Jernbanen.dk forum arkiv 2010-2022

Shunt i Hjørring (Trafikpolitik)

af andersj, Aalborg, 20/11 2016, 10:26 (2933 dage siden) @ ulca

"Vil ministeren medvirke til at fremme et lille ekstraspor eller shunte ved Hjørring, således at godstog fra den nye godstogsterminal på Hirtshals Havn kan komme problemfrit og effektivt videre ned igennem landet uden at forstyrre og forsinke passagertrafikken?"

Se ministerens svar og debatten fra Folketingets spørgetid i onsdags her (kl. 16.15).

Med venlig hilsen
Kim Bach


Helt klart en spændende debat, navnlig fordi at hvis/når en sådan shunt bliver etableret burde det kunne give en endnu mere tiltrækkende effekt for brugere.

Ministeren nævner kl. 16.22 at "hvis man nu skulle anlægge en shunt, altså en helt ny forbindelsesbane fra Hirtshalsbanen direkte til strækningen Hjørring-Aalborg, ville der jo være tale om et meget dyrt projekt.", men også at han er villig til at deltage i et lokalt møde for at se på om det kan gøres billigere.
Nu er jeg ikke lokalkendt i det nord-jyske, men ud fra diverse kort og luftfotos ser det ud til at en shunt kan føres indover NJs depot/værksted ved "Kvægtorvet st.", så det vil være et minimum af private ejendomme som skal overtages, og hele strækningen kan blive under 1 km. Indrømmet, det vil kræve at nævnte depot/værksted flyttes.

Krydsningssporet mellem Tornby og Vidstrup der anlægges i 2017 afhjælper det problem der har været den største hæmsko for driften, idet at Nordjyske Jernbaner i en stor del af driftsdøgnet kører med halvtimedrift der i dag udnytter strækningens kapacitet 100%.

En shunt i Hjørring vil blive meget dyr bla. pga. ekspropriering. Den dyreste løsning vil være at flytte Nordjyske Jernbaners værksted, fjernstyringscentral, vaskehal mm. især fordi at det så ville skulle flytte til en anden by eller ligge udenfor Hjørring pga. de manglende ledige arealer omkring banen.
Et af forslagene i forbedringerne for jernbanen mellem Hjørring og Lindholm i Togfonden er etablering af perron ved spor 3 i Hjørring sammen med en niveaufri overgang mellem alle 3 perroner. Fordelen ved dette er at godstog kan benytte det lange spor 1 til at lave omløb mens der kan foregå krydsning i spor 2/3.

--
Mvh Anders


Hele emnet:

 RSS Feed af emne

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak