Jernbanen.dk forum arkiv 2010-2022

Hvem var operatør på Helsingør Havn ?? (Generelt)

af Coenen-Bache, 16/7 2016, 10:11 (3054 dage siden)

Jeg har længe søgt at få svar på dette.
På gamle luftfotos over Helsingør Havn, er der jernbanespor, som gik til Helsingør Skibsværft og videre over til den fjerne mole, hvor der var 2 spor. Der ligger faktisk stadig ca. 10 meter synlige spor, ved den gamle indgang til værftet.
Hvis det var DSB der befordrede godsvognene til værftet, må det have været ad HHGB's spor. Men var det DSB eller HHGB der stod for transporten ?

Ved du mere ?

Hvem var operatør på Helsingør Havn ??

af gæst., 16/7 2016, 11:27 (3054 dage siden) @ Coenen-Bache

Jeg har længe søgt at få svar på dette.
På gamle luftfotos over Helsingør Havn, er der jernbanespor, som gik til Helsingør Skibsværft og videre over til den fjerne mole, hvor der var 2 spor. Der ligger faktisk stadig ca. 10 meter synlige spor, ved den gamle indgang til værftet.
Hvis det var DSB der befordrede godsvognene til værftet, må det have været ad HHGB's spor. Men var det DSB eller HHGB der stod for transporten ?

Ved du mere ?

Der findes billeder af rangering med F-maskine på havnen, så havnebanen var sikkert anlagt og drevet af DSB.

Hvem var operatør på Helsingør Havn ??

af Lasse Toylsbjerg-Petersen, 16/7 2016, 12:38 (3054 dage siden) @ gæst.

Jeg er ret sikker på at strækningen fra Helsingør til stationsgrænsen før Grønnehave rent faktisk var ejet af staten (senest Banedanmark), men forpagtet af privatbanen. Jeg mener dog, at der blev arbejdet for en formel overdragelse til Lokalbanen for 5-7 år siden, men husker ikke resultatet.

Mvh
Lasse

Hvem var operatør på Helsingør Havn ??

af Niels Munch, 16/7 2016, 16:41 (3054 dage siden) @ Lasse Toylsbjerg-Petersen
redigeret af Niels Munch, 16/7 2016, 17:06

Hej Lasse og øvr.,

Helsingør Havn med kajarealer etc. ejedes af staten, med hvem HHGB havde overenskomster om forbindelsessporets beliggenhed og brug (herunder togenes hastighed). Der var således tale om HHGB-ejet spor på statshavnens areal.

Forbindelsessporet blev anlagt som nyt, selvstændigt privatbanespor over havnen bortset fra et par korte stræk, hvor man af pladsmangel måtte benytte DSBs havnespor. Se denne plan fra 1906:
[image]Kilde: Wilcke & Thomassen "Helsingør Hornbæk Gilleleje Banen" DJK 16, 1966. Planen findes også i Jernbanehistorisk Selskabs "Hornbækbanen 1906 - 1916 - 1966" fra 1966, s. 11. Klik på planen for større udgave.


Helsingør Statshavn blev pr. den 1. januar 2005 overdraget til Helsingør Kommune, der indtrådte i den senest gældende overenskomst om forbindelsessporet, og hvori infrastrukturselskabet Hovedstadens Lokalbaner A/S var indtrådt i stedet for HHGB som en følge af den stedfundne lokalbanefusion i 2002. Om der er sket ændringer deri siden 2005, ved jeg ikke; men overenskomsten er vist uopsigelig fra havnens/kommunens side, så længe jernbanevirksomheden forefindes.

DSB har som nævnt også haft havnespor på Helsingør Havn. Hvorvidt HHGB evt. og i perioder har haft aftale med Helsingør station om rangering på havnen ved jeg ikke. I givet fald kan sådan aftale evt. findes i de tilslutningsoverenskomster, der gennem tiden har været med DSB, og som bl.a. har reguleret, hvorledes vogne overleveres de 2 banevirksomheder imellem.

Og måske en - nu længe ventet - ny HHB/HHGB jubilæumsbog kaster mere lys herover?

PS: Teksten er redigeret efter 1. upload.


M.v.h.
Niels

Hvem var operatør på Helsingør Havn ??

af Coenen-Bache, 16/7 2016, 17:21 (3054 dage siden) @ Niels Munch

Hej Niels og andre skribenter

Tusinde tak for svarene.
Jeg er meget tilfreds.

DSB MX1011ContecRail

Jernbanebøger

Tog, skib og fly

Tog, skib og fly. Pris 320 kr.

Læs mere

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak