Funicularer i Valparaiso - Villaseca (Generelt)
Mange af forums medlemmer er sikkert nu kommet hjem fra interessante ferierejser med masser af jernbaneoplevelser og gode fotografier m.m.?
Det ville være spændende med lidt illustrerede beretninger fra nær og fjern.
Jeg vil selv bidrage med en lille reportage om funicularer i den chilenske havneby Valparaiso. Hvis nogen mener, at emnet er for langt ude, må de reagere!
Man kan argumentere for, at funicularer er en slags kort stejl jernbane. Selveste Hans Gerner Christiansen og Ole Winther Laursen nævner én i deres klassiske bog ”Små tog på spinkle skinner”, og Niels Munch har i en tidligere tråd vist billeder af kabelbaner i Østrig.
Men lad os komme til sagen - billederne stammer fra 2012 og er skannede, så kvaliteten kunne sommetider være bedre.
Når skibe i de gode gamle dage havde rundet Kap Horn og stod nordover langs den amerikanske Stillehavskyst, var Valparaiso den første større havneby de mødte. Den var ”porten til det centrale Chile”, og her var mulighed for at få suppleret beholdningerne ombord, inden farten gik videre.
Åbningen af Panama-kanalen i 1914 betød slutningen på byens storhedstid, men den dag i dag kan man stadig opleve en stemning af havneby dernede - modsat så mange andre steder, hvor containerterminaler og boliger for velhavere har afløst kraner og havneknejper.
Valparaisos centrum og havn ligger omkranset af bjergskråninger, og det hele minder lidt om et amfiteater. I slutningen af 1800-tallet bredte byen sig ud over skråningerne, og der blev anlagt omkring 30 funicularer for at transportere folk op og ned. Mange er lukket igen, men syv eller otte er i drift, og nogle er klassificeret som ”nationalt monument”, hvilket skulle sikre, at de bliver bevaret.
For at få lidt systematik vil vi starte i vestenden af ”Vapso” og bevæge os mod øst.
Det første vi møder er funicularen ”Villaseca”, som ligger næsten direkte ud til byens containerhavn, klemt inde mellem en ny indfaldsvej på en smal bakkekam og bygninger, der tilhører det chilenske søværn.
Den blev åbnet i 1907 og lukkede i 2005. Strækningen er på 155 m og hældningen 23 grader. Den ejes af det private Compañía de Acsensores de Valparaiso S.A.