Nogle kunne evt. foreslå Mærsk at gå ind i togdrift. De har efter sigende penge nok og overvejer en udvidelse af forretningen.
De er allerede i togdrift (eller har været det). Jeg mener de kører et containtog tværs over det nordamerikanske kontinent og har vist også haft noget igang i centraleuropa.
Mærsk har aldrig været andet end kunde hos nordamerikanske baner. De har en overgang (ca. 20-25 år siden) ejet containerbærevogne som har indgået i de almindelige puljer.
Er helt enig med Carsten her. Lyseblå stue har kun haft containerbærevogne i puljen (og ikke ret mange; TTX sidder på TEMMELIG meget her).
Det er helt korrekt at der cirkulere fotos af et lokomotiv i lyseblå farve fra begyndelsen af 90'erne.
Fantastisk PR af lyseblå stue! Der er jo stadig dem der tror på det stunt......men ingen har undret sig over at det er det samme lokomotiv, som vises gang på gang!
Den korte historie er at en GP60M blev malet lyseblå ved levering fra EMD. Herefter kørte maskinen til Los Angeles og deltog i en del foto-halløj "deromkring". Bl.a. i Cajon Pass og på havnen i LA.
Herefter trissede maskinen til Kansas City, hvor den fik den mere normale "Warbonnet red" - altså almindelig AT&SF bemaling. Ergo, lokomotivet var lyseblåt i ca. 3 uger og det var det....alle fotos er taget sent juli/begyndelsen af august 1990.
Kendere vil også se ret mange ligheder i bemalingen mellem "Warbonnet red" og lyseblå stues bemaling.
Set i det store bakspejl, så var al reklamehalløjet i og omkring Los Angeles blot en del af noget større. På samme tidspunkt fik rederiet leveret de såkaldte M-både, som dengang var de største der kunne komme gennem Panama (med 4400 TEU - det var stort dengang). Der findes også bunker af fotos af dem fra dengang, så uden at være helt sikker, så ligner det et samlet, større reklamefremstød.
Lidt fotos:
Cajon pass - lyseblå
Lyse stue kontra Warbonnet
Efter maling i Kansas City
For dem der vil se mere, bare skriv "Maersk GP60M" - så er gooogle jeres ven!
Hvorlænge AT&SF (senere BNSF) havde maskinen på listen, ved jeg ikke. Indtil 2011 kan jeg spore den.
PS: en SD40 fra NS fik også lidt 7-takkede stjerner omkring år 2000 eller så, men ikke så markant som AT&SF stuntet.