, transportministeriet og trafikstyrelsen/Banedanmark. Bliver det billigere???
Kommer det kunderne/skatteyderne til gode?.
Arriva gør det fint på deres strækninger i Jylland, men hvordan vil det gå, hvis flere forskellige togselskaber skal køre på de samme strækninger på f.eks. Sjælland mellem Roskilde og Østerport? Forsinkelse på et tog kan hurtigt få indflydelse på andre selskabers tog.
I Sverige er der kamp om "kanaler" på populære strækninger mellem selskaberne og på godstrafikken opleves konkurser. Billigt for samfundet? Mon.
Hvad mener I her i forrummet?
Hilsen Allan