Jernbanen.dk forum arkiv 2010-2022

Mitropa vogne i danske nattog?

af Hedegaard, 8/3 2011, 12:40 (5011 dage siden)

Jeg har ladet mig høre, at DSB i en kortere periode benyttede indlejede sovevogne fra Mitropa til de indlandske nattog. Kan nogen bekræfte om dette er sandt eller ej?
Og i så fald, er der nogen som ligger inde med billeder af vognene i Danmark? Jeg har kun set dem i Østersøekspressen.

Mitropa vogne i danske nattog?

af jmp, 8/3 2011, 13:40 (5011 dage siden) @ Hedegaard

Jeg har ladet mig høre, at DSB i en kortere periode benyttede indlejede sovevogne fra Mitropa til de indlandske nattog. Kan nogen bekræfte om dette er sandt eller ej?

Det er sandt. Jeg har observationer fra 1982 og 1985; men der har vist været flere tilfælde end disse.

Jan

Avatar

Mitropa vogne i danske nattog?

af Thomas Boberg Nielsen ⌂, Spor 44, Godsbanen, Aalborg, 15/3 2011, 14:10 (5004 dage siden) @ Hedegaard

Kørsel med sovevogn i nattogene 594 og 595 startede ved overgangen til sommerkøreplanen 1981 natten efter 31. maj 1981. DSB benævner disse vogne WL-vogne (litra T2S) og anfører, at de er bygget i 1975.

Den 28. januar 1982 "sker der et eller andet", der får DSBs drifttjeneste til at udsende et "Ap-cirkulære" (Ap er DSB-forkortelse for Afsætnings- og produktionsafdelingen). Hvad dette cirkulærer indeholder, ved jeg ikke, men der står sandsynligvis noget om, at man af en eller anden grund mangler en sovevogn.

Allerede den 1. februar 1982 udsendes et cirkulære, der ophæver cirkulæret af 28. januar 1982. I cirkulæret af 1. februar 1982 anføres: ”Det er nu lykkedes at skaffe en erstatningssovevogn”. Denne anføres til at være en ”WLAB type U Hansa med 11 kupeer á 3 pladser”. Cirkulæret gives gyldighed til 11. februar 1982.

Den 10. februar 1982 udgives et nyt cirkulære med gyldighed til 1. marts 1982. Cirkulæret er indholdsmæssigt identisk med cirkulæret af 1. februar 1982 for så vidt angår benævnelsen af erstatningssovevognen.

Den 26. februar 1982 udgives et nyt cirkulære med gyldighed til 29. marts 1982. Cirkulæret er indholdsmæssigt identisk med cirkulæret af 10. februar 1982 for så vidt angår benævnelsen af erstatningssovevognen.

Den 5. marts 1982 udgives et nyt cirkulære med gyldighed fra den 9. marts 1982. Cirkulæret ophæver cirkulæret af 26. februar 1982 og anfører, at den tidligere nævnte erstatningssovevogn kører sidste gang i tog 594 Frederikshavn af. kl. 21.16 natten efter 8. marts 1982. Herefter vil der, som erstatningen for sovevognen, være indsat ”en tysk liggevogn med 12 kupeer á 6 liggepladser. Liggevognen vil være opredt med 4 liggepladser pr kupé”.

Cirkulæret af 5. marts 1982 ophæves 27. marts 1982 og erstattes af nedenstående af 26. marts 1982, der senere efterfølges af nedenstående af 26. april 1982. Og nu er der tale om en MITROPA-sovevogn.

Om dette ”erstatningscirkus” har gentaget sig i 1985, ved jeg ikke. Det er muligt; men jeg har ikke cirkulærer herom.

Med venlig hilsen

Thomas Boberg Nielsen

[image]

[image]

[image]

[image]

Mitropa vogne i danske nattog?

af Steff, 15/3 2011, 14:18 (5004 dage siden) @ Thomas Boberg Nielsen

Go´aften Thomas!

Først, flot dokumentation til UG!:-)
Næst, og hvad var det så for en fætter? Ka´det have været en WLABme (dem fra 1978, der bl.a. kørte i Østersø express).
Kan du se - når proppen nu alligevel er af - om Deutsche Reichsbahn (DR/DDR)- skød vogne i sovevogns poolen? Hvis ja, kan jeg forstå lidt af det, ellers?

--
Steffen Dresler

Avatar

Mitropa vogne i danske nattog?

af Thomas Boberg Nielsen ⌂, Spor 44, Godsbanen, Aalborg, 15/3 2011, 14:22 (5004 dage siden) @ Steff

Næst, og hvad var det så for en fætter? Ka´det have været en WLABme (dem fra 1978, der bl.a. kørte i Østersø express).
Kan du se - når proppen nu alligevel er af - om Deutsche Reichsbahn (DR/DDR)- skød vogne i sovevogns poolen? Hvis ja, kan jeg forstå lidt af det, ellers?

Jeg har desværre ikke flere oplysninger end de anførte og heller ingen generel baggrundsviden eller -dokumentation om emnet.

Med venlig hilsen

Thomas Boberg Nielsen

Mitropa vogne i danske nattog?

af jmp, 15/3 2011, 15:08 (5004 dage siden) @ Steff

Så er det jo godt, at "sære" mennesker skriver oprangeringer op ... :-)

2/4-82 i tog 594 i Ar og 7/4-82 i tog 595 i Ar noterede jeg:

WLABme 51 50 70-40 169-7

22/5-82 i tog 594 i Ar noterede jeg:

WLABme 51 50 70-40 177-0

Mit notatet fra 16/1-85 i Ar går ud på, at følgende vogn blev sat ind forrest i tog 140 (så det behøves ikke have noget med nattoget at gøre):

WLABme 51 50 70-40 204-0

Ja, det var den samme slags vogne, der kørte mellem København og Berlin. DSB's to sovevogne kørte ikke i pool på det tidspunkt, så det har været DSB's egen opgave at skaffe erstatningsvogne.

Jan

Mitropa vogne i danske nattog?

af Steff, 15/3 2011, 17:38 (5004 dage siden) @ jmp

Go´aften Jan m. fl.

Har ledt efter et bedre billeder af en DR MITROPA WLAB, men kunne ikke finde dem. Derfor det næstbedste, et udsnit. Billedet fra 1986.
[image]

Håber der er en der har et bedre der viser mere klart hvad DSB indlejede.

--
Steffen Dresler

Mitropa vogne i danske nattog?

af Christian, Odense, 16/6 2014, 00:20 (3815 dage siden) @ jmp

Mit notatet fra 16/1-85 i Ar går ud på, at følgende vogn blev sat ind forrest i tog 140 (så det behøves ikke have noget med nattoget at gøre):

WLABme 51 50 70-40 204-0

Se her: DSB MY 1104 + DSB Bg + DR WLABme … på Aarhus H. - så der er fotos af DR vogne i DK! Prøv evt. at zoome ind på billedet for at se nærmere!

Hilsen Christian

http://www.jernbanen.dk/Fotos/Motor/DSB_MY1104_1985.jpg

Jernbanebøger

Banernes Biler

Banernes Biler. Pris 310 kr.

Læs mere
Billige jernbane T-shirts

Østre Gasværk
Østre Gasværk

I jernbanekredse er Østre Gasværk mest kendt for sin unikke jernbane og de 3 små engelske sadeltanklokomotiver, der i over 70 år skubbede kulvogne op til de store retortovne. Her er historien om Østre Gasværk med fokus på værkets interne jernbane og det rullende materiel.

Læs mere

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak