SL Stockholms Lokaltrafik vælger 22 togsæt fra Stadler (Jernbanen i dag)
22 ny togsæt til Roslagsbanen nord for Stockholm, sporvidde 891 mm, bestilles efter afsluttet udbud hos Stadler til levering 2020. Option på yderligere 45 togsæt (135 vogne).
22 ny togsæt til Roslagsbanen nord for Stockholm, sporvidde 891 mm, bestilles efter afsluttet udbud hos Stadler til levering 2020. Option på yderligere 45 togsæt (135 vogne).
Tillykke til svenskerne. Her har SL virkelig lukreret på at Schweizer franken er faldet i værdi. Stadlers tog skulle efter sigende været blevet markant billigere undervejs i selve forhandlingsforløbet, hvor CHF er faldet i værdi i forhold til SEK (eller EUR).
Tillykke til svenskerne. Her har SL virkelig lukreret på at Schweizer franken er faldet i værdi. Stadlers tog skulle efter sigende været blevet markant billigere undervejs i selve forhandlingsforløbet, hvor CHF er faldet i værdi i forhold til SEK (eller EUR).
Spørgsmålet er også hvad de andre producenter har budt ind med. For der skal vel en mere eller mindre nyudvikling til når der er tale om smalspors højfrekvent pendlertrafik. Stadler er jo ekspert i specialfremstillede togsæt og vogne i både større og mindre serier og især til smalsporsdrift, og da der ingen billeder er kommet frem i nogle af medierne der har berettet om nyheden må der være tale om en nyudvikling fra Stadler.
--
Mvh Anders
og da der ingen billeder er kommet frem i nogle af medierne der har berettet om nyheden må der være tale om en nyudvikling fra Stadler.
Uden iøvrigt at blande mig i denne sag, så er det normalt kotyme, at man undlader at vise billeder, før konkurrenternes ti-dages indsigelsesfrist er overstået. Særligt, hvis der er tale om "tæt løb" eller nye produkter. Det ville være lidt skidt at vise billeder af sit "nye produkt", hvis man ikke vinder ordren alligevel.
/Lasse
Hvis Stadler vælger at lade togsættene bygge i Tyskland fx, har valutakursen næppe nogen større betydning. Kan jo undtagelsesvis være at SL har valgt dem fordi Stadler er kendt for at levere kvalitet. Ligesom Siemens er populære leverandører af jernbanemateriel i England af samme årsag.
-S
Hvis Stadler vælger at lade togsættene bygge i Tyskland fx, har valutakursen næppe nogen større betydning. Kan jo undtagelsesvis være at SL har valgt dem fordi Stadler er kendt for at levere kvalitet. Ligesom Siemens er populære leverandører af jernbanemateriel i England af samme årsag.
-S
Ingen tvivl om at SL har valgt det bedste bud ud fra økonomi og teknik og Stadler leverer kvalitet. Noget af det eneste der er kommet ud om togkøbet er, at Stadler vil bygge togene i Schweiz, og derfor har afleveret tilbuddet i CHF, hvilket SL så lukrerer på, da kursen er faldet. Stadler kunne sikkert have vundet alligevel, og jeg ved ikke hvor meget prisen fylder i afgørelsen. Men de er sikkert godt tilfredse i SL over kursens udvikling fra tilbud til kontraktunderskrift.
Stadler-tog X15P til Roslagsbanan (grafik Stadler).
Kontrakt underskrevet, se videre her: http://www.railwaygazette.com/news/passenger/single-view/view/roslagsbanan-narrow-gauge... .
M.v.h.
Niels
De ser umiddelbart fine ud. Ikke noget videre nyskabende velsagtens, de minder en smule om den nuværende generation af Pendeltåg omkring Stockholm, men det er så også omtrent den rolle de spiller for området, og med de involverede distancer.
Desværre kommer de så nok ikke til at have den dejlige motorlyd de gamle tog har :)
19.000 rejsekort-standere skrottes: Arvtager kan koste en kvart milliard
Den europæiske bilindustri er i krise: Sådan bliver danske virksomheder ramt
Direkte togrute truet af lukning: »Det vil hægte hele landsdelen af«
Uppercut til Vestjylland: DSB dumper direkte rute til København
Bezos jagter Musk i rummet med kæmpe-raket: Det handler om fremtidens internet