Herligt forårsvejr i dag
BR 185 404-8 med øltoget ved Ringsted 8 marts 2011.
Video klip kan ses her: http://www.youtube.com/watch?v=bIb9TZW_8eA
BR 185 404-8 med øltoget ved Ringsted 8 marts 2011.
Video klip kan ses her: http://www.youtube.com/watch?v=bIb9TZW_8eA
af MYMXnord, Frederikshavn, 8/3 2011, 15:16 (5007 dage siden) @ Johnni Lassen
Hej Johnni
Dejligt foto nu foråret er på vej
Mvh
Michael
af Søren Nygaard, 8/3 2011, 16:03 (5007 dage siden) @ Johnni Lassen
Hej Johnni.
Endnu et "fedt" billede du der har taget.
Bliver der kørt mere end et øltog om dagen??
Jeg tog nemlig et par billeder på fyn, og der var der V 185 405-5 der trak øllene.
V 185 405-5 Kavslunde 2011
V 185 405-5 og øltoget har lige passeret Kavslunde 2011
af Johnni Lassen , 8/3 2011, 16:09 (5007 dage siden) @ Søren Nygaard
Tak begge to, den du har taget Søren er på vej til Htå med øl og den jeg tog har tomme flasker til Fa og de mødes som regel omkring Rg ved 14-tiden.
af Søren Nygaard, 8/3 2011, 16:23 (5007 dage siden) @ Johnni Lassen
Nårh okay, det er altså 2 øltog, et hver vej.
Jeg troede man kørte fra Fa til Htå og aflæssede toget for trailere, og derefter læssede toget med trailere med tomme flasker, hvorefter man kører til bage til Fredericia.
Men på den anden måde her med 2 tog er der også mere tid til af- og på-læsning af trailere.
af Christian Ahm, 8/3 2011, 16:09 (5007 dage siden) @ Søren Nygaard
Bliver der kørt mere end et øltog om dagen??
Jeg tog nemlig et par billeder på fyn, og der var der V 185 405-5 der trak øllene.
Ja der køre også et om natten, med afgang fra Fa kl 2.00, og et fra Htå kl 21.30. Så jeg ved ikke hvor fotogene de tog er, men her er et fra sidst jeg kørte øl om natten.
af Søren Nygaard, 8/3 2011, 16:37 (5007 dage siden) @ Christian Ahm
Er der hele 4 øltog om dagen.
Det kan godt ses det er et øltog på billedet.
Det kan ikke være rigtigt at godstogene ikke kan køre om dagen, hvor det er til at fotografere dem.
Så må pendlere og andre, nøjes med at ta´ toget om natten..... Det har forresten også den fordel, at hvis ME´erne bliver malet sorte og man så lader dem skubbe IC4´erne, ser det ud som om de endeligt er kommet i drift.
af Ulrik Ernst, 8/3 2011, 17:42 (5007 dage siden) @ Søren Nygaard
flotte billeder alle sammen
syntes bare det super af ihverfald en storkunde benytter jernbanen til sine transporter indlands i Danmark
om ikke andet af miljø hensyn men tror også der spares meget ved af slippe for af have et halvt hundrede chaufføre fremføre hver sin (lille) sættevogn!
sådan et sættevogns tog bringer jo med et slag store mængder gods til terminalen på en gang
jo her kombineres det bedste fra landevej og jernbane
af Søren Nygaard, 9/3 2011, 01:12 (5007 dage siden) @ Ulrik Ernst
Kunne ikke være mere enig!!
Bare ærgeligt der ikke kører lignende tog nordpå til f.eks Århus, Ålborg eller måske Herning, hvor vognmændene så kunne hente / bytte sættevognene ud.
af mhv_vsvt, Holbæk / Rørvig, 9/3 2011, 04:50 (5006 dage siden) @ Ulrik Ernst
flotte billeder alle sammen
syntes bare det super af ihverfald en storkunde benytter jernbanen til sine transporter indlands i Danmark
om ikke andet af miljø hensyn men tror også der spares meget ved af slippe for af have et halvt hundrede chaufføre fremføre hver sin (lille) sættevogn!
- Ja her er der jo tale om en Chaffut der kører (op til) 40 sættevogne afsted på een gang (tror der er omkring 20 veksellad i hvert tog?)
sådan et sættevogns tog bringer jo med et slag store mængder gods til terminalen på en gang
jo her kombineres det bedste fra landevej og jernbane
- Ja jeg forstår ikke hvorfor det ikke har spredt sig til andre transport-platforme, jeg tror snildt at man kunne få en Auto-tog station i Taulov til at køre, der er både E20 og E45 til at føde den med kunder, og så tror jeg ikke mindst at man ville kunne lokke mange Svenskere og Nordmænd til at starte en rejse sydpå fra netop Taulov, og der skulle selfølgelig kunne medbringes veksellad, containere, autovogne og Sove/liggevogne/pakvogne/restaurantvogn i det omfang der er behov.
Ved godt at jeg har slået slaget før, men jeg tror altså på det ville gavne både antallet af turister i Danmark og formindske Co2 udslippet.
--
Mhv_vsvt alias Michael Hvidberg
Daglig pendler med bus/tog
Absolut amatørfotograf
af UTJ, 9/3 2011, 04:57 (5006 dage siden) @ mhv_vsvt
- Ja her er der jo tale om en Chaffut der kører (op til) 40 sættevogne afsted på een gang (tror der er omkring 20 veksellad i hvert tog?)
sådan et sættevogns tog bringer jo med et slag store mængder gods til terminalen på en gang
jo her kombineres det bedste fra landevej og jernbane
- Ja jeg forstår ikke hvorfor det ikke har spredt sig til andre transport-platforme, jeg tror snildt at man kunne få en Auto-tog station i Taulov til at køre, der er både E20 og E45 til at føde den med kunder, og så tror jeg ikke mindst at man ville kunne lokke mange Svenskere og Nordmænd til at starte en rejse sydpå fra netop Taulov, og der skulle selfølgelig kunne medbringes veksellad, containere, autovogne og Sove/liggevogne/pakvogne/restaurantvogn i det omfang der er behov.Ved godt at jeg har slået slaget før, men jeg tror altså på det ville gavne både antallet af turister i Danmark og formindske Co2 udslippet.
Nej, nej og atter nej. Den slags kan få alle argumenter om udbygning af motorvejen til at forvitre.
af Claus Frost, 9/3 2011, 05:25 (5006 dage siden) @ UTJ
og ikke at forglemme - det er jo politisk besluttet at man ikke vil have gods på jernbanen. Ellers ville man vel ikke sælge godsarealerne fra som det sidste i den lange række af tiltag til at "please" vognmændene...
af Svend, 9/3 2011, 05:59 (5006 dage siden) @ Claus Frost
og ikke at forglemme - det er jo politisk besluttet at man ikke vil have gods på jernbanen. Ellers ville man vel ikke sælge godsarealerne fra som det sidste i den lange række af tiltag til at "please" vognmændene...
Transportministeriet regner nu ellers med en fordobling af godstrafikken på skinner frem til 2020 - og det er godt på vej, idet transittrafikken nu er tilbage på 2008-niveauet.
Padborg godsterminal er genåbnet og der læsses/aflæsse mange vogne - til og fra syd. Det giver ikke meget skinnebåren godstrafik i Danmark, men mulighederne er der. Indtil videre befordres containerne og løstrailerne med lastbil til og fra Padborg
Problemet for den indenlandske godstrafik (og eksport) er, at ingen af jernbaneselskaberne har en (effektiv) salgsorganisation i Danmark, og uden opsøgende virksomhed kommer der altså ikke flere kunder i butikken. Husk at det hele er privatiseret - på godt og ondt.
--
Svend
af AL, 9/3 2011, 08:35 (5006 dage siden) @ Svend
Problemet for den indenlandske godstrafik (og eksport) er, at ingen af jernbaneselskaberne har en (effektiv) salgsorganisation i Danmark, og uden opsøgende virksomhed kommer der altså ikke flere kunder i butikken. Husk at det hele er privatiseret - på godt og ondt.
Husk også at det i sin tid var DSB der var med til at afvikle stykgodset på jernbane.
AL
af Svend, 9/3 2011, 10:16 (5006 dage siden) @ AL
Ja, "i sin tid" men vi taler nutid og derfor primært de godsoperatører som findes i dag.
Bortset fra det findes der da godsområder rundt omkring som ligger mere eller mindre ubrugte hen (men stadig tilhører "jernbanen") samt forskellige private og kommunale sidespor som også kan retableres, så det er da bare om at komme i gang - hvis man (godsoperatørerne) mener at kunne tjene penge på det.
--
Svend
af KimC, 10/3 2011, 02:20 (5005 dage siden) @ Svend
Ja, "i sin tid" men vi taler nutid og derfor primært de godsoperatører som findes i dag.
Bortset fra det findes der da godsområder rundt omkring som ligger mere eller mindre ubrugte hen (men stadig tilhører "jernbanen") samt forskellige private og kommunale sidespor som også kan retableres, så det er da bare om at komme i gang - hvis man (godsoperatørerne) mener at kunne tjene penge på det.
Der er en stor kulturforskel på private og offentlige virksomheder.
Godstrafikken har tidligere været offentlig virksomhed, og diverse 10-vognsregler etc har ført til at DSB Gods bad mange kunde om at finde anden transportform.
Det har de så gjort og det fungerer jo åbenbart.
Så kommer der nogle mindre operatører der forsøger at overtage eller generobre nogle transportopgaver. Der investeres i reparationer af sidespor som feks til papirtransporterne fra Næsteved - og så falder operatørerne fra fordi der enten kan tjenes mere andetsteds, eller kørslen alligevel ikke er rentabel. Hvordan mon den virksomhed der har investeret flere hundred tusind i reparationer af sporskifter nu ser på banetransport.
Private virksomheder forventer at varerne leveres til tiden, og at transportøren selv kan finde ud af at få det til at fungere. Man har ingen lagre i dag, varerne leveres når de skal bruges. Ikke før, og ikke senere.
Men så er det surt når Operatør X's gamle GM'er ikke lige vil starte den dag, eller baneforstyrrelsen har sat et stopmærke op mit i sporet, og det koster lige en kvart million at få det pillet af igen. Den slags slipper man for når man bruger lastbiler. Ja, de holder i kø på motorvejen.... Men hvor mange godsvogne holder i kø for at komme gennem diverse flaskehalse på jernbanen?
De private virksomheders succeskriterie er når man får det man har bestilt til den tid der er aftalt, i den stand som det blev afsendt, og til den pris der er aftalt.
Forsinkelser/aflysninger pga spontant opsatte stopmærker, det koster lige 100.000,- mere, og GM'eren kan først starte i morgen... Det skal gøres bedre før den indenlands godstrafik har en chance.
Og så er der lige det visuelle. Selv de russiske lastbiler er pænere at se til end diverse rustent og misligholdt jernbanemateriel, GM eller ej. Den lyd betyder kun noget for jenbanenørder. Hvem har en virksomhedsejer mest tillid til? Vognmanden med en vognpark af modene og velholdte lastbiler, eller jernbaneoperatøren der har kontor i en campingvogn (PBS) og som stiller med noget tudsegammelt og rustent materiel?
Læg dertil at vognmændende har en aktiv salgsorganisation der er inbyrdes konkurrence, og man har deciderese hverveaktioner rettet mod nye kunder (eller at erobre andres kunder)
Er der nogensinde nogen sælgere fra en privat(iseret) dansk godsoperatør der nogensinde har været ude at hverve? Er det ikke mere kunderne der skal komme til dem af sig selv?
af AL, 10/3 2011, 07:55 (5005 dage siden) @ KimC
Ja, "i sin tid" men vi taler nutid og derfor primært de godsoperatører som findes i dag.
Bortset fra det findes der da godsområder rundt omkring som ligger mere eller mindre ubrugte hen (men stadig tilhører "jernbanen") samt forskellige private og kommunale sidespor som også kan retableres, så det er da bare om at komme i gang - hvis man (godsoperatørerne) mener at kunne tjene penge på det.
Der er en stor kulturforskel på private og offentlige virksomheder.
Godstrafikken har tidligere været offentlig virksomhed, og diverse 10-vognsregler etc har ført til at DSB Gods bad mange kunde om at finde anden transportform.
Det har de så gjort og det fungerer jo åbenbart.
Så kommer der nogle mindre operatører der forsøger at overtage eller generobre nogle transportopgaver. Der investeres i reparationer af sidespor som feks til papirtransporterne fra Næsteved - og så falder operatørerne fra fordi der enten kan tjenes mere andetsteds, eller kørslen alligevel ikke er rentabel. Hvordan mon den virksomhed der har investeret flere hundred tusind i reparationer af sporskifter nu ser på banetransport.
Ja og nu barsler Næstved kommune med at pille sporet op for at kunne komme til at lægge nye fjernvarme rør ned, det vil genere vejtrafikken mindre end at skulle grave vejene op. Sporene vil næppe blive lagt igen.
BDK vil samtidig have en mindre rumraket for at åbne for kørsel på havnebanen på den del der administreres af BDK.
Private virksomheder forventer at varerne leveres til tiden, og at transportøren selv kan finde ud af at få det til at fungere. Man har ingen lagre i dag, varerne leveres når de skal bruges. Ikke før, og ikke senere.
Men så er det surt når Operatør X's gamle GM'er ikke lige vil starte den dag, eller baneforstyrrelsen har sat et stopmærke op mit i sporet, og det koster lige en kvart million at få det pillet af igen. Den slags slipper man for når man bruger lastbiler. Ja, de holder i kø på motorvejen.... Men hvor mange godsvogne holder i kø for at komme gennem diverse flaskehalse på jernbanen?
Ja det er kun DSB og Schenker der kan få fjernet stoptavlerne andre skal betale skyhøje priser for at få dem fjernet igen.
De private virksomheders succeskriterie er når man får det man har bestilt til den tid der er aftalt, i den stand som det blev afsendt, og til den pris der er aftalt.
Forsinkelser/aflysninger pga spontant opsatte stopmærker, det koster lige 100.000,- mere, og GM'eren kan først starte i morgen... Det skal gøres bedre før den indenlands godstrafik har en chance.
De gamle Mx og My lokomotiver er ved at have aftjent deres værnepligt de er gode til sporvedligehold og entrepenør kørsel men plan gods, det duer ikke.
Ligemeget hvad tognørder eller hvad man vil kalde dem for siger så er tiden rendt fra dem, og man kan heller ikke kalde det en behagelig arbejdsplads støj, kulde/varme for ikke at tale om det herlige matriale både maskingang og næserummene er isoleret med.
Det er muligt at det lyder godt på afstand men at sidde der i 9 timer om dagen er ingen udbredt fornøjelse.
Og så er der lige det visuelle. Selv de russiske lastbiler er pænere at se til end diverse rustent og misligholdt jernbanemateriel, GM eller ej. Den lyd betyder kun noget for jenbanenørder. Hvem har en virksomhedsejer mest tillid til? Vognmanden med en vognpark af modene og velholdte lastbiler, eller jernbaneoperatøren der har kontor i en campingvogn (PBS) og som stiller med noget tudsegammelt og rustent materiel?
Læg dertil at vognmændende har en aktiv salgsorganisation der er inbyrdes konkurrence, og man har deciderese hverveaktioner rettet mod nye kunder (eller at erobre andres kunder)
Er der nogensinde nogen sælgere fra en privat(iseret) dansk godsoperatør der nogensinde har været ude at hverve? Er det ikke mere kunderne der skal komme til dem af sig selv?
af Jens Møller, København S, 11/3 2011, 23:44 (5004 dage siden) @ KimC
Det var rigtig kloge ord her i marts. Gad vide, om DSB Gods kunne have løftet opgaven helt frem til i dag, hvis de havde fået lov, men mon dog ikke, hvis de var blevet befalet at være kundevenlige og serviceminded! Det havde alle nok været bedre tjent med, fremfor det miskmask af operatører, som med mere eller mindre skrotmodent og enten grafittimalet eller blot møgbeskidt og revisionsskrigende materiel i de sidste mange år har befaret landets skinner!!
Man kan ofte føle sig hensat til tiden under kommunismen i eet eller andet østland, når man ser div. rædsler af oftest 50 år gamle GM-lokomotiver komme buldrende med en hale af blå eller hvid røg efter sig!
--
Jens MO-Møller
19.000 rejsekort-standere skrottes: Arvtager kan koste en kvart milliard
Den europæiske bilindustri er i krise: Sådan bliver danske virksomheder ramt
Direkte togrute truet af lukning: »Det vil hægte hele landsdelen af«
Uppercut til Vestjylland: DSB dumper direkte rute til København
Bezos jagter Musk i rummet med kæmpe-raket: Det handler om fremtidens internet