Jernbanen.dk forum arkiv 2010-2022

Leyland demonstrator ØSJS (10 nye ill. & links) (Generelt)

af Niels Munch, 26/8 2016, 14:02 (3010 dage siden) @ Niels Munch
redigeret af Niels Munch, 26/8 2016, 14:45

Også i det indlæg gik nogle links i udu p.g.a. ImageShack's utilregnelighed. Derfor indsættes de påny:

BREL annonce fra "MT 50", august 1984 *click*.

Principskitse af BREL Railbus *click*.

Vognens hoveddata kan findes *her*.

Og for at det hele ikke skal være dovent øl fra gamle fade, følger en stribe flere billeder fra BREL-bussens ankomst til Østbanen etc.:

[image]

[image]

[image]

[image]

[image]

[image]

[image]Alle fotos i Hårlev, 11.04.1984, ved BRELs repsæsentant i DK, Sophus Berendsen A/S (arkiv: nm).

Uanset, at Østbanen netop havde modtaget sit 2. batch af Y-tog, var der en gevaldig omtale i den lokale presse af Railbussens gæsteoptræden, f.eks.:

[image]Østsjællands Tidende 12.04.1984.

..... og efter banens generalforsamling i Køge 22.06.1984 blev deltagerne indbudt til en demo-tur til Hårlev. Alt i alt tilbagelagte Railbussen 2.147 km under opholdet ved Østbanen, som tidligere nævnt i tråden.

Følgende præsentationsfoto blev fremstillet:

[image]BREL Railbus i Hårlev, april 1984 (arkiv: nm).

Railbussen blev, som også tidligere nævnt, fragtet til DK af DFDS (hvis informationschef var ganske jernbaneinteresseret), og den blev siden testet i Sverige og Canada, inden den returnerede til UK.

Den lidt større 2-vogns udgave, BR Class 141, var måske - kapacitetsmæssigt - mere interessant uden for UK:

[image]Class 141 001, reklamefoto BREL (arkiv: nm).

Der et muligvis denne type, UTJ prøvede på Liverpool to Wigan Line, men den kom aldrig til DK. Det viste togsæt havnede i Iran.

Nærværende tråd kan relateres til mine indlæg om "Nye dieseltog til Privatbanerne" i det historiske forum (der ikke var oprettet i 2011).


Bedste hilsener
Niels


Hele emnet:

 RSS Feed af emne


Veterantog kalender
Vigerslevulykken
Vigerslevulykken

Den 1. november 1919 kørte et Korsørtog op bag i et Kalundborgtog ved Vigerslev blokpost og dermed var Vigerslevulykken en realitet. Lars Christensen har gennemgået over 1.000 siders sagsakter i Rigsarkivet og resultatet er denne artikel om ulykken.

Læs mere

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak