Regeringen lægger op til millionbesparelser i Banedanmark (Trafikpolitik)
http://jyllands-posten.dk/politik/ECE8958858/regeringen-laegger-op-til-millionbesparels...
Med venlig hilsen
Thomas Boberg Nielsen
af Thomas Boberg Nielsen , Spor 44, Godsbanen, Aalborg, 30/8 2016, 01:00 (3016 dage siden)
http://jyllands-posten.dk/politik/ECE8958858/regeringen-laegger-op-til-millionbesparels...
Med venlig hilsen
Thomas Boberg Nielsen
af ulca, 30/8 2016, 07:44 (3016 dage siden) @ Thomas Boberg Nielsen
Hm, der skal spares 50 millioner kr. i 2017, og frem til 2020 125 millioner kr. Hvor meget ligger Banedanmarks nuværende budget på, synes ikke jeg kan finde det? Fordi afhængig af størrelsen på det nuværende budget ifht hvad det skal være allerede næste år, så kan det være en meget drastisk slankekur.
Hvor vil man finde de penge? Effektivisering af arbejdsgange og organisation, drift og/eller vedligeholdelse af banenettet? Navnlig det sidste håber jeg bestemt ikke; se bare hvad der skete sidst man prøvede at spare på det område.
I øvrigt ingen overraskelse at man i stedet vil bruge penge på motorveje, navnlig ikke fra en borgerlig regering.
Det bliver spændende at følge forhandlingerne og se hvor galt det ender.
af Kaj Aage Holdt , Køge, 30/8 2016, 09:35 (3016 dage siden) @ ulca
Hvor meget ligger Banedanmarks nuværende budget på, synes ikke jeg kan finde det?
Det fremgår af Finanslov 2016.
af steenth, 30/8 2016, 09:43 (3016 dage siden) @ Kaj Aage Holdt
Hvor meget ligger Banedanmarks nuværende budget på, synes ikke jeg kan finde det?
Det fremgår af Finanslov 2016.
Det link får man hele finansloven for transportministret - men her på dette link får man kun Banedanmarks konti - http://www.oes-cs.dk/bevillingslove/doctopic?book=BEVPUBL.FL16&topic=28.63&sear...
Mvh
Steen
af Brussen, 30/8 2016, 15:11 (3016 dage siden) @ steenth
Det svarer til 10 procent af det samlede årlige vedligeholdelsesbudget, når besparelsen er fuldt implementeret.
af steenth, 30/8 2016, 16:07 (3015 dage siden) @ Brussen
Det svarer til 10 procent af det samlede årlige vedligeholdelsesbudget, når besparelsen er fuldt implementeret.
Det er stor på den ene konto. Men jeg vil gerne vente til at det analysearbejde, som er i gang.
af Brussen, 30/8 2016, 20:34 (3015 dage siden) @ steenth
Analysen er lavet og konklusionen er klar: Øget konkurrenceudsættelse er det sædvanlige saliggørende værktøj, når dyre konsulenter kommer forbi!
af gaest, 30/8 2016, 11:03 (3016 dage siden) @ ulca
Hvor vil man finde de penge? Effektivisering af arbejdsgange og organisation, drift og/eller vedligeholdelse af banenettet? Navnlig det sidste håber jeg bestemt ikke; se bare hvad der skete sidst man prøvede at spare på det område.
Man bestiller da en konsulentrapport til 50 millioner.
af ClausAmager, 30/8 2016, 08:35 (3016 dage siden) @ Thomas Boberg Nielsen
http://jyllands-posten.dk/politik/ECE8958858/regeringen-laegger-op-til-millionbesparels...
Med venlig hilsen
Thomas Boberg Nielsen
Det virkede ikke helt efter hensigten med SKAT. Så nu prøver vi Banedanmark... Gud bevare jernbanen...
Mvh.
Claus
af Niels Munch, 30/8 2016, 19:54 (3015 dage siden) @ Thomas Boberg Nielsen
Transport- og Bygningsministeriets pressemeddelelse af d.d.:
"27 mia. til infrastruktur - 2025-planen viser vejen til vækst i Danmark
Regeringen lægger vejen til ny vækst og udvikling i hele landet med langsigtet 2025-plan, siger transport- og bygningsministeren.
.....
De mange milliarder til ny infrastruktur vil ikke mindst komme borgere og virksomheder til gode i form af et udbygget vejnet. Det er transport- og bygningsministeren ikke i tvivl om.
- Veje virker. Veje tiltrækker vækst og investeringer, og derfor er en stærk infrastruktur en forudsætning for at tiltrække virksomheder og skabe vækst og arbejdspladser i hele Danmark. Den nye 2025 plan viser vejen for netop det."
.....
Ovenstående, blottet for jernbane, er mit uddrag. Læs hele pressemeddelelsen her: http://www.trm.dk/da/nyheder/2016/27-mia-til-infrastruktur .
M.v.h.
Niels
af Thomas Boberg Nielsen , Spor 44, Godsbanen, Aalborg, 30/8 2016, 20:54 (3015 dage siden) @ Niels Munch
Jeg har øjet de forskellige 2025-publikationer igennem. Jeg kan ikke finde noget konkret om, hvad pengene skal bruges til. Nogle steder ser det ud til, at de skal bruges til transportinfrastruktur - andre steder ser det ud til, at der er tale om penge til generel infrastruktur. Og det kan jo næsten være hvad som helst.
Edit: Konkret er "Motorvej i Midtjylland", "Havnetunnel i København" og "Motorvej til Kalundborg" nævnt - som "eksempler".
Med venlig hilsen
Thomas Boberg Nielsen
På vej med en bog i 2019 om 150 år for Støvring station - og strækningen Randers-Aalborg
af gaest, 31/8 2016, 14:19 (3015 dage siden) @ Niels Munch
- Veje virker. Veje tiltrækker vækst og investeringer, og derfor er en stærk infrastruktur en forudsætning for at tiltrække virksomheder og skabe vækst og arbejdspladser i hele Danmark. Den nye 2025 plan viser vejen for netop det."
Jamen det er da rigtigt nok! Bygger man en motorvej, kommer den også til at virke. Bevares, der kan falde en bro ned hist og her, men det hører da trods alt ikke til hverdagen.
Så er der Jærnbanen. Der er altid en grund til at toget ikke kan køre. Så holder vi på en station mod enkeltsporet bane, dt tog vi skal krydse med er forsinket, klart, så kan toget ikke køre. Der må bygges dobbeltspor! Så bliver der bygget dobbeltspor på den del af banen hvor krydsningerne finder sted, med vekselspor og hele svineriet. Så skal det nok blive godt! (Her tænkes på Tinglev-Vojens). Men så holder vi alligevel i Tinglev og så kan toget ikke køre videre nordpå. Vi skal da krydse! ja, altså banen er da fri, men de to tog skal bytte personale. Så er vi nødt til at vente på det forsinkede tog nordfra. Det tager lige 20 minutter. Et nordgående godstog holder ved I signalet syd for Tinglev, det vælger man så at sende videre. Når så endelig de to IC tog har byttet personale, kan vi komme videre, og triller nu i blokken bag godstoget. Vekselspor? Nej da, ikke fordi der er anden sydgående trafik der bruger det andet hovedspor. Sådan skal det bare være. Så skal vi krydse i Sommersted og Farris, for krydses skal der. Nu er der so også kommet dobbeltspor der, for alle de krydsninger tager tid. Heldigvis har jeg ikke været nødt til at køre tog i nyere tid, så jeg ved ikke hvor man "krydser" nu om dage, men jeg er overbevist om at køreplanlggerne nok skal finde en løsning...
Ja, så er Bn vognee ved at være gamle men der er bestilt Gode Tog til Alle. Hvem skal bruge køreledninger, i Danmark kan vi godt finde ud af det med lastbilmotoroer og højhastigheds diesel net. Så har man da også lige sikret sig mod at udenlandske operatører en dag får en fod indenfor. Politikerne bevilgede penge til Gode Tog til Alle. De fik IC4 og IC2, jo de skulle kunne det hele, direke tog Svendborg København, man kobler da bare i O'ense. Men så kunne toget ikke køre, og så skulle der ekstra milliarder til. Toget kan stadig ikke køre. Men vi kan jo køre dieseltog i lille Danmark, så der bliver anskaffet dobbeltdækkervogne. Men så kan toget ikke køre fordi de lokomotiver vi har faktisk ikke kan klare dobbeltdækkere. De går i stykker rundt omkring, og så kan toget ikke køre, sjovt nok altid i sporskifter så bjergning bliver ekstra besværligt, og nu klager folk over forurening.
Ja, så må der hænges køreledninger op. Så gode til dieseltog var vi altså heller ikke. Desuden er vi kommet dertil hvor man nu ville være bedre tjent med udenlandske operatører, men vi har ingen strøm, og så kan toget ikke køre. Politikerne finder penge til strøm til Esbjerg. De bliver uden tvivl begejstrede når de opdager at halvdelen af persontrafikken til Esbjerg også efter elektrificeringen vil køre på diesel. Hvis altså at toget kan køre.
Så sker det også at toget ikke kan køre på grund af gamle signalsystemer. Politikerne finder penge til et nyt signalsystem, og det kan det hele og lidt til, politikerne får løfter om forøget kapacitet på banen. Fint tænker de, så får vi noget for pengene. Sikringanlægget i Hillerød, noget gammelt lort der dog har løst opgaven i mange år bliver udskiftet med fremtidens signalanlæg, og så kan toget ikke køre. Hvorrdan vi får ryddet sne og lavet sporarbejder er stadig uvist, og glem alt om godstog. Heldigvis har der har ikke været brug for nogen af delene endnu, men mon ikke signalsystemet gemmer nogen slemme overraskelser til politikerne? Det næste årtis "IC4" skandale? Nye "digitale" flaskehalse, og så kan toget ikke køre.
På en måde kan jeg godt forstå at politikerne efterhånden er trætte af at poste penge i jernbanen, de får meget lidt positivt ud af det, eller det der blev lovet, og sansynligvis en eller anden skandale i milliardklassen med i købet. Inen penge til jernbanen. Så kan toget ikke køre, men kunne det i det hele taget det i forvejen?
af Mester, 31/8 2016, 20:57 (3014 dage siden) @ gaest
Tror du ikke bare, du skulle smutte ind på fdm.dk. Tror du føler dig hjemme der.
af gaest, 31/8 2016, 21:09 (3014 dage siden) @ Mester
Tror du ikke bare, du skulle smutte ind på fdm.dk. Tror du føler dig hjemme der.
Så må det blive cyklistforbundet i stedet. Jeg har ingen bil.
Jeg prøvede blot på en humoristisk måde at anskueliggøre at investeringer i jernbanen har kastet meget lidt af sig.
af Mester, 31/8 2016, 22:52 (3014 dage siden) @ gaest
Og tog kører du åbenbart heller ikke i. Jeg har i hvertfald svært ved at genkende din beskrivelse af jernbanen.
af Georg Schmidt, 31/8 2016, 23:29 (3014 dage siden) @ gaest
Hej Gaest
Jeg prøver også med lidt humor.
Her til morgen virkede vejene her omkring Århus i hvert fald ikke. Det hele holdt stille. Vi har et begreb her i Østjylland der hedder "ekstra køretid" på vejene, som der bliver lavet et underholdende radioprogram over hver morgen. Der er aldrig nogen der klager over denne ekstra køretid ligegyldig "hvor meget den er ekstra".
Det skulle lige være jernbanen der lige så tit præsterede denne ekstra køretid, så skulle der hurtigt blive samråd eller gang i rejsegarantien.
I går var jeg med IC-lyn fra København H kl. 19.55 til Århus. Jeg skal love for, at de to IC 3 sæt var nogle der ville fremad. Vi var vel tæt på de 180 over Vestsjælland over delvis over Fyn samt Hedensted ned mod Horsens, det var en ren fornøjelse. Ankomst på slaget til Århus, men det er der aldrig nogen der skriver om på forum, og det sker jo dag efter dag.
Den seneste joke fra politikerne om et ekstra spor på E 45 mellem Århus og Skanderborg, hvad skulle det dog hjælpe, Husene for enden af vejen flytter sig jo ikke af den grund .
Før folk erkender, at der simpelthen ikke er fysisk plads på vejene til alle de biler de har købt, fortsætter det med "fastkørsler" hver morgen omkring de store byer, vejene fejler såmænd ikke noget.
af ThomasTT, 1/9 2016, 18:54 (3013 dage siden) @ gaest
Tror du ikke bare, du skulle smutte ind på fdm.dk. Tror du føler dig hjemme der.
Så må det blive cyklistforbundet i stedet. Jeg har ingen bil.
Jeg prøvede blot på en humoristisk måde at anskueliggøre at investeringer i jernbanen har kastet meget lidt af sig.
Hvilke investeringer??
Der hvor humoren halter er vel, at præmissen fejler. Der er jo intet væsentligt investeret meget længe. Derfor giver det ingen mening, at politikere skulle være blevet skuffet efter gentagne investeringer. Ic4 er jo resultatet af ikke at ville investere.
Der er selvfølgelig senere vedtaget omfattende investeringer, men intet af dette er fuldført og giver derfor heller ikke mening at kritisere. Når først noget af det begynder at blive fuldført skal det nok få en effekt. Måske mere end der regnes med endda.
af BoergeOf61, Randers C, 31/8 2016, 22:33 (3014 dage siden) @ gaest
Jamen det er da rigtigt nok! Bygger man en motorvej, kommer den også til at virke. Bevares, der kan falde en bro ned hist og her, men det hører da trods alt ikke til hverdagen.
Det gør trafikuheld til gengæld. Desværre skal man næsten følge Vejdirektoratet el. landets politikredse på Twitter for at få oplyst, når motorveje lukkes.
I går blev motorvejen ved Haderslev dog lukket på et tidspunkt på grund af en løs ko. I dag var Sydmotorvejen ved Rødby lukket på et tidspunkt.
af Niels Munch, 19/9 2016, 15:24 (2996 dage siden) @ Niels Munch
Stadig ikke et ord om jernbanen, men dog om luftfarten:
Transport- og Bygningsministeriets pressemeddelelse af 19. september 2016:
"Transport- og bygningsministeren: Stærk infrastruktur en forudsætning for vækst
Transport- og bygningsminister Hans Christian Schmidt satte fokus på regeringens planer om investeringer i infrastrukturen i sin tale til Dansk Industris årsdag.
Regeringens planer om at afsætte 27 milliarder kroner til udbygning af infrastrukturen, herunder den digitale infrastruktur, i 2025-planen var et af hovedpunkterne i transport- og bygningsminister Hans Christian Schmidts tale til Dansk Industris årsdag i dag.
.....
Ministeren talte blandt andet om at målrette investeringerne til dér, hvor de gør mest gavn – hvilket ikke mindst er på vejområdet.
.....
Derudover talte ministeren også om kampen for regelforenkling på vejgodstransportområdet og øget fokus på lige konkurrencevilkår for luftfarts- og vejtransportbranchen."
Læs hele meddelelsen her: http://www.trm.dk/da/nyheder/2016/transport-og-bygningsministeren-staerk-infrastruktur-... .
M.v.h.
Niels
af BoergeOf61, Randers C, 19/9 2016, 19:10 (2995 dage siden) @ Niels Munch
Stadig ikke et ord om jernbanen, men dog om luftfarten:
Trist af flere grunde. I sit oplæg til den danske vækstplan snakkede statsministeren endda om Tyskland, som lige har præsenteret sin nye togtype til ICE. Mange af de turister, Danmark gerne vil have flere af, har også brug for tog.
af re20000, 19/9 2016, 19:29 (2995 dage siden) @ Niels Munch
Ja det er ord, der varmer om enhver vognmands hjerte.
Nold