En trolje i Mariager (Generelt)
Hvem kan identificere denne trolje, der står i Mariager?
--
Hvem kan identificere denne trolje, der står i Mariager?
--
kan det ikke være denne her
http://www.jernbaner.dk/RollingStockDetail.aspx?unitId=T75&catId=X
Stilen minder om en ældre model af en Robel trolje:
Forsænket lad og motor under kabinen.
Her et billede fra Bergensbanen februar 2015.
Hilsen Peter
Denne tråd på rundremisen tyder også på at det er OHJ 75 (som TeamBaumann linker til) der bare er blevet malet rød:
http://rundremisen.dk/showthread.php?tid=216
- Martin
Hej i forum.
Positivt ved jeg det ER OHJ 75, den er "bare" blevet malet rød og omlitreret.
Lille koriosum er at den har fortid som sporvognstrolje, ved ankomst til MHVJ var den forsynet med lys til vejkørsel, retningsviser (blinklys), bremselys, anhængertræk til lastbilanhænger, sporvognsklokke og magnetbremse.
Flere af disse ting er sidenhen afmonteret.
Mvh Ole
MHVJ/OHJ 75, Mariager 25.07.2010 (nm).
Jf. OHJ-bogen (DJK 1999, ISBN 87-87050-39-0) har troljen flg. data:
Schöma 1984, type KLV 53 CL nr. 4741, ex Rheinische Bahngesellschaft AG 5152, til OHJ 1997.
Se desuden: http://www.nebenfahrzeuge.de/index.php?nav=1406157&id=97809&action=portrait .
PS: OHJ anskaffede samtidig anhængeren OHJ 75a, som er denne: http://www.nebenfahrzeuge.de/index.php?nav=1406157&id=97811&action=portrait .
M.v.h.
Niels
Disse links hører med og viser køretøjstypen (med anhænger) i gadetrafik ved Rheinbahn: http://www.hans-maennel.de/rheinbahn/fahrz_5151.htm og http://www.gornyonline.de/Hobbys/Eisenbahn/Vorbild/Rheinbahn/Rheinbahn1/rheinbahn1.html .
PS: "Kleinwagen mit Verbrennungsmotor Klv 53" var/er iøvrigt ret udbredt ved jernbanerne: https://de.wikipedia.org/wiki/DB-Baureihe_Klv_53 - og blev fremstillet af flere virksomheder.
M.v.h.
Niels
I øvrigt et frygteligt ubehageligt køretøj at køre i, komfort er ikke 0, men -10.
Troljen hopper, gynger, vipper og sejler i sporet.
Man sidder meget højt og den lille akselafstand gør at den er en ren hoppende gyngehest.
Som det ofte er sagt, troljen har indbygget hastighedsbegrænsning, køres over 20 km/h er det decideret farligt (knalder hovedet i loftet) og meget ubehageligt.
Men fedt udsyn, enkel at betjene, meget handy og godt oliefyr, så den er god varmestue en kold vinterdag under sporarbejde.
Malende beskrivelse!
Hvornår kom troljen egentlig til MHVJ?
M.v.h.
Niels
Jeg mener, den kom for ca 5 år siden.
Den blev overtaget fra en entreprenør, der have brugt den under renovering af køreledningsmaster på S-banen.
MHVJ fik desværre ikke fat i en anhænger, der var dengang ikke brug for den.
Men en sjov fyr med en masse elektromekanik og pneumatik, der er ændret på en del gange, så det gav nogle medlemmer pænt hovedbrud at få det dokumenteret.
M.v.h.
Niels
Tak for svar - her er en til.
Hvem kan identificere denne Gs-vogn, der står i Mariager?
--
Her er en til.
Hvem kan identificere denne Gs vognkasse, der står i Mariager?
--
Det man se af påskriften, passer med denne.
Jan
Tak - jeg tror du har ret - jeg arkiverer billedet under dette nummer.
--
Her er den sidste uidentificerede vogn i Mariager i denne omgang.
--