Hvem var operatør på Helsingør Havn ?? (Generelt)
Hej Lasse og øvr.,
Helsingør Havn med kajarealer etc. ejedes af staten, med hvem HHGB havde overenskomster om forbindelsessporets beliggenhed og brug (herunder togenes hastighed). Der var således tale om HHGB-ejet spor på statshavnens areal.
Forbindelsessporet blev anlagt som nyt, selvstændigt privatbanespor over havnen bortset fra et par korte stræk, hvor man af pladsmangel måtte benytte DSBs havnespor. Se denne plan fra 1906:
Kilde: Wilcke & Thomassen "Helsingør Hornbæk Gilleleje Banen" DJK 16, 1966. Planen findes også i Jernbanehistorisk Selskabs "Hornbækbanen 1906 - 1916 - 1966" fra 1966, s. 11. Klik på planen for større udgave.
Helsingør Statshavn blev pr. den 1. januar 2005 overdraget til Helsingør Kommune, der indtrådte i den senest gældende overenskomst om forbindelsessporet, og hvori infrastrukturselskabet Hovedstadens Lokalbaner A/S var indtrådt i stedet for HHGB som en følge af den stedfundne lokalbanefusion i 2002. Om der er sket ændringer deri siden 2005, ved jeg ikke; men overenskomsten er vist uopsigelig fra havnens/kommunens side, så længe jernbanevirksomheden forefindes.
DSB har som nævnt også haft havnespor på Helsingør Havn. Hvorvidt HHGB evt. og i perioder har haft aftale med Helsingør station om rangering på havnen ved jeg ikke. I givet fald kan sådan aftale evt. findes i de tilslutningsoverenskomster, der gennem tiden har været med DSB, og som bl.a. har reguleret, hvorledes vogne overleveres de 2 banevirksomheder imellem.
Og måske en - nu længe ventet - ny HHB/HHGB jubilæumsbog kaster mere lys herover?
PS: Teksten er redigeret efter 1. upload.
M.v.h.
Niels