Jernbanen.dk forum arkiv 2010-2022

Slutsgnaler på S- og Lyntog (Generelt)

af Stefan K, 26/10 2016, 21:56 (2998 dage siden)

Ved (gen)læsning af "Fra Damphest til Lyntog" (udg. 1947) lagde jeg mærke til bagsidebilledet. Det viser fronten af lyntog årg. 1935.
Her ses slutlygterne, anbragt i taglinjen: 2 stk. røde - i hhv. højre og venstre side- og én gul i midten. Den midterste er desuden omgivet af en hvid skive - evt. er det en frontlanterne. Den samme type slutsignaler blev anvendt på S-tog.
Spørgsmål:
1. Hvorfor anvendte man den slags afvigende slutsignaler og
2. Hvorfor kun på S-tog og lyntog?
Med nysgerrighed
Stefan K

Avatar

Slutsgnaler på S- og Lyntog

af Thomas Boberg Nielsen ⌂, Spor 44, Godsbanen, Aalborg, 26/10 2016, 22:47 (2998 dage siden) @ Stefan K

Ved (gen)læsning af "Fra Damphest til Lyntog" (udg. 1947) lagde jeg mærke til bagsidebilledet. Det viser fronten af lyntog årg. 1935.
Her ses slutlygterne, anbragt i taglinjen: 2 stk. røde - i hhv. højre og venstre side- og én gul i midten. Den midterste er desuden omgivet af en hvid skive - evt. er det en frontlanterne. Den samme type slutsignaler blev anvendt på S-tog.
Spørgsmål:
1. Hvorfor anvendte man den slags afvigende slutsignaler og
2. Hvorfor kun på S-tog og lyntog?
Med nysgerrighed
Stefan K


Emnet har tidligere været drøftet her:

http://www.jernbanen.dk/forum/index.php?mode=thread&id=2151#p2283

Med venlig hilsen

Thomas Boberg Nielsen

Slutsgnaler på S- og Lyntog

af Stefan K, 27/10 2016, 09:13 (2998 dage siden) @ Thomas Boberg Nielsen

Tak for henvisningen.
Det ser dog ud til, at den behandler det tyske tog, der afløste de første lyntog.
Min undren går på beslutningen om de anderledes slutsignaler. der åbenbart blev indført samtidigt (S-tog 1934 og Lyntog 1935).
Noget kan tyde på, at det kun var (dengang) nyskabelsen "togsæt", som fik den slags slutssignaler.
Jeg undrer mig forsat :-|
Stefan K

Slutsgnaler på S- og Lyntog

af Steff, 27/10 2016, 12:27 (2998 dage siden) @ Stefan K

Med udgangspunkt i det daværende SIR (før 1935 samt SIR 1935), skal man se på lanterneføringen/anbringelse for BÅDE normale tog optaget i publikumskøreplanerne og sær- og arbejdstog mv.
Der står et og andet sted (ka´ ikke huske hvor og det irriterer mig ad ........), at de specielle slutsignaler for S-tog og Lyntog blev indført, for at man på flersporede strækninger kunne se forskel på et almindeligt tog og et S-tog (f.eks Nordbanen, Klampenborgbanen og Godsforbindelsen (linje F) samt udenfor S-togsnettet, om det var et Lyntog. Og alt andet lige, virker det jo også temmelig tosset, hele tiden at skulle hente og anbringe slutsignaler ved de utallige skarpe vendinger S-togene foretager ved en endestation om aftenen eller i usigtbart vejr. Og så var det jo faste stammer og der bliver jo ikke løbet om. Yderligere var der ikke krav om slutsignal om dagen jf. Politireglementet (1934).
Og lyntogene havde jo en sådan udformning i fronterne, at det at påsætte BÅDE kendingssignaler og almindelige slutsignaler var vanskeligt (om natten). Og så VAR lyntogene jo et specielt tog ligesom S-tog. Derfor havde begge togtyper jo fast indbyggede slutsignaler, hvilket ikke andre typer eller vogne havde.
”Særligt Slutsignal på elektriske Tog og paa Lyntog”, signal nr. 71 (slutsignal) blev indført ved S-togenes indsættelse, vist nok som et tillæg det gældende SIR og endeligt optaget i SIR 1935.
”Kendingssignal for Toglokomotiver” Nr. 67. (og motorvogne, S-tog og Lyntog) om dagen eller natten, var ikke specielt for hverken S-tog eller Lyntog.
Særtogsplade om dagen var ikke noget problem på Lyntog, da der var en holder for denne.
Som jeg forstår det, kørte S-tog og Lyntog ikke Arbejds- og Hjælpetog, hvorfor det ikke var nødvendigt med disse kendingssignaler (signal nr. 65).
Hvordan man klarede eventuel venstresporskørsel på en dobbeltsporet bane ved jeg ikke.

Jeg håber det giver lidt mening, men ellers må der da være personer med stor ekspertise i Kendingssignaler.
Herunder tre billeder med lyntogsslutsignaler samt lanterne for almindeligt kendingssignal (nr. 63)

[image]
Tre-vogns tog med (kun to synlige) den midterste gule og den yderste røde.
Foto Scandia.

[image]
Fire-vogns tog med den store midterlanterne (afdækket senere og gul) og de yderste røde. Nederste lanterne under vinduer som på 3-vognslyntog, kendingssignal om natten for ”plantog”.
Foto Frichs.

[image]
Litra Bs styrevogn under ombordkørsel på færge JUL 67 med de tre små slutlanterner. Da toget jo er tyskbygget har det jo endvidere tre store lanterner, selvfølgelig med DSB tilladelse og ansvar.
Foto S.G. Dresler

Med venlig hilsen
Steffen Dresler

--
Steffen Dresler

Slutsgnaler på S- og Lyntog

af Jens V, 27/10 2016, 21:00 (2997 dage siden) @ Steff

Man skal huske, at slutsignalet i 1930'erne var et signal. Det signalerede til stationsbestyreren, at hele toget var med ind på stationen, og at toget derfor måtte tilbagemeldes. Og det signalerede under kørslen til lokomotivføreren, at toget var helt, når han kiggede ned langs stammen - dette er jo grunden til, at slutsignal(skiverne) var anbragt på siden af sidste køretøj og ikke bagpå. Og grunden til, at "Slutsignal for enkeltkørende lokomotiv" kunne være anbragt bagpå - signalet signalerede til stationspersonalet, at der ikke "manglede" nogle vogne, men det vidste lokomotivføreren jo godt, så han havde ingen behov for at se det (og så kunne en af lanterne på maskinen passende forsynes med rødt glas til lejligheden.)

Oprindeligt var lyset i slutsignalerne også rettet fremad af hensyn til lokomotivføreren (hvidt lys), mens rødt lys bagud oprindeligt ikke var krævet, men dog tilladt. Også i SIR 1935 var slutsignal som natsignal beskrevet således: "Fra hver Side af Togets sidste Køretøj hvidt Lys mod Lokomotivet og rødt Lys i modsat Retning".

Kravet om slutsignal eksisterede altså på grund af faren for togsprængninger, som før den automatiske trykluftbremse godt kunne forekomme - uopdaget.

Man må formode, at faren for togsprængninger i lyn- og S-tog var minimal... :-) Og det særlige slutsignal kunne derfor bruges til at indikere, at dette tog (selv om det ikke er et solokørende lokomotiv) ikke skal føre almindeligt (sideplaceret) slutsignal - og at de manglende slutsignalskiver altså ikke indikerer en togsprængning. Og med samme argumentation som med "Slutsignal for enkeltkørende lokomotiv" kunne man undlade et signal til lokomotivføreren.

I dag gå vi ud fra som givet, at toget er helt, når det ankommer til en station... :-)

Slutsgnaler på S- og Lyntog

af jmp ⌂, Vejle, 27/10 2016, 20:39 (2997 dage siden) @ Stefan K

Nu var DSB i 30'erne meget inspireret af storebror mod syd og ideen med gul mellem to røde stammer fra S-banen i Berlin. Her var det indført for lettere at skelne mellem togene på den firesporede Stadtbahn.

Jan

Slutsgnaler på S- og Lyntog

af Jens V, 27/10 2016, 21:05 (2997 dage siden) @ jmp

Nu var DSB i 30'erne meget inspireret af storebror mod syd og ideen med gul mellem to røde stammer fra S-banen i Berlin. Her var det indført for lettere at skelne mellem togene på den firesporede Stadtbahn.


Eller også var det - for den danske udgave - for at sikre, at signalet ikke blev forvekslet med "Arbejdstoget (Skydelokomotivet) gaar ikke til næste Togfølgestation", som netop var to røde lys bagpå sidste vogn... uden den gule. :-)

Slutsgnaler på S- og Lyntog

af gamle ole2, 27/10 2016, 17:09 (2997 dage siden) @ Stefan K

Og var der ikke noget med at den midterste gule lanterne på et tidspunkt forsvandt på de brune S-tog?

Ole

Slutsgnaler på S- og Lyntog

af re20000, 27/10 2016, 20:14 (2997 dage siden) @ gamle ole2

Og var der ikke noget med at den midterste gule lanterne på et tidspunkt forsvandt på de brune S-tog?

Ole

Nej, på de røde (2.g). De blev erstattet af en frontlanterne så man kunne lave triangellys.

Nold

Slutsgnaler på S- og Lyntog

af re20000, 28/10 2016, 21:52 (2996 dage siden) @ re20000

Og var der ikke noget med at den midterste gule lanterne på et tidspunkt forsvandt på de brune S-tog?

Ole


Nej, på de røde (2.g). De blev erstattet af en frontlanterne så man kunne lave triangellys.

Nold

Ups! Kommer lige i tanker om at Du jo sådan set har ret fordi de gule bagpå 1.g-erne også blev fjernet på samme tid eller måske lidt senere (man pillede vist bare pærerne ud) for at det skulle være ens for alle S-tog. Jeg kan ikke huske om man samtidig også slukkede de gule på lyntogene. Et opslag i SR må kunne opklare dette. Hele SR ligger nu tilgængeligt på nettet.

Nold

Slutsgnaler på S- og Lyntog

af gamle ole2, 29/10 2016, 14:53 (2995 dage siden) @ re20000

Ok. Tak. Så huskede jeg rigtigt.:-)


Ole

Vandbygningsvæsenet
Vandbygningsvæsenet

Kystsikring langs især den jyske vestkyst blev i mange år udført af Vandbygningsvæsenet. Her er hele historien om selskabet med fokus på de mange smalsporsbaner og de mange lokomotiver.

Læs mere

Danske privatbaner

Læs historien om:
Hirtshalsbanen

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak