Jernbanen.dk forum arkiv 2010-2022

Uheld og afsporinger mm.

af Jens Møller, København S, 9/3 2011, 18:52 (4944 dage siden)

Jeg ved godt, at det kan lyde lidt makabert at svælge i ulykker og den slags med jernbanemateriel, men jeg har altid været fascineret af det imponerende arbejde med at bringe materiel på fode igen efter ulykker, ildebrande og afsporinger mm. Emnet er i sig selv interessant synes jeg selv og mange andre med mig. Det er ikke blodtørst, men alene interessen for materiellet og de voldsomme kræfter, som er på spil, når noget går galt.

Jeg har selv en del billeder af havareret materiel, men ejer desværre ikke en scanner, så jeg kan desværre ikke selv bidrage med noget billedmateriale!

--
Jens MO-Møller
[image]

Uheld og afsporinger mm.

af Georg Schmidt, 9/3 2011, 19:25 (4944 dage siden) @ Jens Møller

MY 1138 i DVK Århus efter uheld i overkørsel ved Hæstrup i Vendsyssel.
[image]
[image]
Mvh
Georg

Uheld og afsporinger mm.

af Jens Møller, København S, 9/3 2011, 20:07 (4944 dage siden) @ Georg Schmidt

Det må godt nok have været et stort køretøj, som 1138 er kollideret med. "Rundsnuderne" er jo ellers noget af det mest solide trækkraftmateriel, så det har virkelig sagt bang dengang!!

Men nogle fremragende billeder du har taget dengang!

Venlig hilsen
Jens MO-Møller

--
Jens MO-Møller
[image]

Uheld og afsporinger mm.

af Georg Schmidt, 9/3 2011, 20:21 (4944 dage siden) @ Jens Møller

Det siges det var en mælketankbil, der blev pulveriseret ved normal strækningshastighed.
Mvh
Georg

Uheld og afsporinger mm.

af Jens Møller, København S, 9/3 2011, 21:03 (4944 dage siden) @ Georg Schmidt

Du har vel ikke tilfældigvis billeder fra et uheld i Grejsdalen 20. april 1970, hvor MO 1828 ramte en lastbil? Eller billeder af MO 1846, som gik som anden MO i tog 291, der ramte en bropille i Glostrup. Jeg har en del billeder af MO 1868 fra cvk. Kh, hvor vraget henstod nogle måneder, inden den blev ophugget.

Jeg selv har nogle billeder fra uheldet i Hedehusene i 1961, efter at et MB-lyntog kørte op bag i tog 280 i tæt tåge en sen aften. Billederne fik jeg af en forlængst afdød vognmester i Roskilde en måneds tid efter uheldet, men når jeg får anskaffet mig en scanner, skal jeg nok offentliggøre dem her på siden.

Venlig hilsen
Jens MØller

--
Jens MO-Møller
[image]

Uheld og afsporinger mm.

af martin, 10/3 2011, 02:59 (4944 dage siden) @ Jens Møller

Det her er ikke et uheld men nogle mere fredelige omstændigheder.
3929 i Kiel det er en god opgave hvor man har mere tid til at hygge sig med det og løftene bliver bestemt ikke mere kedelige af den grund :-D [image][img]Begge hjælpevogns kraner var i Kiel den dag for at løfte vognen, boggierne blev afmonteret og kørt for sig på kæren til kranen.
images/uploaded/201103100654374d7875ade4de8.jpg[/img][image]Her er blokvognen lige landet i københavn.

Uheld og afsporinger mm.

af UTJ, 10/3 2011, 05:15 (4944 dage siden) @ Jens Møller

Jeg ved godt, at det kan lyde lidt makabert at svælge i ulykker og den slags med jernbanemateriel, men jeg har altid været fascineret af det imponerende arbejde med at bringe materiel på fode igen efter ulykker, ildebrande og afsporinger mm. Emnet er i sig selv interessant synes jeg selv og mange andre med mig. Det er ikke blodtørst, men alene interessen for materiellet og de voldsomme kræfter, som er på spil, når noget går galt.

Jeg har selv en del billeder af havareret materiel, men ejer desværre ikke en scanner, så jeg kan desværre ikke selv bidrage med noget billedmateriale!


He he

man kunne også vende det lidt om og bede om billeder af køretøjer som aldrig har fået større skader ved uheld - har for mig at fx de fleste MY har fået fronten mast en eller flere gange.......

Det med scanneren kan vi jo nok hjælpe dig med og jeg tror da også jeg skylder dig en større portion.......:-D

U

Uheld og afsporinger mm.

af Ole M. Nielsen ⌂, 10/3 2011, 09:38 (4944 dage siden) @ Jens Møller

Jeg ved godt, at det kan lyde lidt makabert at svælge i ulykker og den slags med jernbanemateriel, men jeg har altid været fascineret af det imponerende arbejde med at bringe materiel på fode igen efter ulykker, ildebrande og afsporinger mm. Emnet er i sig selv interessant synes jeg selv og mange andre med mig. Det er ikke blodtørst, men alene interessen for materiellet og de voldsomme kræfter, som er på spil, når noget går galt.

Jeg har selv en del billeder af havareret materiel, men ejer desværre ikke en scanner, så jeg kan desværre ikke selv bidrage med noget billedmateriale!

Hej Jens.

Når du nu er så MO-tosset ;-) må du hellere få et par billeder af ukampdygtige MO'ere.
Endda to som stadig eksisterer.
Alle fotos stammer fra DSB Centralværksted Århus's arkiv.

Hvi du kender mere til omstændighederne (sted/dato) omkring MO 1829's buler er jeg interesseret.

[image]

[image]

[image]

[image]

Uheld og afsporinger mm.

af Niels Munch, 10/3 2011, 10:20 (4944 dage siden) @ martin

Hej Martin,

Mangler det her ikke?

[image]

M.v.h.
Niels

Uheld og afsporinger mm.

af KimC, 10/3 2011, 12:32 (4944 dage siden) @ Ole M. Nielsen

Tak for billederne


Når du nu er så MO-tosset ;-) må du hellere få et par billeder af ukampdygtige MO'ere.
Endda to som stadig eksisterer.

Det er vel ofte at de maskiner der har været beskadiget og blevet omfattende genopbygget til sidst fremstår i bedre stand end de øvrge køretøjer, og derfor er dem der er bedst egnet til bevarelse.

Uheld og afsporinger mm.

af Peter Christensen @, 10/3 2011, 13:53 (4944 dage siden) @ KimC

Jeg er bestemt ikke enig i at "genopbyggede" enheder er de bedste til bevarelse.
Risikoen for skjulte skader er rimeligt stor.
Ved en brand vil stålets styrke kunne ændres grundet den store varmeudvikling. Måske ses resultatet ikke her og nu, men langsomt kan den manglede styrke gøre at vognkassen sætter sig - det er en kedelig sag for en veteranbane at rette op på.
Naturligvis kontrolleres så meget så muligt på værkstedet, men for nuværende vil jeg være meget skeptisk hvis jeg fik tilbudt et stykke "genopbygget" materiel.

Sammenstød er en anden sag. Udvendig ser materiellet nok OK ud, men hvad med styrkeelementerne bagved? Er de genopbygget eller?

Endelig er der druknede lokomotiver, som dog er blevet noget sjældne efter diverse broer er åbnet. Mz 1455 havde i en del år et skidt rygte gundet vandgangen i Korsør. Søvand og elektriske anlæg er en skidt kombination.

Uheld og afsporinger mm.

af Jens Møller, København S, 10/3 2011, 15:37 (4944 dage siden) @ Ole M. Nielsen

God aften Ole!
Det er godt nok mange år siden, at vi har talt sammen! Men det var interessant at se de af dig offenliggjorte billeder cvk.Ar.`s arkiv. Billederne er aftryk fra negative glasplader og er superskarpe. Jeg ved ikke noget som helst om, hvor eller hvad 1829 har været i nærkontakt med. Desværre er der i dag ikke meget MO-vogn tilbage af denne vogn, som jo nærmest fremstod som et hærget vrag på de sidste billeder jeg har set af den. Men nu er vraget da endelig anbragt et sikkert sted i DJK`s vognhal i Marslev!

MO 1835 blev jo til en banan efter branden i 1964, men lever da heldigvis stadig videre i Kappeln.

Kan du ikke lige kontakte mig på min mail: jemofrichs@gmail.com !!

Venlig hilsen
Jens Møller

--
Jens MO-Møller
[image]

Uheld og afsporinger mm.

af K.B.Andreasen, Midtsjælland, 10/3 2011, 18:22 (4943 dage siden) @ Jens Møller

Første gang jeg stiftede bekendskab med en ulykke på nærmeste hold var Stenløse ulykken som skete samme dag som vi skulle på familiebesøg i netop Stenløse. Kan stadig huske at vi stod oppe på broen og kunne kigge lige ned på lokomotivet der var kørt helt op ovenpå det andet tog, vist nok en styrevogn. Havde ikke kamera med dengang.

Men en helt andet uheld som jeg forgæves prøver at finde mere viden om er et togsammenstød ved Viby Sj station ca. 17.6.1943. Jeg fandt tilfældigvis ud af det en jeg besøgte lokalhistorisk arkiv, men det eneste jeg fandt var de 3 billeder herunde mærket "togsammenstød 17.6.1943" samt "Oprydning efter togsammenstød". Har søgt højst som lavt men har ikke kunne finde mere info, men måske er der nogle herinde der kan bidrage med lidt viden. Jeg er dog lidt i tvivl om hvor vidt det sidste rent faktisk er taget i samme forbindelse, men skulle ifølge teksten være oprydningstog.
[image]
[image]
[image]
Alle billeder er fra Ramsø Lokalhistoriske arkiv

--
[image][image][image]

Uheld og afsporinger mm.

af Georg Schmidt, 10/3 2011, 19:30 (4943 dage siden) @ Jens Møller

MZ 1423 havde et havari omkring 1971 som helt ny, jeg kender ikke de nærmere detaljer.
[image]
[image]
MZ 1423 ved maskindepotet Århus 1971.
Mvh
Georg

Uheld og afsporinger mm.

af Georg Schmidt, 10/3 2011, 20:48 (4943 dage siden) @ Jens Møller

Jeg kan ikke tilbyde billeder af 1828 eller 1868. 1828 stod i sommeren 1971 hensat på et udtræksspor vest for Ringgadebroen i Århus i øvrigt sammen med 1831. 1828 blev sendt til Randers en af de sidste dage i august 1971 for ophug hos firma Løgstrup. 1831 blev ophugget af Henriksen, Århus. MO 1831 mødte i tog 319 en Cls og MO 1874 (tog 322) mellem Viborg og Ravnstrup. Jeg husker dagen hvor 1868 kørte ind i bropillen i Glostrup. Jeg boede i Roskilde på det tidspunkt og var på vej hjem fra København. Jeg passerede Glostrup med tog 857 et par timer før uheldet med 1868. Det jeg husker fra denne tur med 857 var, at der var etableret overgang fra Cl-vognen over til MO-en. Toget var stærkt overfyldt, og vi stod på endeperronen. Jeg iagttog togførerens overgang, hvor han på en gang ude på overgangspladen i 110/kmt kæmpede med på samme tid at holde på huen og få låst døren til Cl-en, derefter at kæmpe med at få åbnet døren til MO-vognen. :-D
Mvh
Georg

Uheld og afsporinger mm.

af Ole M. Nielsen ⌂, 11/3 2011, 04:05 (4943 dage siden) @ K.B.Andreasen

Men en helt andet uheld som jeg forgæves prøver at finde mere viden om er et togsammenstød ved Viby Sj station ca. 17.6.1943. Jeg fandt tilfældigvis ud af det en jeg besøgte lokalhistorisk arkiv, men det eneste jeg fandt var de 3 billeder herunde mærket "togsammenstød 17.6.1943" samt "Oprydning efter togsammenstød". Har søgt højst som lavt men har ikke kunne finde mere info, men måske er der nogle herinde der kan bidrage med lidt viden. Jeg er dog lidt i tvivl om hvor vidt det sidste rent faktisk er taget i samme forbindelse, men skulle ifølge teksten være oprydningstog.

Hej Klaus.

Jeg kom til at tænke på at jeg et eller andet sted i gemmerne havde noget om uheld fra den tid og minsandten om ikke der var gevinst !

I "Fortegnelse over sager angaaende driftsuheld og forseelser vedrørende sikkerhedstjenesten behandlede af auditøren ved Statsbanerne i aaret 1943" fandt jeg følgende :
[image]

Uheld og afsporinger mm.

af Peter H, Nærum, 11/3 2011, 08:35 (4943 dage siden) @ Peter Christensen

Hej

Du har fuldstændig ret!

Hvis man kigger nærmere på DSB museumstogs My 1101, kan man se at fronten i den ene ende ser lidt anderledes ud på en eller anden måde. De nederste lygtehuse har ihvertfald en afvigende udformning - det er helt klart!

Så 1101 har helt sikkert fået kvæstet den ene snude på et eller andet tidspunkt,ligesom nok alle andre My har fået før eller siden. Genopbygningen snuderne er så ikke altid faldet lige heldigt ud..

Hilsen
Peter

Uheld og afsporinger mm.

af Peter H, Nærum, 11/3 2011, 08:37 (4943 dage siden) @ Georg Schmidt

Hej Georg

Ærgeligt...Maskinen er leveret i 1970 som du ved, og her på billedet er den smadret,og er sandsynligvis kun få måneder gammel, eller max et år gammel:-(

Hilsen
Peter

Uheld og afsporinger mm. (1 foto + links)

af Niels Munch, 11/3 2011, 09:48 (4943 dage siden) @ Jens Møller

Hermed mit beskedne bidrag til tråden:

[image]
Bns 528 i Tølløse den 25.06.1974 (nm).

"Man kender dem på knækket" eller måske "tid til at skue indad". Nå, den havde 17. juni 1974 vædret nogle godsvogne i Tølløse, og "knækzonen" viste sit værd.....

Et par andre uheld har jeg tidligere omtalt her i forum:

Holte, 24. juni 1958: http://www.jernbanen.dk/forum/index.php?id=910 og

Hedehusene, 10. september 1962: http://www.jernbanen.dk/forum/index.php?id=2883 .

M.v.h.
Niels

Uheld og afsporinger mm. (2 fotos fra Rg)

af OD, Od, 11/3 2011, 10:25 (4943 dage siden) @ Niels Munch

[image]

16.02.1991 - MZ 1443 kørt gennem stopperen under rangering med G 9519 den 14/2.

[image]

11.04.1992 - MY 1153+MY 1151 afsporet under rangering med G 9299.

Uheld og afsporinger mm. (1 foto + links)

af Jens Møller, København S, 11/3 2011, 11:08 (4943 dage siden) @ Niels Munch

Det var nu ikke nogle godsvogne, men MZ 1443, der ikke var sporfri, som BNS 528 påkørte. Vognen blev først fjernet efter adskillige dage.

--
Jens MO-Møller
[image]

Uheld og afsporinger mm. (1 foto + links)

af Niels Munch, 11/3 2011, 11:41 (4943 dage siden) @ Jens Møller

Det var nu ikke nogle godsvogne, men MZ 1443, der ikke var sporfri, som BNS 528 påkørte. Vognen blev først fjernet efter adskillige dage.

Mange tak Jens, jeg går ud fra, Tommy retter i databasen for Bns 528. Vedr. MZ 1443 synes databasen OK.

M.v.h.
Niels

Uheld og afsporinger mm.

af Steen H Nielsen, 11/3 2011, 13:35 (4943 dage siden) @ UTJ

Mx1011 og Mx1026 Uheld ved vaskhal på Gb d.27/11.1986.KL 13.25[image]

Uheld og afsporinger mm.

af Steen H Nielsen, 11/3 2011, 14:33 (4943 dage siden) @ Jens Møller

Me1511 efter uheld i Næstved.Gb d.1/10.1992.[image]

Uheld og afsporinger mm.

af KimC, 11/3 2011, 14:50 (4943 dage siden) @ Peter Christensen

Jeg er bestemt ikke enig i at "genopbyggede" enheder er de bedste til bevarelse.
Risikoen for skjulte skader er rimeligt stor.

..........

Endelig er der druknede lokomotiver, som dog er blevet noget sjældne efter diverse broer er åbnet. Mz 1455 havde i en del år et skidt rygte gundet vandgangen i Korsør. Søvand og elektriske anlæg er en skidt kombination.

Druknede lokomotiver med elektriske kredsløb er ingen god ide.

Men når man ser på feks dampere så har R946 og PR908 været i vælten efter hvad je gkan huske. De er så blevet istandsat og en del er fornyet, hvilket har gjort at det var dem der holdt sig længere i ordinær drift. De enheder der er bevaret er oftest dem der har været i drift til det sidste, og derfor ender de reparerede maskiner som museumslokomotiver - ikke dermed sagt at de er det bedste valg.
Jeg synes bare der er en sammenhæng mellem maskiner der har været alvorligt skadet som nu er bevaret.
Senere er man gået over til nummersymbolik når der udvælges til bevaring, om det er bedre tror jeg egentlig ikke.

Uheld og afsporinger mm.

af Søren Nygaard, 11/3 2011, 14:53 (4943 dage siden) @ Steen H Nielsen

Her er lige et foto fra Århus af samme lok.
Og 2 fotos af MZ 1454 der påkørte Me 1511.
Jeg mener alle fotos er fra start 1993, men ret mig hvis det ikke er rigtigt.

[image]
ME 1511 Århus 1993


[image]
MZ 1454 Århus 1993


[image]
MZ 1454 Århus 1993.

Uheld og afsporinger mm.

af UTJ, 11/3 2011, 14:59 (4943 dage siden) @ KimC

Jeg er bestemt ikke enig i at "genopbyggede" enheder er de bedste til bevarelse.
Risikoen for skjulte skader er rimeligt stor.

..........

Endelig er der druknede lokomotiver, som dog er blevet noget sjældne efter diverse broer er åbnet. Mz 1455 havde i en del år et skidt rygte gundet vandgangen i Korsør. Søvand og elektriske anlæg er en skidt kombination.


Druknede lokomotiver med elektriske kredsløb er ingen god ide.

Men når man ser på feks dampere så har R946 og PR908 været i vælten efter hvad je gkan huske. De er så blevet istandsat og en del er fornyet, hvilket har gjort at det var dem der holdt sig længere i ordinær drift. De enheder der er bevaret er oftest dem der har været i drift til det sidste, og derfor ender de reparerede maskiner som museumslokomotiver - ikke dermed sagt at de er det bedste valg.
Jeg synes bare der er en sammenhæng mellem maskiner der har været alvorligt skadet som nu er bevaret.
Senere er man gået over til nummersymbolik når der udvælges til bevaring, om det er bedre tror jeg egentlig ikke.

R 946: baldrede ind i en PR-maskine. PR'en døde....
R 963: stod i mange år som skrot i Randers uden tender
D 802: saboteret og væltet rundt på skrænten.
S 736: På tværs efter Espergærde-sabotagen
MO 1835: Brændt som vist her på jb'anen
F 694: mistede førerhuset i en ulykke, formentlig i 1950'erne

....sikkert mange flere eksempler

Uheld og afsporinger mm.

af Steen H Nielsen, 11/3 2011, 16:50 (4943 dage siden) @ Peter Christensen

Mx1029 DVK København d.4/12.1987[image]Jeg kender ikke det nærmere detaljer om det her uheld med 1029 måske er der nogle der ved hvor uheld skete.

Uheld og afsporinger mm. + foto

af Lars, 11/3 2011, 17:55 (4942 dage siden) @ Jens Møller

Her er en aftenstemning fra Esbjerg engang først i halvfemserne.

[image]

--
mvh
Lars
Esbjerg

Uheld og afsporinger mm.

af OD, Od, 11/3 2011, 18:35 (4942 dage siden) @ Steen H Nielsen

Mx1029 DVK København d.4/12.1987[image]Jeg kender ikke det nærmere detaljer om det her uheld med 1029 måske er der nogle der ved hvor uheld skete.

Rangeruheld (G 9372) i Korsør 21.11.1987.

Avatar

Uheld og afsporinger mm.

af Henrik Thomsen ⌂, Holte, 11/3 2011, 19:03 (4942 dage siden) @ OD, Od

Og her på Møllengen ved Århus står snudedonoren. Tilsammen blev de til OHJ Mx 104. Billedet er fra den 13. juni 1987.
[image]

--
[image]

Uheld og afsporinger mm.

af Georg Schmidt, 11/3 2011, 19:23 (4942 dage siden) @ Jens Møller

MO 1983 beskadiget efter sammenstød med MZ 1440 i Næstved den 6/12 1973 tog 171.
[image]
MO 1983, Århus 1974.
[image]
MO 1818 beskadiget efter påkørsel mellem Ry og Skanderborg den 14/6 1973, foto i Århus 1974.

Uheld og afsporinger mm.

af Jens Møller, København S, 11/3 2011, 19:58 (4942 dage siden) @ UTJ

God aften!
MO 1829 har jo selvfølgelig også været meget skadet i den ene ende i 1957, men det er så længe siden, at jeg ikke tror at det har forbedret køretøjet. Så vidt jeg har fået fortalt, var samme køretøj også udsat for en større brand i slutningen af halvfjerdserne med efterfølgende skader på ledningsnet, men blev alligevel repareret, på trods af at der dengang ikke skulle ret mange skader til, før vognene blev hensat, så lige i den retning har det nok været medvirkende til, at vognen lever i dag, omend som mere eller mindre vrag efter div. hærværk.

--
Jens MO-Møller
[image]

Uheld og afsporinger mm.

af Jens Møller, København S, 11/3 2011, 20:13 (4942 dage siden) @ Georg Schmidt

God aften!
Egentlig en lille smule underligt, at MO 1818 ikke blev repareret efter den relativt beskedne skade. Vognen var een af de allersidste, som blev hovedrepareret og moderniseret i Århus i sin tid, men var tilsyneladende alligevel ret nedprioriteret.

--
Jens MO-Møller
[image]

Uheld og afsporinger mm.

af Georg Schmidt, 11/3 2011, 20:36 (4942 dage siden) @ Jens Møller

MO 1818 blev ophugget af Henriksen 1975.
Transporten af 1983 til Århus foregik fra Fredericia til Århus den 3/2 1974 i tog 4933, som var en MH udveksling. Oprangeringen var MT 166-Ardelt 133-MH 334-Köf 251-MH 332-MT 153-VNJ nr 9-MO 1983. Ved Løsning brød 332 i brand og blev udsat i Hedensted. Branden bevirkede store forsinkelser i toggangen, således blev tog 15, lyntoget 'Limfjorden', forsinket omkring halvanden time og tog 331 'Nordpilen' 1 time. MH 332 blev afhentet i hedensted den 13/2-74 af en MO. Et sted har jeg skrevet (ikke sikker), at MO 1983 blev savet over i cvk Ar, om de evt har kunnet bruge noget. Henriksen ophuggede den i 74-75.

Uheld og afsporinger mm.

af Jens Møller, København S, 11/3 2011, 23:04 (4942 dage siden) @ Georg Schmidt

MO 1983 var jo en såkaldt jysk MO-vogn, men efter 1971 blev al MO-revision jo overtaget af Århus. Jeg har et billede taget af Bo Lindhardtsen af denne meget brogede oprangering. Gad vide, om der en nogle her på siden, som ved noget om "oversavningen" i Århus! Umiddelbart lyder det lidt usandsynligt, for på det tidspunkt var kriteriet for udrangering ikke særligt krævende. En mester på cvk.Ar fortalte mig engang, at der ikke skulle være ret mange problemer med ledningsnettet, før man hensatte en MO-vogn.

--
Jens MO-Møller
[image]

Uheld og afsporinger mm.

af OD, Od, 12/3 2011, 03:20 (4942 dage siden) @ Jens Møller

07.05.1991 kl. 23.23 kørte MY 1116 ret i afløbet under rangering med G 7795. Maskinen blev først sporsat 9/5.

[image]

[image]

[image]

Uheld og afsporinger mm.

af OD, Od, 12/3 2011, 03:30 (4942 dage siden) @ OD, Od

27.02.2006 påkørte MQ 22 (RV 2840) en lastbil i Pederstrup.

[image]

Uheld og afsporinger mm.

af seg, 12/3 2011, 07:15 (4942 dage siden) @ OD, Od

07.05.1991 kl. 23.23 kørte MY 1116 ret i afløbet under rangering med G 7795. Maskinen blev først sporsat 9/5.

...og det ser ud til, det var i Odense.

Uheld og afsporinger mm.

af Ole Lund Jensen, 12/3 2011, 11:23 (4942 dage siden) @ Ole M. Nielsen

Det er usandsynligt, at det skulle være påkørsel af en personbil, der har forårsaget de massive skader på MO 1829s ene ende, som ses på billedet i OMNs indlæg - og lastbilerne var jo ikke så store dengang. Måske MO 1829 var impliceret i ulykken ved Vejle den 22. februar 1956, hvor en MO med et nordfra kommende persontog tidligt om morgenen kørte op bag i et godstog, der var ved at sætte igang ved I-signalet. Flere godsvogne blev afsporet og knust, og på et meget dårligt avisbillede ser MO'eren også ud til at have fået sin bekomst. I lokale aviser må der have været flere og bedre billeder, som kan opklare hvilken MO, der var impliceret.

Jeg må dog medgive, at dateringen af billedet i OMNs indlæg taler imod, at det skulle være ved ulykken i 1956, at MO 1829 skulle være blevet skadet. Det ville være besynderligt, hvis der næsten et år efter endnu ikke var foretaget nogen reparationer. Men man kan jo altid drage dateringen af ældre billeder i tvivl.

M.v.h.

Ole Lund Jensen

Uheld og afsporinger mm.

af Ole M. Nielsen ⌂, 14/3 2011, 04:25 (4940 dage siden) @ Ole M. Nielsen

En venlig sjæl har sendt mig oplysninger om årsagen til MO 1829's skader.

7/2-1957 påkørte MO 1829 (tog 314) MO 1880 (tog 545) på Lem station.

MO 1880 var ved at rangere med en godsvogn da den blev påkørt af MO 1829 som havde passeret indkørsels-signalet i "Stop".

Og nej ; jeg har ikke billeder af MO 1880 efter uheldet :-(

Uheld og afsporinger mm.

af Jens Møller, København S, 14/3 2011, 05:49 (4940 dage siden) @ Ole M. Nielsen

Modparten i uheldet, MO 1880, blev afleveret til DSB onsdag den 8. febr. i skudåret 1956 og uheldet indtraf torsdag den. 7. febr. 1957, altså på dagen efter sin eet-års fødselsdag!!

Venlig hilsen
Jens Møller

--
Jens MO-Møller
[image]

Uheld og afsporinger mm.

af Jens Møller, København S, 14/3 2011, 06:02 (4940 dage siden) @ Jens Møller

Under tirsdag den 1. december 1959 indtraf et uheld på Skørping station, hvor et - efter hvad jeg har fået fortalt - gennemkørende tog ramte en sporstopper, med efterfølgende store skader på MO 1882.

Er der nogen, som har yderligere oplysninger om dette uheld, evt. billeder?

--
Jens MO-Møller
[image]

Uheld og afsporinger mm.

af Ole M. Nielsen ⌂, 14/3 2011, 13:18 (4940 dage siden) @ Jens Møller

Under tirsdag den 1. december 1959 indtraf et uheld på Skørping station, hvor et - efter hvad jeg har fået fortalt - gennemkørende tog ramte en sporstopper, med efterfølgende store skader på MO 1882.

Er der nogen, som har yderligere oplysninger om dette uheld, evt. billeder?

[image]

Uheld og afsporinger mm.

af Jens Møller, København S, 14/3 2011, 15:16 (4940 dage siden) @ Ole M. Nielsen

F 1 enden, som var forrest i kørselsretningen, fik betydeligt større skader, idet motorboggien i maskinrummet var vredet i en mærkelig stilling.

--
Jens MO-Møller
[image]

Uheld og afsporinger mm.

af Flemming Jakielski, Rødovre, 14/3 2011, 16:48 (4940 dage siden) @ Jens Møller

F 1 enden, som var forrest i kørselsretningen, fik betydeligt større skader, idet motorboggien i maskinrummet var vredet i en mærkelig stilling.

Tilbage til 1868 fra Glostrup. Fik engang dette billede som (måske) stammer fra en eller anden årbog.

[image]

Uheld og afsporinger mm.

af morten t, 14/3 2011, 16:59 (4940 dage siden) @ Flemming Jakielski

den har da fået er lille rids og er blevet lidt bøvet :-D

Uheld og afsporinger mm.

af Jens Møller, København S, 15/3 2011, 22:45 (4938 dage siden) @ Jens Møller

Jeg har et bittelille avisudklip på størrelse med 6 frimærker og en smule tekst, som fortæller, at "fejlrangering" forårsagede et uheld mellem Ølgod og Gårde i Vestjylland. Jeg har så mange år efter hørt en historie om, at en (løbsk) godsvogn var på (sin egen) vej mellem de to stationer, hvor den uheldigvis ramte en MO-vogn, som blev meget stærkt beskadiget ved sammenstødet.

Er der nogen her på forummet, som kender til dette uheld??

--
Jens MO-Møller
[image]

Uheld og afsporinger mm.

af Jens Møller, København S, 15/3 2011, 23:03 (4938 dage siden) @ Jens Møller

Under 22. marts 1963 indtraf en kollision i Nr.Åby på Fyn; jeg kender ikke de nærmere detaljer, men ihvertfald blev den sjællandske MO 1811 stærkt beskadiget i F 2 enden. Jeg har for mange år siden set et billede af vognen på cvk. i Århus dagen efter uheldet og tilsyneladende blev vognen genopbygget og samtidig moderniseret der. (Een af indikatorerne på at vognen blev repareret i Århus er det faktum, at man i den modsatte ende ikke udskiftede toplanternen med den "løse kobberlanterne", som ikke var fast praksis i Århus, men kun i København).

Er der nogen, som ved lidt nærmere om (også) dette uheld og evt. har lidt billeder??

I og med at uheldet skete på Fyn, har MO-vognen formentlig været forrest i et "sort lyntog"!!

--
Jens MO-Møller
[image]

Uheld og afsporinger mm.

af Georg Schmidt, 16/3 2011, 05:44 (4938 dage siden) @ Jens Møller

Har også hørt om uheldet og om den løbske godsvogn. Det skulle være omkring Skodsbøl (sidespor), hvor en MO-vogn blev ramt.

Uheld og afsporinger m.m. (2 fotos)

af Niels Munch, 1/4 2011, 09:29 (4922 dage siden) @ Jens Møller

Hin snekolde fastelavns mandag i 1963, hvor Erik af Hellerup, Thyge af Mern og jeg var på ekspedition i det nordsjællandske, passerede vi Østerbjerg på vej til Hundested, og her lå:

[image]
DSB Ze 503 342 nær Østerbjerg trb., 24.02.1963 (nm).

[image]
DSB Ze 503 342 nær Østerbjerg trb., 24.02.1963 (nm).

Det er overvejende sandsynligt, at vognen var tom i uheldsøjeblikket; men den er næppe blevet "smidt af i svinget", da banen er temmelig lige på dette strækningsafsnit .....

Jeg er aldrig kommet nærmere uheldsårsagen. Fik HFHJ for øvrigt sin dieselolie leveret pr. jernbanetankvogn?

Østerbjerg, der havde læssespor, blev udbygget til krydsningsstation i 1965.

Bedste hilsener
Niels

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak