Køge nord st nu med skinner (Generelt)
Hvis nogen med drone tilladelse eller andet højt udstyr kan kigge forbi vil folk herinde nok blive glade
Hvis nogen med drone tilladelse eller andet højt udstyr kan kigge forbi vil folk herinde nok blive glade
Drone behøvs ikke
Der er en glimrende bro hen over hele herligheden, så man kan følge med
Billedet fra Køge Nord er fra den 21. august
Hilsen
Lars
Er der så nu også spor over til lille Syd banen?
mvh
Bent Jensen
Der ligger pt skinner fra perronerne på de to yderste spor ned til ca 100 meter før viadukten under Ringstedbanen
Der er forlængst lagt nyt sporskifte i banestykket mellem Lille Skensved og Ølby
Mellem sporskiftet og de to spor på ramperne ved Køge Nord er der ikke lagt noget endnu, da man lige skal være helt færdige med de tre viadukter under Ringstedbanen, motorvejen og s-banen
Tror at sporene relativt hurtig kommer ned til det nye sporskifte, så der kan køres arbejdskørsel, f.eks skærvekørsel fra Køge Havn
Bemærk i øvrigt de MEGET rene betonflader
Hilsen
Lars
Tak for svar, ja sidst jeg var iKge april beundrede jeg det.
mvh
Bent Jensen
Sammenlignet billeder af projektet med planerne fra bane.dk (Banedanmarks hjemmeside) tyder det på at det går efter planen, hvor der for 2016 bl.a. nævnes etablering af Køge Nord St., etablering af underbygning for spor, samt lægning af de første spor.
2017 yderligere sporlægning, etablering af kørestrøm, sikringsanlæg, tilslutning til andre baner og de første indledende tests.
2018 yderligere tests, afsluttende arbejder med landskab og støjskærme, inden forventet indvielse i December 2018 til køreplanskift.
Alt tyder umiddelbart at man sagtens kan nå disse mål, sådan som det går og hidtil har gået. Men når så man når til sikringsanlæg, ETCS, kan det måske ændre sig, det skal blive spændende at se hvordan det kommer til at gå.
I øvrigt snakkede jeg for nylig med en gut som mente at en stor del af arbejdet med anlæg af jernbaner er de samme som ved anlæg af motorveje: Begge kræver et jævnt underlag, mindst mulige stigninger, størst mulige kurveradier og integration i landskabet. Og det er vel også rimeligt korrekt, omend at ved f.eks. over- og under-førsel ved veje og andre baner findes visse forhold som der skal tages hensyn til, navnlig hvis et tog på flere hundrede ton skal bremse hårdt udgør det en vis belastning. Men den slags ved ingeniørerne og sørger for at tage de nødvendige hensyn.
Hey Lars hvilket kamera er billedet taget med? Går selv og kigger lidt på kamera, og synes egentlig dit ser ret godt ud. Uden at have styr på noget som helst...
Bemærk i øvrigt de MEGET rene betonflader
Det får formentlig snart ende, ligesom enden af den ene perron på Køge Nord:
Køge Nord station, blik mod nord fra den nye cyklist- og fodgængerbro ved Ølsemaglevej, 26.09.2016 (nm).
M.v.h.
Niels
Jeg undre mig over sporskiftets placering?
Lorry har været forbi:
http://www.tv2lorry.dk/nyheder/25-09-2016/1930/sondagsmagasinet-besoger-hojhastighedsba...
Undskyld Jacob, har først set dit spørgsmål lige nu
Har et Pentax K-30, men vil ikke kloge mig på hvilket kamera du evt skulle have
Tror faktisk det blot vil udløse en hel ny tråd om hvilket mærke, linser, redigeringsprogram osv du kunne få
Vil anbefale du går i en, helst flere, fotobutik(ker), og får råd og vejledning
Og for lige at være flabet, det sgu ikke hardwaren der afgør om man tager gode billeder, men der i mod softwaren ( dig selv ) der gør det
God billedejagt
Hilsen
Lars
Sporskiftet er begyndelsen til det ene overhalningspor der er omkring Køge Nord, det andet overhaldingsspor ligger vest for Køge Nord
Og de er projekteret efter de kurveradier der er for en 250 km/t-bane
Kik på Banedanmarks dynamiske kort. Der er overhalningsporene også tegnet ind
Hilsen
Lars
Jeg undre mig over sporskiftets placering?
Placeringen kan skyldes et ønske om ikke at have sporskiftet placeret i en afrundingskurve og samtidig undgå et krumt sporskifte. Dette kan gøre at sporskiftet ikke kan flyttes længere mod syd og dermed væk fra perronen.
Overhalingssporet vil have plads til et godstog på 1000 m og man vil kunne køre 130 km/t i afvigende gren i sporskiftet.
Hvad er dit budget?
Fotostandpunkt stadig cyklist-/fodgængerbroen ved Ølsemaglevej:
Begge fotos blik mod syd (modlys), dobbeltsporet tracé mod Ringsted samt tilslutningerne til Lille Syd. Th. Skandinavisk Transport Center.
Køge Bugt S-banen set i retning mod Jersie; nye perroner ved Køge Nord.
Blik mod nord; f.v. fjernbane, motorvej, S-bane.
Alle fotos 26.09.2016 (nm). Billederne bære præg af det fimsede solskin, der herskede i går.
Banedanmarks kort: http://banedanmark.maps.arcgis.com/apps/webappviewer/index.html?id=5d0eda36a5e345fbb3a8... .
M.v.h.
Niels