Jernbanen.dk forum arkiv 2010-2022

Er der en græsk jernbanekyndig til stede? (Billedegætterier)

af Thomas Boberg Nielsen ⌂, Spor 44, Godsbanen, Aalborg, 12/7 2016, 17:17 (3058 dage siden)

Når man rydder op i diverse papirstakke, dukker der ofte noget op, der indeholder en historie.

I september 2010 rejste jeg til Athen med tog via Berlin-Budapest-Beograd-Thessaloniki. Jeg havde købt billet til 1. klasse og diverse sovevognspladsbilletter. Delstrækningen Thessaloniki-Athen lokalt i Grækenland skulle forgå fra morgen til aften med dagtog og jeg havde ikke bestilt pladsbillet, idet jeg gik ud fra, at der nok ville blive anvist en plads, når jeg nu havde flottet mig og købt billet til 1. klasse.

Jeg blev klogere. Når man rejser med tog i Østeuropa/på Balkan, skal man ikke "gå ud fra noget".

Jeg blev smidt af toget på en eller anden mellemstation og blev "bedt" om at købe en pladsbillet og tage et senere tog.

Hvor jeg præcist blev "smidt af", er jeg ikke helt sikker på. Men det kan en eventuelt græskkyndig forumdeltager måske gøre mig/os klogere på?

Og for god ordens skyld: Den viste "pladsbillet" er fundet under oprydning. Jeg er ikke helt sikker på, at det er en græsk pladsbillet. Men efter udelukkelsesmetoden er jeg kommet frem til, at det det være.

Pladsbilletudstedelsen foregik i øvrigt ved, at billetkontorpersonalet ringede "et eller andet sted hen" og via telefonen fik tildelt den plads, som de så solgte til mig. Ikke noget med EDB eller andre nymodens ting og sager på den lokale station.

PS: Boner fra græske Burger Kings er i øvrigt lige så uforståelig som den viste pladsbillet.

Med venlig hilsen

Thomas Boberg Nielsen
På vej med en bog i 2019 om 150 år for Støvring station - og strækningen Randers-Aalborg

[image]

Er der en græsk jernbanekyndig til stede?

af Steen Heick, 12/7 2016, 17:41 (3058 dage siden) @ Thomas Boberg Nielsen

Hej
for mig at se hedder stationen Katerini
mvh Steen

af hansenph, 12/7 2016, 19:30 (3058 dage siden) @ Steen Heick

Hej,

Dette er Katerini station :-D :-D

Mede venlig hilsen
Poul Henning Hansen

af henho, Ringkøbing, 12/7 2016, 23:37 (3058 dage siden) @ Thomas Boberg Nielsen

Hej Thomas

Mellemstationen kan jeg desværre ikke hjælpe med; men det var en rigtig flot tur op gennem bjergene på den strækning :-)

Trækkraften går jeg ud fra var Alco dieseler. De osede ganke formidabelt !

af Nordexpress, 13/7 2016, 19:47 (3057 dage siden) @ Thomas Boberg Nielsen
redigeret af Nordexpress, 13/7 2016, 20:24

Hvad det er for en billet skal jeg ikke kunne sige, da man ikke kan copy-paste teksten fra din pdf.

Men sikkert er, at det er en billet fra Katerini til Athen (håndskreven fra og til) den 10. sept. 2010 og du har tilsyneladende betalt 8,- Euro, som synes lidt i overkanten, hvis det (kun) er en pladsbillet.

Ved hjælp af google maps ses, at Katerini ligger lige syd for Thessaloniki, så det må være første stop, du er blevet smidt af ved. Spændende historie. Kunne være sjovt at få den fulde forklaring.

Det der står trykt aller øverst til højre betyder:

ςια τον επιβατι
συμπληροματικο εισιτιριο

linje 1: til passagereren
linje 2: supplement til passagerens billet

δεση betyder forbindelse, der hvor der står der A, derefter fortrykt 'kategori: men håndskriften ved kategori (klasse?) kan jeg ikke tyde.

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak